در افتتاحیه شبکه محصولات سالم تاکید شد؛

لزوم توجه در زمینه قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی بر اساس کیفیت آن‌ها

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری با اشاره به چالش‌های کشور برای تولید غذای سالم و باقی‌مانده سموم در محصولات کشاورزی، گفت: در این مسیر اتخاذ راهکارهای تشویقی می‌تواند علاوه بر ایجاد امنیت غذایی، ‌زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان مرتبط با زیست‌فناوری را فراهم کند.

به گزارش ایسنا،‌ دکتر مصطفی قانعی امروز در همایش و افتتاحیه شبکه محصولات سالم (شمس) با اشاره به ساختار این ستاد در معاونت علمی، افزود: سند این ستاد، به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و سند راهبردی دیگر این ستاد در نقشه جامع علمی کشور مراحل بازنگری را طی می‌کند.

وی توسعه فناوری‌های مربوط به زیست‌فناوری را از ماموریت‌های ستاد زیست‌فناوری عنوان کرد و ادامه داد: در اختیار گرفتن سه درصد بازارهای جهانی زیست‌فناوری از جمله اهداف تعیین شده در این ستاد است،‌ این در حالی است که ما تنها نیم درصد این بازار را در اختیار داریم که این عدد نشان می‌دهد فاصله زیادی تا تحقق این هدف داریم.

قانعی تنظیم‌گری و تسهیل‌گری و هماهنگی را از جمله رویکردهای ستاد زیست‌فناوری عنوان کرد و یادآور شد: در نهایت ما باید اقتصاد و سلامت را در این حوزه محقق کنیم، ولی اگر بخواهیم به صورت مقطعی دنبال اقتصاد باشیم، به بخش کشاورزی آسیب می‌رسد.

وی با اشاره به باقی مانده سموم در مواد غذایی و ایجاد مسمومیت‌های غذایی در افراد، اظهارکرد: برای کاهش این امر علاوه بر اقداماتی که در دولت باید انجام گیرد، باید موسسات خیریه و بخش خصوصی را به یاری بطلبیم،‌ چرا که تحقیقات ما نشان می‌دهد 50 درصد سرطان‌ها با اتخاذ روش‌هایی چون قطع سیگار، تغذیه مناسب و تحرک قابل پیشگیری است.

رئیس ستاد توسعه زیست‌فناوری با تاکید بر ضرورت توجه به تولید غذای سالم در کشور ادامه داد: عدم توجه به این امر موجب شده است که قانون‌های مصوب در مجلس مشکلی را حل نکند و تست‌های ما بر روی انواع محصولات کشاورزی نشان از وجود باقی مانده سموم در این محصولات دارد.

وی استفاده از تغذیه تلفیقی در مزارع و استفاده از زیست‌مهارگرها به جای سموم شیمیایی را از جمله راهکارهای تولید غذای سالم عنوان کرد وگفت: همه این روش‌ها به دلیل عدم توسعه محصولات نیز با مشکلاتی مواجه هستند، ضمن آنکه کشش بازار نسبت به محصولات برتر غذایی وجود ندارد و این امر موجب شده تا فناوری‌های این حوزه توسعه نیابد.

قانعی همچنین به مکانیزم قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی از سوی دولت اشاره کرد و گفت: این قیمت‌گذاری بدون رتبه‌بندی محصولات کشاورزی بوده است و این در حالی است که اگر رتبه‌بندی‌ها بر اساس کیفیت محصولات کشاورزی صورت گیرد، کشاورزان را تشویق به تولید مواد غذایی سالم می‌کند.  

رئیس ستاد زیست‌فناوری  از ارائه طرحی در خصوص تغذیه تلفیقی و رتبه‌بندی محصولات به کمیسیون علمی و فناوری دولت خبر داد و اظهارکرد: در صورت تصویب رتبه‌بندی محصولات در قیمت‌گذاری می‌توانیم گام موثری در تولید محصولات سالم برداریم، ولی این امر کار سختی است.

وی با اشاره به اقدامات ستاد زیست‌فناوری در جهت تشویق فعالان به تولید محصولات غذایی سالم اضافه کرد: اقدامات انجام شده علاوه بر ایجاد کشش بازار برای محصولات سالم، موجب ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با زیست‌فناوری می‌شود.

به گفته وی، در حال حاضر 15 هزار فارغ‌التحصیل در حوزه زیست‌فناوری در کشور وجود دارد که نیاز به زمینه‌سازی برای اشتغال دارند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید