/معرفی ظرفیت‌های الگوی نوین طرح توسعه مشاغل خانگی/

طرح توسعه مشاغل خانگی، فرصتی برای رونق بازار کلاش‌بافان کردستانی

جهاددانشگاهی کردستان، در تلاش است تا در راستای رسیدن فرد به موقعیت شغلی برتر در بازار کار رشته «کلاش بافی» به عنوان تسهیل‌گر در حوزه مشاغل خانگی، ضمن ارائه خدمات توانمندسازی(آموزش و مشاوره) بصورت رایگان، فرصتی را ایجاد کند تا صنعتگران و علاقه‌مند صاحب‌فن در این زمینه، کسب و کار خود را در خانه‌شان راه‌اندازی کرده و از طریق اتصال به برندها و پشتیبانان ملی و استانی، محصولات(کالا و خدمات) خود را به فروش برسانند.

به گزارش ایسنا، کلاش‌بافی در کردستان امروزه به عنوان یک کسب و کار خانگی بین زنان و مردان رواج یافته و معیشیت بسیاری از مردم این منطقه را تامین می‌کند.

کلاش، گیوه محلی یا همان کفش دست‌ساز کردی است که از دو لایه اصلی زیرین و لایه رویه با نخ‌های مخصوص و الیاف طبیعی ساخته و علاوه بر استفاده در داخل کشور، به کشورهای خارجی هم صادر می‌شود.

در شهریورماه سال جاری، شهرستان مریوان به عنوان شهر جهانی کلاش در شورای ثبت جهانی صنایع دستی معرفی شد.

 قدمت بافت گیوه بین مردم کردستان به یک‌هزار سال پیش باز می‌گردد و زنان و مردان این شهرستان با میل و رغبتی خاص آن را می‌بافند.

از آنجا که این پاپوش کُردی(کلاش) به عنوان یک برند جهانی معرفی شده است در طول سال توریست‌ها و گردشگران زیادی این محصول را به عنوان سوغات به دیار خود میبرند و آن را نمادی از کردستان می‌دانند.

اما به دلیل اینکه بیشتر این کلاش بافان در روستاها قرار دارند این شرایط فراهم نیست که به صورت یکنواخت و یا بر اساس کیفیت خاصی در بازار فروش رقابت کنند و به همین خاطر افرادی که به این حرفه مشغول هستند از طریق واسطه گری این صنعت دست را روانه بازار می کنند.

نحوه ساخت این محصول که بیشتر در روستاهای اورامانات است، به صورت سنتی و نسل به نسل منتقل شده است و امکان آموزش این صنعت به صورت حرفه‌ای خیلی کم بوده است.

بیشتر افرادی که در خانه‌ها مشغول به ساخت این مهم هستند دوست دارند که کار دست خود را مستقیم به فروش برسانند و دیگر از واسطه‌گری دوری کنند و به حق‌الزحمه‌ای که واقعاً حق آنها است، برسند.

با توجه به موارد ذکر شده جهاددانشگاهی کردستان، در تلاش است تا در راستای رسیدن فرد به موقعیت شغلی برتر در بازار کار رشته «کلاش بافی» کمک کننده بوده و به عنوان تسهیل‌گر در حوزه مشاغل خانگی، ضمن ارائه خدمات توانمندسازی(آموزش و مشاوره) بصورت رایگان، فرصتی را ایجاد کند تا صنعتگران و علاقه‌مند صاحب‌فن در این زمینه، کسب و کار خود را در خانه‌شان راه‌اندازی کرده و از طریق اتصال به برندها و پشتیبانان ملی و استانی، محصولات(کالا و خدمات) خود را به فروش برسانند .

کلاش بافی امروزه می‌تواند از طریق فروشگاه های اینترنتی همچون "کورد کالا"، بازارچه های محلی و پشتیبانان فعال به دنیایی بازار از هرکجای این دیار متصل شوند و دیگر خانواده‌ها نگران آن نباشند که صنعت خود را با کمترین قیمت و به دور از واسطه‌گری به بازارهای کشوری ارسال کنند.

همچنین دایر کردن بازارچه‌های محلی در شهرستان‌های استان می تواند فرصتی مناسب برای تولیدکنندگان مشاغل خانگی باشد که بصورت مستقیم و بدون واسطه، محصول خود را به فروش برسانند.

امر توانمندسازی در این حوزه قابل اهمیت است و بر همین اساس سامانه‌ای که توسط جهاددانشگاهی راه‌اندازی شده، توانایی متقاضیان در حرفه درخواستی را بررسی و در خصوص رشد آن کلاس‌های آموزشی نیز برای سازندگان کلاش در نظر می‌گیرد.

این سامانه باتوجه به بررسی و رزومه بافندگان کلاش، شرایط بازار و اتصال آن را برای تمام  این افراد که در آن عضو هستند، فراهم می‌کنند.

به گزارش ایسنا، علاقمندان برای شرکت در این پروژه کارآفرینی با مراجعه به سامانه طرح توسعه مشاغل خانگی به آدرس  www.inhb.ir نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید