نیاز موزه‌ها در مقابل زلزله تهران چه شد؟

مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران در شرایطی می‌گوید «تهران به یک مخزن بزرگ مرکزی برای حفاظت از آثار تاریخی موجود در موزه‌ها نیاز دارد» که به نظر می‌رسد به اصل آموزش برای حفاظت و انتقال آثار تاریخی در زمان حوادث غیرمترقبه اعتقادی وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، به دنبال وقوع زلزله ۵.۲ ریشتری۳۰ آذر سال گذشته در تهران، کمیته پدافند غیرعامل میراث تهران تشکیل جلسه داد تا آسیب‌های احتمالی به اشیای موزه‌ای بررسی شوند. در ان زمان پیشنهاد شد تا برگزاری دوره‌ی آموزشی توانمندسازی مدیریت بحران و  برگزاری مانور  زلزله به دستگاه‌های ملی و استانی (میراث فرهنگی)، اعلام شود تا در صورت موافقت آن اجرایی شوندف تا نواقص و خطرات احتمالی در موزه‌ها به درستی آشکار شوند.

اما اکنون بعد از گذشت حدود ۶ ماه از آن اتفاق و وقوع دو پس لرزه دیگر، هنوز هیچ خبری از انجام مقدمات کار برای برگزاری چنین مانوری در تهران دست‌کم با هدف اموزش به نیروهای انسانی موزه‌ها در زمان مقابله با این نوع حوادث غیرمترقبه منتشر نشده است و اکنون بعد از گذشت این مدت، مدیر کل جدید میراث فرهنگی استان تهران که سه ماه است روی صندلیِ مدیریتِ این اداره کل تکیه زده، به فکر ایجاد یک مخزن بزرگ برای حفاظت از آثار تاریخی افتاده است.

دلاور بزرگ‌نیا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، تهران صبح روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران در پاسخ به ایسنا در این زمینه تأکید کرد: این استان به یک مخزن بزرگ مرکزی برای حفاظت از آثار تاریخی موجود در موزه‌ها نیاز دارد تا اگر به اتفاقاتی مانند زلزله  برخورد کردیم، جای امنی برای حفاظت از ان‌ها داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر جایی نباشد که این آثار را منتقل کنیم، در سه ثانیه همه چیز از بین می‌رود، به همین دلیل نیاز به یک مخزن بزرگ و امن داریم.

او درباره جایگاه آموزش برای انتقال و حفاظت از اثار تاریخی در زمان وقوع بلایای طبیعی و حتی جنگ اظهار کرد: اتفاقات غیرمترقبه سریعا به آموزش نیاز دارد، اما اگر نتیجه‌گرا باشیم، کمکی به ما نمی‌کند، بنابراین معتقدم نخست باید به فکر ایجاد یک مخزن امن بزرگ بود.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید