وکیل ترامپ برای تسهیل دیدار روسای‌جمهوری آمریکا و اوکراین «پول گرفته بود»

تحقیقات شبکه خبری بی‌بی‌سی نشان می‌دهد، مقام‌های اوکراینی برای تسهیل دیدار سال گذشته پترو پروشنکو با رییس‌جمهوری آمریکا، دست‌کم ۴۰۰ هزار دلار به مایکل کوهن، وکیل شخصی دونالد ترامپ پرداخت کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، منابع آگاه در کی‌‏یف گفته‌اند بعضی از افراد نزدیک به پروشنکو در تماس با کوهن خواسته بودند تا پروشنکو بتواند در دیدار از واشنگتن، مذاکرات مفصلی با ترامپ داشته باشد.

بر این اساس، پروشنکو نمی‌خواسته دیدارش از کاخ سفید، دیداری کوتاه و صرفا تشریفاتی باشد.

کوهن که رسانه‌ها از او به عنوان کار‏چاق‏کن ترامپ نام می‌برند، دریافت پول از اوکراین را برای لابی‌گری از طرف دولت این کشور رد کرده است.

پس از بازگشت پروشنکو از آمریکا تحقیقات سازمان مبارزه با فساد اوکراین درباره عملکرد یکی از نزدیکان ترامپ متوقف شد.

پل منافورت، رییس اسبق ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ به لابی‌گری برای سیاستمداران اوکراینی طرفدار روسیه متهم شده است.

یک افسر ارشد اطلاعاتی اوکراین می گوید، علت پرداخت پول به مایکل کوهن این بود که سفارت اوکراین در واشنگتن خواهان برگزاری یک دیدار کاری مفصل میان رییس جمهوری این کشور با همتای آمریکایی او بود.

به گفته این مامور اطلاعاتی، یک مشاور ارشد پروشنکو این خواسته را با یک نماینده مجلس این کشور که دارای ارتباطاتی در داخل آمریکا بود، مطرح کرد و او توانست از طریق یک سازمان خیریه یهودی در نیویورک با مایکل کوهن ارتباط برقرار کند.

بر این اساس، به کوهن ۴۰۰ هزار دلار پرداخته شد.

اطلاعاتی در دست نیست که نشان دهد ترامپ از پرداخت این مبلغ مطلع بوده است.

یک فرد مطلع دیگر در اوکراین به بی‌بی‌سی گفته که مبلغ پرداخت شده به کوهن ۶۰۰ هزار دلار بوده است.

مایکل اوناتی، وکیل استورمی دنیلز، بازیگر فیلم‌های مستهجن نیز اطلاعاتی در دست دارد که پرداخت پول به کوهن را تایید می کند.

استورمی دنیلز مایکل کوهن را متهم کرده که برای فاش نکردن ارتباط جنسی با دونالد ترامپ به او حق‌السکوت پرداخت کرده است.

به گفته اوناتی، بانکی که کوهن در آن حساب داشته، در گزارشی به وزارت دارایی آمریکا از پرداخت‌های مشکوک از اوکراین به حساب بانکی او خبر داده بود.

علاوه بر کوهن، دو مقام اوکراینی که به برقراری ارتباط با او متهم هستند، این سخنان را تکذیب می کنند.

ریاست‌جمهوری اوکراین هم از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.

سال گذشته هنگام سفر پروشنکو به واشنگتن رسانه ها گزارش کردند که رییس جمهوری اوکراین تا لحظات آخر از برنامه دیدارش با آقای ترامپ مطمئن نبوده است.

در آن زمان برنامه کاری روزانه کاخ سفید نشان می‌داد ترامپ در حاشیه دیدارهای روزانه‌اش، دیدار کوتاهی با همتای اوکراینی خود دارد اما پروشنکو می خواست دیدار مفصل‌تری داشته باشد.

یکی از علت‌های این درخواست به رخدادهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ارتباط داشت.

روزنامه نیویورک تایمز سه ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶، اطلاعاتی را به نقل از تحقیقات سازمان مبارزه با فساد اوکراین منتشر کرد که پل منافورت را متهم می کرد میلیون ها دلار از سیاستمداران طرفدار روسیه در اوکراین دریافت کرده است.

انتشار این گزارش استعفای منافورت را از مدیریت کارزار انتخاباتی ترامپ به همراه داشت.

بعضی از منابع آگاه در اوکراین گفته‌اند پروشنکو در آن زمان فکر می کرد هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات به ریاست جمهوری آمریکا خواهد رسید و برای همین افشای اطلاعات مربوط به پل منافورت با اجازه او صورت گرفته بود.

در صورت صحت این ادعا، پروشنکو مرتکب یک خطای محاسباتی شده بود و نگرانی دشمنی رییس‌جمهوری آمریکا بود. اما دیدار با ترامپ برای او اطمینان بخش بود و در یک کنفرانس خبری در محوطه کاخ سفید از این که قبل از ولادمیر پوتین، رقیب منطقه ای خود با ترامپ دیدار کرده، احساس رضایت می کرد.

یک هفته پس از بازگشت پروشنکو به کی‌‏اف، سازمان مبارزه با فساد اوکراین اعلام کرد به تحقیقات درباره منافورت پایان داده است.

منابع مطلعی که با بی بی سی صحبت کرده‌اند، می گویند اطلاعاتی ندارند که نشان دهد ترامپ چنین درخواستی را با پروشنکو مطرح کرده باشد.

ولی به گفته یکی از این افراد، پروشنکو با این کار سعی کرده به رییس جمهوری آمریکا اطمینان دهد که مقام های اوکراینی اطلاعاتی را در این باره به هیات تحقیق کننده درباره دخالت احتمالی روسیه در انتخابات آمریکا ارائه نخواهند کرد.

منافورت در جریان تحقیقات باب مولر، نماینده ویژه دادگستری آمریکا به توطئه علیه ایالات متحده، پولشویی، کلاهبرداری مالیاتی و کلاهبرداری بانکی متهم شده است. او این اتهام ها را کرده است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید