شناسایی یک گروه خونی نادر در یزد

  • تاریخ انتشار : 1397/3/6 ساعت : 14:43 - 5 سال قبل
  • از گروه : اجتماعی
  • زیرگروه : سلامت
با تلاش کارکنان انتقال خون یزد و تاییدیه آزمایشگاه تخصصی سازمان انتقال خون، بیماری با گروه خونی خیلی نادر از گروه خونی O مثبت و زیرگروه‌های P شناسایی و با تزریق همین گروه خونی از فرد دیگر، نجات یافت.

به گزارش ایسنا، محمد علیدادی از استان هرمزگان چندی پیش در بیمارستان افشار برای عمل جراحی قلب بستری شد و پس از آزمایش‌های به عمل آمده روی گروه خونی وی مشخص شد که گروه خونی او با هیچ کدام از گروه‌های خونی موجود سازگاری ندارد.

به همین دلیل نیز نمونه گروه خونی وی از بیمارستان مذکور برای شناسایی به انتقال خون یزد ارسال شد که پس از آزمایش‌های متعدد، مشخص شد که از گروه های خونی خیلی نادر است و پس از ارسال نمونه برای آزمایشگاه تخصصی سازمان انتقال خون در تهران مشخص شد که گروه خونی این بیمار  O مثبت و از زیر گروه‌های P  است که از هر 10 هزار نفر یا بیشتر، یک نفر دارای این نوع گروه خونی هست و تا بحال تعداد نفرات شناسایی شده با این گروه خونی در ایران انگشت‌شمار هستند.

خوشبختانه در سال گذشته فردی با گروه خون خیلی نادر O مثبت PNULL  از سوی انتقال خون استان شناسایی شده بود که با فراخوان و اهدای خون وی و همچنین با هماهنگی‌های انجام شده توسط این اداره کل با سازمان انتقال خون کشور و ارسال یک کیسه با مشخصات مشابه گروه خونی P NULLاز بانک ملی خون‌های نادر، دو کیسه خون برای نجات جان بیمار جهت جراحی آماده شد.

  به گفته دکتر «مالی» پزشک جراح، عمل جراحی این بیمار با موفقیت انجام شده و وضعیت عمومی وی در حال بهبودی است و در روزهای آینده از بیمارستان مرخص می‌شود.

در سال‌های گذشته سه شهروند یزدی و یک شهروند هرمزگانی دارای گروه خونی نادر ( O بمبئی)، توسط این اداره کل شناسایی شده بودند. در دسته‌بندی این نوع گروه‌های خونی، از هر یک در هزار تا پنج هزار  نفر به نام گروه خونی کمیاب، از هر 5 تا 10 هزار نفر به نام گروه خونی نادر و از هر 10 هزار به بالا به نام گروه خونی خیلی نادر نامیده می‌شوند.
انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید