نرخ رشد جمعیت تنها به تعداد موالید وابسته نیست

  • تاریخ انتشار : 1397/3/8 ساعت : 16:43 - 5 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : قزوین
معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: در حال حاضر برخی رشد جمعیت را تنها در افزایش تعداد موالید قلمداد می‌کنند درحالی‌که افزایش نرخ رشد جمعیت به شاخصه‌های دیگری نیز وابسته است.

به گزارش ایسنا، جلسه شورای راهبردی جمعیت استان قزوین به مناسبت 30 اردیبهشت روز ملی جمعیت با شعار «پویایی، بالندگی و جوانی» با حضور مسئولان استانی در سالن اجتماعات معاونت سیاسی و امنیتی استانداری قزوین برگزار شد.

ناهید یزدی معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین در این جلسه بابیان اینکه باید تعریف درستی از رشد جمعیت داشته باشیم، اظهار کرد: متأسفانه در حال حاضر برخی رشد جمعیت را تنها در افزایش تعداد موالید قلمداد می‌کنند درحالی‌که افزایش نرخ رشد جمعیت به شاخصه‌های دیگری نیز وابسته است.

وی افزود: وقوع بیش از 16 هزار تصادف در سال که طی اعلام کارشناسان 50 درصد آن مربوط به‌تصادف با خودروی پراید و 30 درصد نیز تصادف با موتورسیکلت را تشکیل می‌دهد زنگ هشداری در استان است چراکه اکثر آن‌ها از سرپرستان خانوار و مردان در سن باروری هستند.

یزدی اعلام کرد: فوت هزار و 500 نفر در سال در جریان حوادث ناشی از کار، وجود 3 میلیون زوج نابارور در کشور و افزایش آمار طلاق ازجمله موانعی است که در مسیر نرخ رشد جمعیتی استان قرار دارد.

مشاور امور بانوان دانشگاه علوم پزشکی قزوین با تأکید بر لزوم اصلاح سبک زندگی و تغذیه برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و انواع سرطان‌ها خاطرنشان کرد: اگر در خصوص موارد ذکرشده تأمل لازم صورت گیرد بی‌شک نرخ رشد استان نیز تغییر خواهد کرد.

وی ادامه داد: امروز آموزش‌ها و مشاوره‌های پیش از ازدواج برای ثبت آن الزامی است اما مشکل این است که ساعات برگزاری آن بسیار کم است برای همین پیشنهاد داده‌ایم تا حداقل در مرکز شهید بلندیان قزوین با دامنه پوشش 600 هزار نفر زمان کلاس‌ها از 2 به 4 ساعت افزایش پیدا کند.

یزدی تأکید کرد: اگر راهکارهایی برای تشویق خانواده‌هایی که سال‌ها ازدواج‌کرده‌اند و فرزند ندارند و یا خانواده‌های تک‌فرزند ارائه شود بی‌شک می‌توان شاهد افزایش موالید در استان بود.

وی بابیان اینکه بسیاری از خانم‌های شاغل به دلیل حفظ امنیت شغلی خود از فرزندآوری جلوگیری می‌کنند، خاطرنشان کرد: سازمان‌ها پیش‌ازاین اتاقی را به‌عنوان مهدکودک کارمندان خانم در نظر گرفته بودند اما اینک این اتاق‌ها جمع شده و همین موجب دغدغه زنان شاغل برای نگهداری فرزندان خود شده است.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین در پایان عنوان کرد: بررسی مشکلات مطرح‌شده می‌تواند زمینه را برای ارائه راهکارهای زیرساختی در راستای افزایش نرخ رشد استان فراهم آورد لذا مسئولان و متولیان امر باید در سیاست‌گذاری‌های خود به این مهم اهتمام و توجه لازم را داشته باشند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید