آسیب‌شناسی علم تمرین و تغذیه در ورزش

بهرامی‌نژاد: نبود کمیته علمی خلاء بزرگی برای بازیهای آسیایی است

  • تاریخ انتشار : 1397/3/13 ساعت : 02:57 - 5 سال قبل
  • از گروه : ورزشی
  • زیرگروه : علم ورزش
یک متخصص علم تمرین معتقد است: تشکیل کمیته علمی در آکادمی ملی المپیک در زمان بازیهای آسیایی دوحه قطر سبب شد تا به نتایج خوبی دست پیدا کنیم، درحالی که در این دوره از بازیها خبری از این کمیته نیست.

دکتر مرتضی بهرامی نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در زمان بازیهای آسیایی دوحه قطر و اینچئون با همکاری کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان کمیته علمی متشکل از متخصصان مختلف علوم ورزشی در آکادمی ملی المپیک تشکیل شده بود که در آن برهه این کمیته عملکرد ورزشکاران اعزامی به بازیها را از چند ماه قبل مورد بررسی قرار می‌داد و بر مبنای وضعیت ورزشکاران به فدراسیون‌ها جهت آماده‌سازی بهتر ورزشکاران برنامه ارائه می‌دادند. در این دوره از بازیها خبری از تشکیل چنین کمیته ‌ای نیست و دقیقا اطلاع ندارم که تمرینات ورزشکاران اعزامی چقدر مبنای علمی دارد.

وی گفت: این کمیته به دلیل تست‌های متعدد علمی که روی ورزشکاران انجام می‌داد، نقش زیادی در بهبود عملکرد تمرینات ورزشکاران اعزامی به بازیهای آسیایی داشت و ورزشکار با هر بار تست دادن متوجه می‌شد که از چه نوع تمریناتی باید بهره‌مند شود تا به آمادگی مطلوب برسد. در حقیقت این کمیته وضعیت ورزشکاران اعزامی را مورد ارزیابی قرار می‌داد و متخصصان علوم ورزشی براساس نتایج تست‌ها، مشخص می‌کردند که وضعیت کاروان ایران از نظر مدال آوری در بازیهای آسیایی چگونه خواهد بود. نبود این کمیته علمی در این دوره از بازیها خلاء بزرگی است که کاملا احساس می‌شود.

بهرامی نژاد ادامه داد: این کمیته الگوی واحدی را از نظر برنامه‌ریزی تمرینات در اختیار مربیان تیم های ورزشی قرار می‌داد و مربیان با پیاده کردن این الگوی تمرینی روی ورزشکاران خود متوجه می‌شدند که از نظر مدال‌آوری در چه جایگاهی قرار دارند. البته در حال حاضر نیز برخی از تیم‌های اعزامی برای انجام تست آمادگی جسمانی به آکادمی ملی المپیک مراجعه می‌کنند، اما این که چقدر از نتایج آن استفاده می‌کنند، اطلاع ندارم.

این متخصص علم تمرین در پاسخ به این پرسش که در این دوره از بازیهای آسیایی عدم تشکیل کمیته علمی چه تاثیری در نتایج بازیهای آسیایی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم در این دوره از بازیها نیز فقط به مدال چند نفر از ورزشکارانی که همیشه مدال آور هستند، اکتفا کنیم، نیاز به تشکیل کمیته علمی نبود. اما اگر به دنبال نتایج ایده‌آل‌تر و مدالهای بیشتری نسبت به دوره‌های قبل هستیم، خلاء این کمیته را بعد از بازیهای آسیایی احساس خواهیم کرد.

وی در پایان پیرامون این پرسش که چقدر روند تمرینات تیم‌های اعزامی به جاکارتا مبنای علمی دارد، اظهار کرد: وقتی یک کار به صورت علمی و درست انجام می‌شود، اثرات آن را در تورنمنت‌ها می‌بینیم. متاسفانه شیوه‌های علمی در تمرینات تیم‌های اعزامی کمتر دیده می‌شود و همه تیم‌ها تنها به فکر مدال آوری هستند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید