استاندار:

وضعیت آذربایجان شرقی از نظر شاخص‌های اعتیاد، سفید است

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که وضعیت این استان از نظر شاخص‌های اعتیاد، سفید است، گفت: یکی از برکات ایجاد مرکز ماده 16، عاری شدن استان از معتادان متجاهر و کاهش دستگیری این معتادان در دو ماهه نخست سال جاری است و باید تلاش کنیم این عنوان همچنان حفظ شود .

به گزارش ایسنا، «مجید خدابخش» در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی، با اشاره به هدف‌گذاری سند ملی مبارزه با اعتیاد مبنی بر کاهش 25 درصدی مصرف مواد مخدر طی 5 سال، اظهارکرد: خوشبختانه دستگاه‌های مسئول در حوزه مقابله با عرضه مواد مخدر همیشه در این حوزه پیشتاز بوده و نگرانی در این خصوص نداریم. 

 وی با بیان این‌که مهم‌ترین کار برای رسیدن به هدف سند ملی مبارزه با اعتیاد، کاهش تقاضا با رویکرد اجتماعی است، افزود: این کار باید از طریق فعالیت‌های فرهنگی انجام شود و لزوم اثرگذاری آن ورود افراد متخصص به این حوزه است. 

 استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که کار فرهنگی، کاری دقیق و ظریف است و نیاز به زبان هنرمندانه دارد، گفت: زبان هنر، بهترین زبان برای تأثیرگذاری است و در مسائل فرهنگی باید از این زبان استفاده کنیم. 

 وی افزود: به جای ارائه آمارهای مختلف و نصیحت کردن که معمولاً تأثیرگذاری مورد انتظار را ندارد، باید از ظرفیت هنرمندان برای تولید آثار هنری متنوع از قبیل فیلم و عکس استفاده کنیم. 

خدابخش خاطرنشان کرد: همه به این نتیجه رسیده‌ایم که کاهش تقاضای مواد مخدر نیازمند کار فرهنگی و آموزش عمومی با استفاده از ابزارهای نوین است که فوق‌العاده می‌توانند تأثیرگذار باشند . 

خدابخش با اشاره به آمارهای ارائه شده از شمار معتادان استان، تصریح کرد: برآورد شمار معتادان استان باید مبتنی بر کار علمی و کارشناسی باشد تا برنامه‌ریزی‌ها نیز متناسب با آن صورت گیرد . 

 وی با قدردانی از اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان در زمینه مهارت‌آموزی به معتادان بهبودیافته، گفت: بازگرداندن یک فرد معتاد به آغوش جامعه و تبدیل کردن او به فردی که می‌تواند درآمد خود و خانواده خود را تأمین کند کار ارزشمندی است. 

خدابخش افزود: این افراد می‌توانند الگوهای خوبی باشند تا نشان دهیم که اعتیاد یک درد علاج‌ناپذیر است، در واقع تصور ما این است که اعتیاد یک بیماری قابل درمان است. 

استاندار آذربایجان‌شرقی همچنین با تأکید بر ضرورت گرامی‌داشت هفته مبارزه با مواد مخدر، گفت: این هفته یک فرصت تاریخی برای حساس کردن ذهن مردم و آموزش و آگاهی‌دهی به جوانان است. 

وی با بیان این‌که کاهش تقاضا از طریق فعالیت‌های فرهنگی، اصلی‌ترین و ضروری‌ترین کار در حوزه مبارزه با مواد مخدر است، گفت: باید در این زمینه از افراد متخصص و هنرمند استفاده شود . 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی هم در این جلسه گفت: در سال 1396 در سطح استان، 62 هزار معتاد در مراکز دولتی و غیردولتی خدمات درمانی دریافت کرده‌اند. 

«بهروز مهدوی» هم‌چنین از افزایش 13 درصدی کشفیات مواد مخدر، افزایش 26 درصدی عملیات‌های انجام شده برای مبارزه با عرضه مواد مخدر و افزایش 40 درصدی تعداد دستگیرشدگان در این زمینه در دو ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: شمار معتادان پذیرش‌شده در مرکز ماده 16 در این مدت، 10 درصد کاهش یافته است. 

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید