رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خبر داد

اعطای مجوز فروش به 10 فرآورده گیاهان دارویی

رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی در حوزه گیاهان دارویی برای 10 فرآورده، مجوز تولید و عرضه به بازار صادر کرده است.

به گزارش ایسنا، شمسعلی رضازاده در سمینار تولید و تجاری‌سازی گیاهان دارویی در اردبیل اظهار کرد: در سطح دنیا اقتصاد گیاهان دارویی و تجهیز مراکز تولید و عرضه به تکنولوژی‌های نوین به عنوان یک اصل مورد توجه قرار گرفته به طوری که گردش مالی در این حوزه از 40 میلیارد دلار به هزار میلیارد دلار رسیده که نیمی از این منابع در دست بازار آمریکاست.

وی با بیان اینکه کشورهای مختلف در حال رقابت برای تصاحب بازار در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده‌های آن هستند، خاطرنشان کرد: ما در کشورمان با موضوع ورشکستگی شرکت‌های بیمه روبرو هستیم و به دلیل حجم بالای هزینه‌ها شرکت‌های بیمه‌گر سعی می‌کنند تعهدات خود را به حداقل برسانند که در چنین شرایطی باید به اقبال مردم به گیاهان دارویی اشاره کرد.

رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی بالا رفتن امید به زندگی را در بین ایرانیان یادآور شد و گفت: با توجه به ارتقای سطح سلامت در جامعه و مشاهده عوارض داروهای شیمیایی توجه به گیاهان دارویی به عنوان عنصر سلامت مورد دقت و توجه قرار گرفته، به طوری که گرایش به گیاهان دارویی عوارض زیست محیطی کمتر و همچنین سهولت دسترسی و مصرف بسیار بالایی دارد و در عین حال زمینه مطلوب برای سرمایه‌گذاری در این بخش فراهم است.

رضازاده شناسایی 2 هزار و 500 قلم داروی شیمیایی را در سطح جهان و مصرف بالای این داروها را در سال‌های اخیر یادآور شد و افزود: عمده این داروها به مقصد کشورمان وارداتی است، در حالی که در حوزه گیاهان دارویی که بیش از 3 هزار و 400 قلم دارو فرآوری شده، ما به راحتی می‌توانیم نیاز خودمان را در داخل تامین کنیم.

وی رقم فروش گیاهان دارویی را یک هزار میلیارد تومان اعلام و بیان کرد: هدف‌گذاری کشور در این حوزه رسیدن به رقم 20 درصد تصاحب بازار دارویی کشور به شکل طبیعی و گیاهی است.

رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی به فعال بودن سه بازار بزرگ گیاهان سنتی و عصاره‌ها، گونه‌های صنعتی و دارویی و غذایی و همچنین گونه گیاهی اشاره و تصریح کرد: پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی از سال 77 فعال شده و در این مدت به عنوان بزرگترین مجموعه پژوهشی گیاهان دارویی با اهداف ایجاد دانش فنی، افزایش توان علمی کشور در این حوزه و هدفگذاری روی مسایل علمی و پژوهشی توانسته فعالیت‌های مثمرثمری را انجام دهد.

رضازاده گفت: این پژوهشکده تاکنون نسبت به فرآوری و صدور مجوز 10 محصول اقدام کرده و در بخش تولید و عصاره گیاهان دارویی نیز 20 مجوز صادر کرده است.

وی به تعامل با شبکه‌های آزمایشگاهی و حمایت از فعالان این بخش در قالب مشاوره و سرویس‌دهی اشاره و خاطرنشان کرد: امیدواریم کارخانه گیاهان دارویی در اردبیل نیز راه‌اندازی شود و قطعا جهاد دانشگاهی در این حوزه یاریگر متولیان امر خواهد بود.

در این جلسه تعدادی از اساتید باسابقه حوزه گیاهان دارویی ارزآوری، اشتغال، بهبود سلامت، بازار خوب فرآورده‌های گیاهان دارویی و عصاره‌ها، پیشنهاد ایجاد دهکده گیاهان دارویی در استان اردبیل، همگرایی مسئولان امر در تقویت این حوزه، تولید بر مبنای بازارمحوری و نگاه اقتصادی به این بخش را مورد تاکید و توجه قرار دادند.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید