گله‌های یک هنرمند خرمشهری از بی‌توجهی مسئولان

کارگردان نمایش «نوبت یعنی بعدی» با انتقاد از بی‌توجهی‌ها به نمایش خود که با موضوع دفاع مقدس است، گفت: متاسفانه مسئولان گله‌های زیادی برای مردم خرمشهر باقی گذاشته‌اند و من هم که با دغدغه شخصی این نمایش را اجرا کردم، شاید دیگر هیچ وقت سراغ این نوع کارها نروم.

مرتضی شاه‌کرم که این روزها نمایش «نوبت یعنی بعدی» را در تالار قشقایی تئاترشهر روی صحنه دارد، درگفت‌وگویی با ایسنا بیان کرد: از آنجا که اهل خرمشهر هستم همیشه این دغدغه را داشتم که نمایشی درباره جنگ و خرمشهر اجرا کنم و بخشی از قصه این نمایش هم زندگی مادری را روایت می‌کند که به دنبال عضو برای بدن فرزندش می‌گردد، در حالی که بعد متوجه می‌شویم این مادر برای استخوان‌های برگشته از جنگ فرزندش به دنبال عضو است و در واقع یک نگاه ایثارگونه به این ماجرا را شاهد هستیم.

او با اشاره به اینکه به موازات این قصه روایات دیگری هم در این نمایش اجرا می‌شود، گفت: من براساس دغدغه فردی خودم به دنبال اجرای نمایش بودم، اما الان به جایی رسیده‌ام که فکر می‌کنم دیگر هیچ وقت برای خرمشهر یا دفاع مقدس کاری اجرا نکنم چون با وجود اینکه نمایش خوبی را روی صحنه برده‌ام اما هنوز هیچ کدام از مدیران نیامدند تا نمایش را ببیند یا حتی یک «یاعلی» بگویند.

شاه‌کرم با قدردانی از پیمان شریعتی ـ مدیر پیشین تئاتر شهر ـ که با همکاری او توانسته نوبت اجرا در تئاتر شهر بگیرد، افزود: برای این اجرا یک سال و هشت ماه در نوبت بودم و اگر همکاری و لطف مدیر مجموعه تئاتر شهر نبود اصلا کارم به اجرا نمی‌رسید. هر چند در زمان خوبی اجرا نمی‌کنیم و فقط 18 شب نمایش را روی صحنه می‌بریم. با این حال شاید برای جشنواره دفاع مقدس یک تک اجرا داشته باشیم ولی نکته قابل توجه این است که آنقدر برخی دوستان در این حوزه شعاری کار کرده‌اند که وقتی مخاطب می‌شنود نمایشی درباره دفاع مقدس اجرا می‌شود، گارد می‌گیرد و علاقه‌ای به تماشای آن ندارد.

این کارگردان درباره اینکه آیا قصد اجرای نمایش خود را در خرمشهر ندارد؟ گفت: صحبت‌هایی شده تا «نوبت یعنی بعدی» را در جشنواره فتح خرمشهر که مردادماه برگزار می‌شود هم اجرا کنم اما متأسفانه برای اجرای عمومی شرایط مناسبی در خرمشهر فراهم نیست و جای تأسف است که پس از سال‌ها برگزاری جشنواره فتح خرمشهر، این شهر یک پلاتو یا بلک‌باکس برای اجرا ندارد.

او افزود: البته فقط وضعیت سالن‌ تئاتر در این شهر خراب نیست بلکه حتی همان یک سینمایی هم که در شهر وجود دارد یا فیلمی پخش نمی‌کند یا فیلم‌های روز سینمایی را با چند ماه تأخیر نمایش می‌دهد. این در حالی است که مردم خرمشهر در زمان جنگ با شهری با خاک یکسان شده روبرو شدند و هنوز آثار جنگ در آنجا باقی است اما مسئولان نه به شهر و نه به مردم آن طور که لازم است توجه نمی‌کنند و جای گله زیاد باقی گذاشتند.

شاه‌کرم اظهار کرد: بنابراین شرایط برای اجرای عمومی هم به لحاظ نبود سالن و هم سختی انتقال گروه و اسکان آن‌ها در خرمشهر فراهم نیست و من به همان دو اجرا در جشنواره قانع هستم.

وی در آخر در پاسخ به اینکه آیا قصد دارد پس از پایان اجرای نمایش خود در تئاتر شهر آن را در سالن‌های دیگر تهران نیز اجرا کند، گفت: قانونی در مرکز هنرهای نمایشی وجود دارد که فقط یک بار از اجرای یک اثر در یک سالن حمایت می‌کند و اگر بخواهم در سالن دیگری این کار را اجرا کنم باید به سالن‌های خصوصی بروم که آن‌ها را آفتی برای تئاتر می‌دانم چون فقط جای پولدارهاست و من شرایط اجرا در آن‌ها را ندارم.

به گزارش ایسنا، نمایش «نوبت یعنی بعدی» تا 11 خردادماه ساعت 18:30 در تالار قشقایی تئاتر شهر با بازی پروا آقاجانی، آناهیتا اقبال‌نژاد، غزاله جزایری، مسعود شامی‌خاتونی، علی غابشی، ترانه کوهستانی اجرا می‌شود. 

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید