بررسی روزنامه ها , 27 خردادماه , رهبری " />

بررسی مطبوعات؛

عزم ملی، توصیه رهبری

تهران- ایرنا- حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب در نماز عید سعید فطر، وحدت آحاد مردم و وحدت ملی و اجتماعی را موضوعی مهم خواندند و ضمن انتقاد از رواج پدیده ناپسندِ توهین و تهمت به یکدیگر در فضای مجازی، مسوولان را به تلاش بی وقفه برای خنثی سازی توطئه دشمنان توصیه کردند.
به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، سخنان رهبر انقلاب در مراسم عید سعید فطر و تاکید ایشان بر عزم ملی برای رسیدن به اتحاد ملی و مقابله با دشمنان ایران، از جمله محورهای مهم خبری و تحلیلی روزنامه های امروز شنبه 27 خردادماه 1397 بود.
پیروزی نشاط آور تیم ملی فوتبال ایران در نخستین بازی جام جهانی و همچنین تصمیمات ارزی و سکه ای جدید مقام های بانک مرکزی از دیگر محورهای برجسته روزنامه های امروز بود.

**تاکید رهبری بر تصمیم قاطع و مسوولانه
ای رهبر انقلاب در خجسته عید سعید فطر، مردم موحد و مؤمن ایران اسلامی را به پرهیز از اسراف و زیاده روی توصیه کردند و از مسوولان خواستند تا با تلاش بی‌وقفه در مقابل توطئه اقتصادی دشمن بیایستند و این توطئه را خنثی کنند. سخنانی که بن مایه خبری تحلیلی روزنامه های امروز بود.
روزنامه «ایران» با برجسته سازی این بخش از سخنان رهبری که «مسأله مهم امروز وحدت ملی مردم است» به بازتاب سخنان عیدانه رهبری پرداخت. به گزارش ایران، ایشان، وحدت آحاد مردم و وحدت ملی و اجتماعی را موضوعی مهم خواندند و با اشاره به رواج پدیده ناپسند توهین و تهمت به یکدیگر در فضای مجازی خاطرنشان کردند: اینگونه اقدامات که گناه کبیره است، به فضای عمومی کشور و وحدت ملی لطمه می‌زند.
بنابر گزارش این روزنامه، رهبر انقلاب اسلامی افزودند: همه باید نسبت به وحدت در جامعه اهتمام داشته باشند و از تهمت‌زنی به یکدیگر بپرهیزند.
روزنامه «کیهان» هم زیر عنوان نخست «ملت خسته و ناامید نیست/ برخی حال و روز خود را به مردم نسبت می‌دهند» به نقل از رهبر انقلاب نوشت: ملت ایران بیدار و پُرانگیزه است؛ این ملتی که بعد از یک شب احیاء با آن شور و هیجان به خیابان‌ها می‌آید، خسته و ناامید نیست؛ آن کسانی که به پیروی از تبلیغات دشمنان، ادعای خستگی و بی‌نشاطی مردم را دارند، در واقع حال‌ و روز خود را به همه مردم تعمیم می‌دهند و خودشان خسته و بی‌نشاط هستند.
رهبر انقلاب در بخشی دیگر از سخنان خود به این مطلب که «امروز توطئه اصلی دشمن فشار اقتصادی برای خسته و نا امید کردن مردم است» اشاره کردند؛ موضوعی که روزنامه «ابتکار» به بازتاب آن پرداخت. به نوشته این روزنامه، آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر اینکه ملت ایران باید بیدار و هوشیار باشد و توطئه‌ها را بشناسد، افزودند: امروز توطئه اصلی دشمن عبارت از «فشار اقتصادی» به توده‌های مردم برای خسته و ناامید کردن آنان است.
«مسئولان برای حل مسائل اقتصادی تصمیم‌های قاطع بگیرند» هم توصیه رهبری به مسوولان بود که روزنامه «اطلاعات» عنوان قرار داد. به گزارش این روزنامه، ایشان همه دستگاه‌های حاکمیتی و مسئولان را به تلاش بی‌وقفه برای مقابله با این توطئه توصیه و خاطرنشان کردند: یک کانون مرکزی با حضور سران سه قوه و فعالان اصلی قوا برای رسیدگی به مسائل اقتصادی تشکیل شده است که این کانون باید مسائل اقتصادی را قدم به قدم دنبال کند، تصمیم‌های قاطع بگیرد و آنها را اجرا کند.
روزنامه «تجارت» هم توصیه رهبری مبنی بر این که « نقدینگی‌ها به سمت تولید هدایت شود» را عنوان قرار داد. به گزارش تجارت، آیت‌ا... خامنه‌ای با اشاره به وجود نقدینگی بالا در کشور افزودند: صاحبان این نقدینگی، آن را به سمت تولید هدایت کنند تا چرخ‌های زندگی مردم به حرکت در بیاید.

**پیروزیِ شادی ساز تیم ملی فوتبال ایران
پیروزی تیم ملی فوتبال ایران برابر مراکش در اولین دیدار تیم ملی فوتبال در جام جهانی 2018 روسیه، شادی آفرین تمام ایرانیان شد و همه عناصر لازم برای یک شادی فوق‌العاده را در برداشت.موضوعی که در میان خبرها و تحلیل های روزنامه های امروز بازتاب گسترده ای داشت.
روزنامه «آرمان» زیر عنوان « انفجارامید ملی؛ درس ‌فوتبال به سیاست» درباره این پیروزی نوشت: می‌گویند فوتبال عین زندگی است و اگر چنین باشد، عالم سیاست هم می‌تواند خود را در آیینه چنین کوششی ببیند. در سیاست هم حریف تمام کوشش خود را به‌کار می‌بندد که پیروزی را برای خود رقم بزند و اگر در این میانه از ابزارهای غیر اخلاقی و انواع رانت‌ها بهره ببرد، دلیل قانع‌کننده‌ای برای از دست دادن امید نیست.
«فریده اولادقباد» نماینده مجلس شورای اسلامی در یادداشتی که در روزنامه آرمان منتشر شد، نتیجه این پیروزی را «بازگشت امید به جامعه با پیروزی تیم ملی» خواند. به قلم نویسنده، پیروزی تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات جام جهانی 2018 روسیه در شرایطی که جامعه از ناامیدی حاصل از مشکلات اقتصادی و اجتماعی در رنج بود، موجی از نشاط و شادی را در سطح جامعه منتشر کرد و باعث شد در یک لحظه تمام ایرانیان در سراسر جهان احساس شعف و شادی کنند. این مساله نشان از نقش مهم و تاثیرگذار ورزش در انسجام ملی و گسترش نشاط در سطح جامعه دارد. نقش انکار ناپذیر ورزش در جامعه در ابعاد مختلف قابل ارزیابی است.
روزنامه «آفتاب یزد» هم این پیروزی را «آبی بر آتش» عنوان کرد و نوشت: تیم ملی فوتبال ایران اولین بازی خود در جام جهانی را با پیروزی سپری کرد تا برای چند ساعت همه مشکلات و چالش های اقتصادی مردم فراموش شود.
سرمقاله روزنامه «اعتماد» هم «معجزه فوتبال» بود که در این یادداشت می خوانیم: بزرگ‌ترین معجزه فوتبال در این روزها به وجود آوردن فضایی همدلانه است تا در آن فضا، کرد و ترک و بلوچ و فارس و عرب و شیعه و سنی و درویش و اهل حق و باحجاب و بی‌حجاب و انقلابی و ضدانقلاب ذیل یک پرچم جمع شوند و یکصدا فریاد بزنند «ایران».
به نوشته اعتماد، حقیقت این است که ما توانایی متحد شدن را از دست داده‌ایم و حتی در نماز صبح عید فطر به جای آنکه سرود اتحاد سر دهیم تا بتوانیم از آزمون تحریم و تهدید سربلند بیرون آییم به آتش تفرقه و تشتت دامن می‌زنیم. به جرات می‌توان گفت امروز هیچ اتفاق سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی قادر نیست همه مارا با این همه اختلافات رنگارنگ کنار یکدیگر بنشاند. اینکه فوتبال عهده‌دار چنین نقشی شده است اگرچه جای خوشحالی دارد اما بسیار نگران‌کننده نیز هست.
«آن روی سکه شادی» هم عنوان سرمقاله روزنامه ابتکار نوشته «رضا دهکی» بود. نویسنده این یادداشت با بررسی ابعاد شادی شهروندان در پی پیروزی تیم ملی فوتبال، نوشت: این شادی‌ها در فضای رو به ناامیدی جامعه از نگاه اقتصادی و سیاسی، شاید امروز سوپاپ اطمینان و مسکن باشند، اما در آینده می‌توانند جرقه‌ای برای ظهور و بروز رفتارهایی از جنس‌های دیگر شوند. به هر ترتیب، شاید به قولی فعلا فوتبال تنها عرصه‌ای باشد که بتوان در آن منتظر تحقق آرزوها باشیم و باید این دم را غنیمت بشماریم.
روزنامه «جوان» هم این پیروزی را «گل شادمانه 80 میلیونی» عنوان کرد.

**تصمیمات طلایی اقتصادی
نوسانات پر نشیب و فراز ارز و سکه در روزهای اخیر، مقام های بانک مرکزی را به تکاپو واداشت تا این که روز گذشته از انجام برخی اصلاحات در سیاست های فروش ارز و سکه خبر دادند.
در همین راستا، روزنامه «خراسان» زیر عنوان «اصلاحات در سیاست ارزی طرح جدید درباره سکه» نوشت: رئیس کل بانک مرکزی از اقدامات لازم برای جلوگیری از فروش گران کالاهای وارداتی با ارز 4200 تومانی خبر داد و دبیر کل این بانک از امکان جایگزینی اوراق سکه طلا به جای سکه پیش فروش شده خبر داد.
در ادامه این گزارش می خوانیم: ولی ا... سیف، رئیس کل بانک مرکزی در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، گفت: هم اکنون واحدهای تولیدی این اطمینان را دارند که مواد اولیه خود را می توانند با دلار 4 هزار و 200 تومانی تامین کنند البته تصمیمات ارزی دولت در آینده کامل تر و پخته تر می شود.
بنابر این گزارش، در همین حال «سید محمود احمدی» دبیرکل بانک مرکزی با اشاره به تصمیمات اخیر این بانک درباره تعمیق بازار طلا، از بازارسازی برای اوراق گواهی پیش‌خرید سکه در بورس اوراق بهادار خبر داد و اظهار کرد: در سال گذشته بانک مرکزی راجع به اجرای طرح پیش فروش سکه طلای بهار آزادی اقدام کرد و مجموعاً 7.6 میلیون قطعه سکه طلا در مراحل مختلف و با سررسیدهای یک ماهه الی 2 ساله پیش فروش شد. تاکنون و با سررسید شدن موعد تحویل سکه‌های یک‌ماهه، حدود 800 هزار قطعه سکه طلا به خریداران تحویل شده و 6.8 میلیون قطعه سکه طلا از کل میزان پیش‌فروش شده باقی مانده که در مواعد سررسید تحویل مردم خواهد شد.
دبیرکل بانک مرکزی با بیان این که اطلاع رسانی لازم درباره جزئیات اجرای طرح جدید بانک مرکزی انجام خواهد شد، گفت: در این طرح به سرمایه‌گذاران در طرح پیش‌فروش سکه این امکان داده می‌شود تا در صورت تمایل اوراق گواهی پیش‌فروش (رسید پیش‌خرید) خود را به اوراق سکه طلا (با سررسید متناظر) که از ویژگی‌های امنیتی لازم برخوردار بوده و قابلیت خرید و فروش در بورس را دارند، تبدیل کنند.

پژوهش**9294**1601**

نظر خود را ثبت کنید