اولتیماتوم احزاب ائتلافی ایتالیا به رئیس‌جمهور برای پذیرش نامزد وزارت اقتصاد

احزاب ائتلافی ایتالیا فشارها را بر سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهور این کشور برای تایید یک کاندیدای ضد اروپا به عنوان وزیر اقتصاد افزایش داده‌اند و تهدید کردند در صورت رد این کاندیدا ایتالیا می‌بایست یک انتخابات برگزار کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهور ایتالیا تاکنون جلوی تشکیل دولت را که می‌توانست به بیش از ۸۰ روز بن‌بست سیاسی در ایتالیا پایان دهد از بابت نگرانی ویژه درمورد کاندیدای دو حزب راست‌گرای جنبش پنج ستاره و لیگ شمالی برای وزارت اقتصاد یعنی پائولو ساوونا، اقتصاددان ۸۱ ساله گرفته است.

ساوونا یک منتقد صریح اتحادیه اروپا و یورو محسوب می‌شود اما در عین حال سوابقی ممتاز از جمله سابقه وزارت صنعت را دارد.

اخیرا جوزپه کنته،‌ کاندیدای نخست وزیری این دو حزب کابینه‌اش را به رئیس‌جمهور معرفی کرد و منتظر است که رئیس‌جمهور آن را تایید کند.

کنته که یک استاد حقوق بدون سابقه تجربه سیاسی است روز جمعه با رئیس‌جمهور دیدار کرد در حالی که از حل بن‌بست سیاسی عاجز ماند.

ماتئو سالوینی، رهبر حزب لیگ شمالی در سخنانی خطاب به حامیانش در شمال ایتالیا گفت: امیدوار هستند که هیچکس تصمیم به پاسخ منفی نگرفته ‌باشد.

سالوینی اظهار کرد: یا این دولت روی کار آمده و در ساعات آینده کارش را شروع می‌کند و یا درغیر این صورت دوباره مجبور هستیم به انتخابات جدید برگردیم.

همچنین لوئیجی دی‌مایو، رهبر جنبش پنج ستاره نیز گفت: انتظار دارم که در عرض ۲۴ ساعت تصمیم رئیس‌جمهور درخصوص تایید این دولت، اعلام شود.

این در حالی است که آلساندرو دی باتیستا، یک مقام ارشد حزب جنبش پنج ستاره گفت: این یک انتخاب سیاسی است و اینکه جلوی گزینه یک وزارتخانه گرفته شود فراتر از نقش رئیس‌جمهور است.

با این حال سرجیو ماتارلا تاکنون به طور علنی درباره ساوونا اظهارنظر نکرده اما گزارش‌هایی به واسطه دستیارهایش منتشر شده مبنی بر اینکه او صراحتا گفته نمی‌خواهد یک چهره ضد اروپایی و مخالف یورو وزیر اقتصاد شود و اینکه او "دیکته کردن" از جانب احزاب را نمی‌پذیرد.

این در حالی است که جوزپه کنته در پستی در فیسبوک نوشت، با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفت‌وگوی تلفنی داشته و ماکرون در این گفت‌وگوی تلفنی برای دولت وی آرزوی موفقیت کرده است.

این در حالی است که پیر مسکوویچی کمیسیونر امور اقتصادی اروپا در اظهارنظری، مخالفت علنی با ساوونا نداشته و وعده داده که با هرکسی که در ایتالیا روی کار بیاید همکاری خواهد کرد.

او گفت: ایتالیایی‌ها خودشان دولتشان را تعیین می‌کنند و ایتالیا باید همچنان یک کشور در قلب منطقه یورو باقی بماند اما نگرانی ویژه من درمورد بدهی‌های این کشور است که باید کنترل شود.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید