انتخابات پارلمانی عراق (+عکس) / سهمیه 25 درصدی برای زنان

بررسی صلاحیت داوطلبان و برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق برعهده "کمیسیون مستقل برگزاری انتخابات" است که توسط پارلمان ایجاد می شود و فراقوه ای است.

انتخابات پارلمانی عراق از صبح امروز شنبه آغاز شد.

به گزارش عصرایران، در این انتخابات مردم در سراسر شهرهای عراق و شهروندان عراقی مقیم خارج از این کشور رای می دهند.

در این انتخابات، کل عراق یک حوزه انتخابیه به شمار می آید و افراد یک لیست انتخاباتی را انتخاب می کنند. هر لیست انتخاباتی بر اساس تعداد رای هایی که کسب می کند به همان نسبت تعدادی از کرسی های پارلمان را از آن خود می کند.

در این انتخابات، زنان از سهمیه 25 درصدی برخوردار هستند.
انتخابات عملا از روز پنجشنبه گذشته آغاز شد. در روزهای پنجشنبه و جمعه نیروهای ارتش و پلیس عراق و همچنین شهروندان عراقی مقیم خارج از کشور، در انتخابات شرکت کردند.

اعضای پارلمان جدید، رئیس جمهور و نخست وزیر و رئیس بعدی پارلمان و معاونان آنها را تعیین می کنند.
بعد از برگزاری انتخابات، اعضای پارلمان، فراکسیون ها را تشکیل می دهند. معمولا بزرگترین فراکسیون های تشکیل شده به ترتیب سمت های نخست وزیری، ریاست جمهوری و ریاست پارلمان را از آن خود می کنند.

معمولا تشکیل فراکسیون ها در پارلمان جدید با رایزنی های گسترده و طولانی همراه می شود.
24.5 میلیون نفر در عراق شرایط رای دادن را دارند.

افراد واجد شرایط رای دادن چند ماه قبل با حضور در حوزه های رای گیری، مشخصات خود را ثبت و کارت شرکت در انتخابات دریافت می کنند. رای دهندگان تنها با داشتن کارت شرکت در انتخابات، رای خود را در همان حوزه ثبت نامی به صندوق بیاندازند.
در این انتخابات 7 هزار کاندیدا بر سر 329 کرسی پارلمان رقابت می کنند.

بررسی صلاحیت داوطلبان و برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق برعهده "کمیسیون مستقل برگزاری انتخابات" است که توسط پارلمان ایجاد می شود و فراقوه ای است.
نظارت بر انتخابات عراق برعهده دادگستری است.


نظر خود را ثبت کنید