دبیر اتاق بازرگانی اردبیل:

خوشه گیاهان دارویی در اردبیل راه‌اندازی شود

دبیر اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: پیشنهاد می‌کنیم تا خوشه گیاهان دارویی در استان اردبیل راه‌اندازی شود که قطعا اگر خروجی این سمینار راه‌اندازی این خوشه باشد برای ما کار ارزشمند، مفید و موثر خواهد بود.

به گزارش ایسنا، حسین وثوقی ایرانی در سمینار تولید و تجاری‌سازی گیاهان دارویی در اتاق بازرگانی اردبیل اظهار کرد: ما باید از این هدیه و عطیه الهی که به صورت رایگان در اختیار ما گذاشته شده است هم در عرصه تولید و هم تبدیل و هم‌چنین تجاری‌سازی آن به نحو شایسته‌ای عمل کنیم که قطعا این سمینار پیش مقدمه‌ای خواهد بود تا یک همایش بزرگ تا آخر امسال با کارگاه‌ها و نمایشگاه‌های ارزشمند در استان اردبیل با محوریت گیاهان دارویی برگزار شود.

وی با بیان این‌که گیاهان دارویی می‌تواند منبع غنی برای صادرات و ارزآوری برای کشور محسوب شود، خاطرنشان کرد: همانند نفت برای کشور گیاهان دارویی و عسل برای استان اردبیل می‌تواند منبع بزرگ درآمد و تحول اقتصادی به شمار آید به شرط آن‌که بتوانیم نسبت به ایجاد و توسعه صنایع جانبی و حمایتی آن با تکیه بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اقدام لازم را انجام دهیم.

دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل به بهبود فضای کسب و کار در استان اشاره کرد و گفت: ما برای ارتقای شاخص‌های کسب و کار خود که در بین 185 کشور در رتبه 124 هستیم محکوم به ایجاد ظرفیت‌های جدید تولیدی، کارآفرینی و اشتغالزایی هستیم که در این حوزه می‌توانیم زمینه‌های یک تحول جدی را فراهم کنیم.

وثوقی ایرانی توجه به حلقه‌ها و خوشه‌های به هم پیوسته این صنعت پردرآمد را یادآور شد و افزود: اگر استان همسایه ما توانسته است در تجارت آجیل در کشور و حتی دنیا یک موفقیت ارزشمندی را به دست آورد ما نیز به راحتی می‌توانیم با تشکیل خوشه‌های تولیدی گیاهان دارویی در این حوزه موفق عمل کنیم.

وی ضرورت راه‌اندازی این خوشه‌ها را در استان اردبیل با توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بسیار بالا یادآور شد و بیان کرد: امیدواریم در این بخش بتوانیم به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

به گزارش ایسنا، دبیر اولین سمینار گیاهان دارویی در استان اردبیل نیز در مورد ابعاد مختلف تاثیر گیاهان دارویی در زندگی انسان و هم‌چنین استفاده از این نعمت الهی گفت: کشورهایی نظیر چین و هندوستان درآمد هنگفتی را از تولید، عرضه و صادرات گیاهان دارویی نصیب خود کرده‌اند در حالی که کشورمان منابع غنی تولید این گیاهان دارویی به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام محمدرضا رجب‌نژاد بیان کرد: در حالی که 250 بیمارستان طب سنتی و درمان گیاهان دارویی در چین فعالیت کرده و بیش از هزاران داروخانه در این زمینه فعال هستند کشور چین 5 میلیارد تومان درآمد از این محل دارد در حالی که ما هنوز نتوانستیم در این حوزه به شکل منسجم و مناسب عمل کنیم.

وی ضرورت راه‌اندازی کارخانه‌ها و کارگاه‌های مرتبط با گیاهان دارویی را یادآور شد و افزود: باید حلقه مفقوده فعالان این حوزه نظیر جهادکشاورزی، بهداشت و درمان و مراکز بیمارستانی و پزشکان به خوبی شناسایی شده و ضمن فعال کردن عطاری‌ها و آموزش به آنها بتوانیم از این ثروت عظیم به نفع تولید اشتغال و کارآمدی اقتصادی بیشتر استفاده کنیم.

در ادامه این نشست میرفخرایی دبیر انجمن تولیدکنندگان گیاهان دارویی نیز با بیان این‌که 160 کمپانی در عرصه تولید گیاهان دارویی به عضویت این انجمن درآمدند، گفت: در حال حاضر با صدور پروانه تولید و بسته‌بندی برای واحدهای مختلف سعی می‌کنیم تا توان تولید و فرآوری را در این بخش افزایش دهیم هر چند که هنوز از کشورهایی نظیر چین و هندوستان در این عرصه عقب هستیم.

وی ادامه داد: در حالی که گردش مالی حوزه گیاهان دارویی تا آخر سال 96 قریب به 500 میلیارد تومان بوده است، ما باید این توان خود را به سرعت افزایش دهیم، به طوری که در رقم 120 میلیارد دلار مبادلات جهانی سهم خوبی را برای خودمان داشته باشیم.

این مسئول افزود: در برنامه ششم توسعه مقرر است 20 درصد مصرف داروی کشور از محل گیاهان دارویی باشد که این خود فرصت مناسبی را برای تحول در این بخش فراهم می‌آورد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید