آمریکا از تحریم‌ "روسال" کوتاه آمد

آمریکا موضع خود در قبال تحریم‌ها علیه غول فلزات روسال روسیه را که باعث التهاب بازار شده بود، ملایم کرد.

به گزارش ایسنا، برای نخستین بار وزارت خزانه داری آمریکا درباره برداشتن تحریم‌ها علیه روسال صحبت کرد و گفت اگر اولگ دریپاسکا، کنترل روسال را رها کند، این شرکت از تحریم‌ها معاف خواهد شد. همچنین مهلتی که برای شرکت‌ها برای پایان دادن معاملاتشان با این تولیدکننده آلومینیوم روسی تعیین کرده بود را تقریبا به مدت پنج ماه تمدید کرد.

طبق بیانیه استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، روسال درخواست کرده بود از فهرست تحریم‌ها خارج شود و وزارت خزانه داری برای بررسی این درخواست، مدت معافیت این شرکت از تحریم‌ها را تمدید کرد.

منوچین گفت: روسال به دلیل ارتباطش با اولگ دریپاسکا، تاثیر تحریم‌های آمریکا را حس کرد اما دولت آمریکا افراد سخت کوشی را که به روسال و زیرمجموعه‌هایش وابسته هستند، هدف نمی‌گیرد.

قیمت آلومینیوم پس از اینکه معامله‌گران به گمانه زنی درباره کمتر شدن اختلالات عرضه پرداختند، در واکنش به تصمیم آمریکا ریزش کرد و حداکثر ۹ درصد سقوط کرد. ارزش سهام تولیدکنندگان آمریکایی نیز سقوط کرد و آلکوا ۱۳.۵ درصد ریزش داشت.

تصمیم آمریکا بدنبال دو هفته التهاب در بازارهای فلزات جهان گرفته شد. آلومینیوم پس از اینکه تولیدکنندگان تلاش کردند مواد مورد نیاز خود را تامین کنند، به بالاترین قیمت در چند سال اخیر صعود کرد. یک گروه لابی آلمانی هشدار داد کارخانه‌های اروپایی ممکن است ناچار شوند تعطیل کنند و خودروسازان ممکن است با کمبود عرضه مواجه شوند.

بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا فشار بر دریپاسکا که تلاش می‌کند روسال را بدون رها کردن کنترل آن نجات دهد، مضاعف کرد. وی در روسال ۴۸ درصد سهم دارد و این شرکت را از طریق توافق سهامداری با سایرین از جمله شرکت گلنکور و ویکتور وکسلبرگ که وی نیز تحت تحریم است، کنترل می‌کند.

دریپاسکا ر راستای بسته تحریم‌هایی که ده‌ها چهره شاخص و مقامات عالیرتبه و شرکت‌های روسی را هدف گرفته، در لیست سیاه آمریکا جای گرفته است.

در حالی که تحلیلگران عنوان کرده بودند ملی شدن ممکن است تنها راه حل برای نجات روسال باشد، آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه روز جمعه گفته بود روسال در فهرست ملی شدن قرار ندارد

روسال حدود ۶ درصد از آلومینیوم جهان را تولید می‌کند و معادن، کارخانه‌های ذوب و پالایشگاه‌هایی را در سراسر جهان از گینه تا ایرلند، روسیه و جامائیکا اداره می‌کند.

بر اساس گزارش بوستون گلوب، منوچین بنا به درخواست روسیه در حاشیه دیدارهای هفته گذشته صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن با سیلوانوف دیدار کرده بود. منوچین به خبرنگاران گفته بود روسیه خواستار شفاف سازی درباره تحریم‌های آمریکا بوده است.

فروش گسترده در بازار آلومینیوم با این خوش بینی که آمریکا احتمالا شرکت‌های فلزات و انرژی روسیه را تحت تحریم‌های بیشتری قرار نمی‌دهد، به سایر بازارهای کالایی سرایت کرد و پالادیم حداکثر ۵.۴ درصد و نیکل حداکثر ۶.۷ درصد ریزش کرد.

روند کاهش قیمت آلومینیوم در معاملات روز سه شنبه نیز ادامه یافت. آلومینیوم در بازار فلزات لندن ۳.۲ درصد کاهش یافت و به ۲۲۲۲.۵۰ دلار در هر تن رسید. بهای معاملات این فلز روز دوشنبه ۷.۱ درصد سقوط کرده بود که بزرگترین کاهش قیمت یک روزه در هشت سال گذشته بود.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید