در گزیده اخبار سیاسی دوم خرداد بخوانید؛

ادامه ماجرای دوتابعیتی‌ها/واکنش‌های برجامی/فروش یک زندان و ...

تکذیب گزارش از وجود ۲۱۰ یا ۱۹۸ مدیر دو تابعیتی از سوی وزارت اطلاعات، خواست مردم تحقق آرمان‌های دوم خرداد، ۱۲ پاسخ موسویان به ۱۲ شرط وزیر خارجه آمریکا، قبل و بعد از برجام به روایت «صالحی»، حکم محکومیت حبس برای برخی از متهمان کانال های تلگرامی و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز چهار شنبه، دوم خرداد ماه ۱۳۹۷ است.

به گزارش ایسنا، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل در همایش روز ملی مقاومت گفت: تلگرام بخشی از تهاجم آمریکایی‌ها به افکار عمومی است وآمریکا از طریق اروپا برجام را دودستی چسبیده است تا با استفاده از آن توان دفاعی و موشکی ایران را محدود کنند.


وزارت اطلاعات در پی انتشار گزارشی مبنی بر حضور ۱۹۸ مدیر دوتابعیتی در بدنه دولت توسط یکی از روزنامه‌ها، اعلام کرد که این وزارت‌خانه در هیچ یک از گزارشات ارسالی به مقامات و دستگاه‌های ذی صلاح اعلام نکرده است که ۲۱۰ یا ۱۹۸ مدیر دو تابعیتی در پست‌های مدیریتی حضور دارند.

همچنین در مخالفت با تجزیه شهرستان کازرون، ۹۰ نفر از اساتید دانشگاهی از جمله اعضای هیات علمی  و استادان  دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ایران در نامه‌ای به رئیس جمهور کشورمان خواستار لغو کامل هر گونه طرحی در ارتباط با شدند.


غلامرضا حیدری عضو کمیته رفع حصر با اشاره به اینکه برداشت ما این است که می‌خواهند رفع حصر صورت بگیرد، گفت: البته بایستی علی‌رغم تمام مسائل بابت فراهم کردن زمینه ملاقات محصورین با خانواده‌هایشان و یا امکان دیدار اقوام نزدیک تشکر کرد. وی با اشاره به اینکه درمورد این موضوع که چه نهاد و یا مقامی تصمیم به انجام حصر گرفته است، جای بحث وجود دارد و تاکنون نهادی مسئولیت اتخاذ این تصمیم را برعهده نگرفته است، تا پیشتر نیز به همین اندازه هم روشن نشده بود و از یک جایی مطرح شد که شورای عالی امنیت ملی تصمیم به حصر گرفته است، اما آن‌ها هم این موضوع را نپذیرفته‌اند و این نکته از قول سخنگوی قوه قضاییه مطرح شده است.

به مناسبت سالگرد انتخابات دوم خرداد، محمدرضا تابش نماینده اردکان و عضو شورای مرکزی فراکسیون امید در یادداشتی یک دوم خرداد را آغاز فصلی نو در تاریخ پرفراز و نشیب ایران و رخداد حماسه‌ای پرشور و شعور و منبعث از رشد فکری و تاریخی و سیاسی و اجتماعی مردم دانست و گفت: امروز خواست مردم تحقق آرمانهایی است که در ۲ خرداد ۷۶ به آن رای دادند به همین دلیل لزوم احترام به خواست مردم با توجه به تحولات جمعیتی و اراده نسل امروز امری مهم محسوب می‌شود.


وزیر امور خارجه با اشاره به مذاکرات مقامات آمریکا و کره شمالی، گفت: با وجود این‌که ما هیچ اعتمادی به آمریکایی‌ها نداریم منجر به کاهش تنش در شبه جزیره کره شود، مفید است، با این حال باید دید که این هدف چقدر قابل دسترس است. محمدجواد ظریف افزود: آمریکایی‌ها یک برنامه سیاسی برای کره شمالی دارند و در این زمینه نیز همراهی‌هایی با کره جنوبی انجام می‌دهند.


۱۲ پاسخ موسویان به ۱۲ شرط وزیر خارجه آمریکا

سیدحسین موسویان - دیپلمات و عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران - در یادداشتی در لوبلاگ تأکید کرد: ۱۲ خواسته پمپئو ناشی از عدم درک درست او از سیاست خارجی ایران، حقوق بین‌الملل و واقعیت‌های منطقه است.

در همین رابطه سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که شروط مطرح شده از سوی آمریکا در جهت توافق با ایران نمی‌تواند برای تهران قابل پذیرش باشد.

همچنین وزیر امورخارجه آمریکا در یک نشست خبری درباره سخنرانی روز دوشنبه‌اش درباره استراتژی جدید آمریکا درقبال ایران، با بیان اینکه آن‌چه ایران باید در قبال استراتژی جدید ما انجام دهد، دشوار نیست، مدعی شد که مواضع آمریکا و اروپا درقبال ایران به یکدیگر نزدیک خواهد شد. پمپئو در ادامه مدعی شد که اگر ایران به این درخواست‌های ساده عمل کند به نفع مردم این کشور خواهد بود.

تلاشها برای مقابله با تحریم های ترامپ علیه ایران

گروهی مرکب از شش فُولکس بانک ( بانک‌های تعاونی که عمدتاً به شرکت‌های متوسط خدمات بانکی ارائه می دهد) می خواهند با وجود خطرتحریم‌های آمریکا علیه ایران، همچنان کارهای مالی را برای شرکت هایی که می خواهند به این کشورکالا و خدمات صادر کنند، انجام دهند. پاتریسیا مِلفی، مدیرمرکز فعالیت های بین المللی در فوُلکس بانک گفت:مادام که شرکت ها و بانک ها مقررات اتحادیۀ اروپا و سازمان ملل را رعایت کنند، نمی‌تواند اتفاقی بیفتد.

وزیر امور خارجه اتریش نیز به دولت آمریکا در ارتباط با تحریم های فرامرزی این کشور علیه ایران که منجر به نقض آشکار حقوق بین‌الملل می شود ، هشدار داد و افزود:  اتحادیۀ اروپا باید به نقض حقوق بین الملل واکنش نشان دهد، همانگونه که در موارد دیگر انجام داده ایم.

***


قبل و بعد از برجام به روایت «صالحی»

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اگر بخواهیم سرعت به معنای توسعه و افزایش سطح غنی سازی انجام شود، ما آمادگی آن را داریم و به دوستانمان در مجلس هم اعلام شد ما آمادگی بازگشت را داریم. علی اکبر صالحی افزود: صنعت هسته‌ای ما بخوبی و با آهنگ خوب و اهداف تجاری سازی به پیش می‌رود و امیدواریم هیچ وقت به نقطه‌ای برای برگشت پذیری نرسیم.

همچنین وزیر امور خارجه پیشین آلمان با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام پیامدهای فاجعه‌بار خواهد داشت، گفت که انتظار ندارد ایران در اختلاف با آمریکا کوتاه بیاید.

غلامعلی خوشرو، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد  نیز در بحث عمومی شورای امنیت یکم خرداد با موضوع حمایت از غیرنظامیان در مناقشات مسلحانه، به تجاوز نظامی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی به یمن و کشتار هزاران غیرنظامی یمنی به ویژه کودکان و زنان اشاره کرد و گفت:رژیم اسرائیل و رژیم عربستان در شرایطی به حملات خود علیه غیرنظامیان ادامه می‌دهند که به حمایت آمریکا به عنوان عضو دائم شورای امنیت پشت‌گرم هستند که برای آنها مصونیت فراهم می‌کند.


زینب طاهری از ارایه درخواست اعاده دادرسی «محمد ثلاث» به دیوان عالی کشور خبر داد و گفت: روز گذشته (سه‌شنبه) درخواست اعاده دادرسی را در دیوان عالی کشور ثبت کردیم و دستور توقف را درخواست کردیم و با توجه به دلایل و مستنداتی که داشتیم امیدواریم رسیدگی شود.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران نیز از  حکم محکومیت حبس برای برخی از متهمان کانال های تلگرامی خبر داد افزود: البته رای آنها قطعی نشده و در صورت اعتراض حق دارند تقاضای تجدیدنظرخواهی کنند


فروش زندان اوین به کجا رسید؟

رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور توضیحاتی را پیرامون آخرین وضعیت فروش و انتقال زندان اوین ارایه داد. اصغر جهانگیر درباره فروش و انتقال زندان اوین گفت: این موضوع در شهرداری تهران در دوره شهردار سابق انجام نشد و شهرداری همکاری لازم را در آن زمان با ما نداشت ولی امیدواریم که در دوره شهردار جدید اگر آمادگی لازم را در این زمینه داشتند دوباره رایزنی کنیم.

* مهمترین اخبار، مصوبات و دستور کارهای  امروز (چهارشنبه) دوم خرداد ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی را نیز می‌توانید اینجا دنبال کنید.

*همچنین می‌توانید گفت و گوهای اعضای کابینه دوازدهم در حاشیه جلسه امروز هیات دولت با خبرنگاران را اینجا دنبال کنید.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید