تاکیدی مجدد بر توجه به گیاهان دارویی و ارزآوری آن

دبیر سمینار تولید، تبدیل و تجاری‌سازی گیاهان دارویی در اردبیل گفت: درآمد حاصل از تولید و فرآوری گیاهان دارویی در کشور بیشتر از نفت بوده و باید به این بخش توجهی جدی شود.

حجت‌الاسلام محمدرضا رجب‌نژاد در حاشیه جلسه هماهنگی برگزاری سمینار تولید، تبدیل و تجاری‌سازی گیاهان دارویی در اردبیل در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ایران در دوره باستان و تمدن اسلامی در بخش طب و داروسازی و گیاهان دارویی جزو تمدن‌های مطرح جهان و بشریت بوده به گونه‌ای که هم در ادیان آسمانی و هم مکاتب بشری به اهمیت این موضوع تاکید شده است.

وی اهمیت گیاهان دارویی را در کتب آسمانی نظیر تورات، انجیل و قرآن کریم با عناوین و اسامی متعدد یادآور شد و خاطرنشان کرد: در قرآن کریم به صورت مفصل و با بیان صریح و برپایه اصول و مبانی ارزشمند به اهمیت این بخش و تاثیرگذاری آن در حوزه صحت و عافیت انسان‌ها تاکید شده به طوری که در روایات پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت بر اهمیت گیاهان دارویی و استفاده از آن اهتمام ویژه شده است.

دبیر سمینار تولید، تبدیل و تجاری‌سازی گیاهان دارویی در اردبیل ثروتمندی کشورمان را در این بخش و مطالب مطرح شده در ایران باستان اعم از دوره زرتشت و اوستا در باب گیاهان دارویی یادآور شد و بیان کرد: دانشگاه جندی‌شاپور دانشکده اختصاصی گیاهان دارویی داشته به طوری که از این دانشگاه به عنوان نخستین و بزرگترین دانشگاه بین‌المللی جهان یاد می‌شود.

رجب‌نژاد تصریح کرد: از سوی دیگر اقلیم ایران متنوع و دارای شرایط پربرکتی است به طوری که ثروت بی‌بدیل الهی در طول تاریخ بشریت به مردم این خطه ارزانی شده و در ایران تولید گیاهان دارویی به دلیل این تنوع آب و هوایی و اقلیمی بی‌نظیر است.

عضو هیئت علمی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: کمتر کشوری را سراغ داریم که مانند ایران دارای تنوع آب و هوایی باشد، به طوری که از شمال تا جنوب و شرق تا غرب این کشور از تنوع رویش گیاهان دارویی بهره‌مند است.

رجب‌نژاد گفت: امروز به برکت خون شهدا، رهبر عظیم‌الشان انقلاب و نعمت بی‌بدیل رهبری که در سخنرانی‌های خود بر کلیدواژه‌هایی همچون ساخت تمدن نوین اسلامی، تولید علم نوآوری و سرآمدی در این حوزه تاکید دارند به یقین با تکیه بر تولید و فرآوری محصولات گیاهان دارویی می‌توانیم در این بخش به فرمایشات معظم‌له جامه عمل بپوشانیم.

دبیر سمینار تولید، تبدیل و تجاری‌سازی گیاهان دارویی در اردبیل خاطرنشان کرد: در بین استان‌ها، اردبیل با اقلیم و آب و هوای بی‌نظیر سرآمد در تولید و رویش متنوع گیاهان دارویی است، به طوری که تمام شهرهای این استان از مغان تا خلخال و دامنه‌های سبلان دارای خاک زرخیز و پربرکت در تولید گیاهان دارویی است.

رجب‌نژاد گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در رفع فقر از چهره کشور و توجه به اشتغال جوانان و اصل قرار دادن امر تولید ضرورت دارد با اهتمام به حوزه گیاهان دارویی در ایجاد فرصت‌های اشتغال و تحقق شعار سال به جد ورود پیدا کنیم تا با ایجاد کارخانجات و واحدهای فرآوری کوچک و بزرگ به رفع مشکل بیکاری در مناطق شهری و روستایی کمک کنیم.

وی وجود گدا و بیکار را در استان اردبیل اسباب سرافکندگی و شرمساری خواند و افزود: با داشتن چنین موهبت الهی در بخش گیاهان دارویی می‌توان بیشترین ارز را به کشور وارد کرده و درآمدی مضاعف‌تر از نفت داشته باشیم.

دبیر سمینار تولید، تبدیل و تجاری‌سازی گیاهان دارویی در اردبیل ادامه داد: برخلاف داروهای شیمیایی که به غرب وابسته است، در حوزه گیاهان دارویی امکان تولید و دانش تکثیر و فرآوری گیاهان دارویی را به شکل بومی داریم و این خود مرتبط با مساله امنیت ملی است که نقطه توانمندی ما در تحقق اقتصاد مقاومتی و اشتغال پایدار می‌باشد.

رجب‌نژاد در پایان اظهار کرد: با توجه به این شرایط بی‌نظیر در استان اردبیل مسئولان استان، مراکز دانشگاهی، اتاق بازرگانی و جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل تصمیم گرفتند 27 و 28 خرداد سمینار تولید، تبدیل و تجاری‌سازی گیاهان دارویی را در این حوزه برگزار کنند تا هم به صورت علمی و هم عملی تولیدات و تجاری‌سازی در این بخش مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید