رییس انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده کرمانشاه:

خودروسازان داخلی تا کی می‌خواهند خودسرانه قیمت‌ها را بالا ببرند؟

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان کرمانشاه با انتقاد از افزایش قیمت خودروهای داخلی، گفت: خودروسازی ایران نوزاد 50 ساله‌ای است که آنقدر حمایت شده که به خود اجازه می‌دهد هرطور که بخواهد قیمت‌ها را افزایش دهد.

عبدالرضا یاری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به افزایش قیمت اخیری که در برخی از خودروهای تولید داخل اعمال شده، اظهار کرد: این افزایش قیمت غیرقانونی است و در شرایطی قیمت‌ها بالا رفته که دولت بارها اعلام کرده بود هیچ افزایش قیمتی در هیچ کالایی نباید در کشور صورت گیرد.

وی ادامه داد: به دلیل وجود پول‌های سرگردان و نقدینگی زیاد در کشور، تقاضای کاذبی در بازار خودرو شکل گرفت و خودروسازان با سوءاستفاده از این تقاضا نسبت به افزایش قیمت محصولات خود اقدام کردند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده استان کرمانشاه با بیان اینکه هیچ توجیه قانونی برای افزایش قیمت خودرو داخلی وجود ندارد، تاکید کرد: قطعات مورد نیاز این واحدها یا از داخل کشور تامین می‌شود و یا به صورت وارداتی است.

  یاری افزود: در تولیدات داخلی که افزایش قیمتی نداشتیم و برای واردات مواد اولیه هم بارها دولت و بانک مرکزی اعلام کرده که ارز با قیمت مصوب 4200 در اختیار واردکنندگان مواد اولیه قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: تنها چیزی که باقی می‌ماند هزینه دستمزد کارگران است که دستمزد کارگران هم آنقدر بالا نرفته که بخواهد اینگونه قیمت یک خودرو را افزایش دهد.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده استان کرمانشاه یادآوری کرد: تولیدکنندگان خودرو در شرایطی قیمت خود را بالا برده اند که هیچ کیفیت مناسب و خدمات پس از فروشی برای مردم ندارند و مردم همواره از کیفیت خودرو و خدمات پس از فروش آنها ناراضی هستند.

وی از تفاوت قابل توجه قیمت خودروها در کارخانه و بازار هم یاد کرد که گاهی به بیش از 10 میلیون تومان می‌رسد و این را ناشی از عملکرد نادرست خودروسازان دانست.

به گفته یاری، صنعت خودروسازی ایران به نوزاد 50 ساله‌ای مانند است که در تمام این سال‌ها آنقدر بی‌رویه از سوی دولت حمایت شده که اکنون انحصارگر شده و به خود اجازه می‌دهد غیرقانونی قیمت‌ها را بالا ببرد و حتی به بخشنامه‌های دولت مبنی بر ممنوعیت افزایش قیمت‌ها تمکین نکند.

وی خاطرنشان کرد: خودروسازان حتی به آیین نامه‌های حقوق مصرف کننده هم توجه ندارند که اگر بر اساس آن عمل کنند خودروسازی ایران مدینه فاضله خواهد شد.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده کرمانشاه معتقد است، بیش از این نباید اجازه داد که صنعت خودروسازی دست در جیب مصرف کننده و بیت‌المال ببرد و رشد کند.

یاری تنها راه ساماندهی این وضعیت را برخورد جدی و عملی با افزایش قیمت‌های خودسرانه خودرو دانست و تاکید کرد: دولت باید حمایت‌های خود را از صنعت خودروسازی هدفمند و یا قطع کند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید