آموزش و بازاریابی، از نیازهای اصلی صنایع‌دستی ایلام

  • تاریخ انتشار : 1397/3/2 ساعت : 15:43 - 5 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : ایلام
معاون اقتصادی و توسعه منابع استاندار ایلام با بیان این‌که دولت به‌دنبال تنگ کردن عرصه بر فعالان صنایع‌دستی نیست، گفت: باید با تشکیل اتحادیه در راه آموزش فعالان این عرصه گام‌های جدیدی برداشت.

به گزارش ایسنا،«ایوب درویشی» در نشست بررسی مشکلات صنایع‌دستی و فرش استان ایلام، با تأکید بر این‌که برگزاری چنین جلساتی برای پیدا کردن راهکارهایی جهت برطرف کردن مشکلات و برای پیشرفت در این زمینه اظهار کرد: در موضوع فعالان بخش خصوصی دولت نیز کمک و  نظارت و  بازار را تنظیم وعرصه را تنگ نکند که مشکلاتی برای تولیدکننده پیش بیاید.

وی گفت: جهت پیشرفت کار باید به یک زبان مشترک برسیم که همه با هم مشکلات را رسیدگی کنیم اما اگر صرفاً زبان غیرتفاهمی وجود داشته باشد پیشرفت نمی‌کنیم و  ثبت صنایع‌دستی، هنرها و رشته‌های مختلف از وظایف دستگاه‌هاست.

معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری با بیان این‌که ثبت غذا ثبت یک رشته فرهنگی است که دستگاه‌های تخصصی و مرتبط باید اقدام کنند، گفت: ثبت غذاها – لباس‌ها – فرش – گلیم – درختان – مشاغل سنتی و ... باید در اولویت قرار گیرند تا مبادا برخی داشته‌های استان به اسم دیگران ثبت شود.

درویشی با تأکید بر این‌که کارگروه‌ها و کمیته‌ها باید فعال و به‌موقع تشکیل شوند و از فعالان بخش خصوصی به تعداد 3 نفر به نمایندگی از هر رشته‌ای دعوت شود، تصریح کرد: همه دستگاه‌های مرتبط باید برای رونق چرخه تولید چاره‌اندیشی کنند.

وی ادامه داد: تشکیل اتحادیه‌ها از ترکیب چند تعاونی و تکیه بر آموزش حرفه و توجه به بازاریابی می‌توان به رونق تولید در این زمینه کمک کند.

معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری ایلام یادآور شد: ظرفیت‌های خوبی در زمینه‌های صنایع‌دستی در استان وجود دارد که باید برای رونق اشتغال‌زایی از آن بهره برد.

به گزارش ایسنا، «عبدالمالک شنبه‌زاده» مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ایلام نیز تعداد رشته‌های فعال صنایع‌دستی را 33 رشته، شمار صنعت‌گران دارای پروانه تولید انفرادی 7020 نفر، شمار رشته‌های احیاء شده صنایع‌دستی را شامل  3 رشته  حصیربافی، سیاه چادر بافی، چیت‌بافی اعلام کرد.

وی شمار کارگاه‌های تولیدی فعال دارای پروانه تولید را 119 باب دانست و گفت: 5 رشته گلیم، حصیر، جاجیم، نمد و سیاه چادر در فهرست آثار ملی کشور به نام استان ایلام ثبت شده‌اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تعداد اتحادیه‌های صنایع‌دستی فعال را 3 مورد برشمرد و افزود: 5 رشته‌ی  نمد، گیوه، گلیم، چیت‌ و سیاه چادر استانداردسازی شده‌اند و 11 محصول شامل انواعی از گلیم، جاجیم، نمد، سه‌زله و جاشکلاتی خراطی دارای نشان ملی مرغوبیت کالا هستند.

شنبه‌زاده شمار کارگاه‌های دارای نشان گواهی کیفیت 15 کارگاه اعلام کرد و گفت: 2 بازارچه دائمی صنایع‌دستی در ایلام و ایوان هستند و یک بازارچه دائمی صنایع‌دستی(خصوصی) در شهرستان چرداول فعال است.

وی شمار نمایشگاه و بازارچه‌های موقت سال 96 و ابتدای سال 97 را  31 نمایشگاه استانی و 1 نمایشگاه منطقه ای اعلام کرد و گفت: ارزش صنایع‌دستی صادره شده از مرز مهران  در سال 96، 10 میلیون و 49 هزار 881 دلار بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان ایلام تعداد افراد آموزش‌دیده در سال 96 را419 نفر و تعداد کارگاه‌های تولیدی معرفی شده برای تسهیلات در این سال را 35 کارگاه اعلام کرد و گفت: تعداد افراد معرفی شده جهت تسهیلات مشاغل خانگی در سال گذشته 785 نفر بوده است.  

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید