بطحائی:

بطحائی: به سمت جداسازی دانش‌آموزان افغان از ایرانی‌ها نمی‌رویم

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تاکید آموزش و پرورش ثبت نام اتباع در مدارس است و هیچ چیز نباید مانع شود از این کار خیر، انسان دوستانه و تکلیف ملی دینی سرباز بزنیم گفت: به هیچ عنوان نباید به سمت جداسازی دانش آموزان اتباع افغانستانی از دانش آموزان ایرانی برویم.

به گزارش ایسنا، سیدمحمد بطحائی در همایش مسؤولین امور تحصیلی اتباع خارجی در ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد با بیان اینکه موفقیت‌های خوبی در زمینه تحصیل اتباع بدست آورده‌ایم گفت: با توجه به موکدات رهبری بویژه برای تحصیل دانش آموزان افغانستانی مکلف بودیم دانش آموزان اتباع را پوشش دهیم و خوشبختانه روسفید شدیم.

وی افزود: در سال تحصیلی جاری بیش از ۱۰ درصد رشد دانش‌آموزان افغانستانی را نسبت به سال گذشته داشتیم آن هم در شرایطی که آموزش و پرورش با مشکلات متعددی روبروست اما همکاران ما جوانمردانه پای کار ایستادند و دانش آموزان افغانستانی تفاوتی با ایرانی‌ها نداشتند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه همکاران ما گاهی اوقات ریسک مشکلات و موانع اداری را پذیرفتند ودانش آموزان بدون هویت را ثبت نام کردند گفت: تاکید آموزش و پرورش ثبت نام این افراد است و هیچ چیز نباید مانع شود از این کار خیر، انسان دوستانه و تکلیف ملی دینی سرباز بزنیم.

وی تاکید کرد: هیچ دانش آموزی نباید در سال ۹۷ از مهر جا بماند. بحث تفاوت قومیت، مذهب و رنگ پوست مطرح نیست و مشکلاتی چون تراکم کلاسی و کمبود فضا و اعتبارات نباید مانع شود و هر دانش آموزی به سن تحصیل رسیده باید وارد مدارس شوند.

وی با بیان اینکه کمک مجامع بین‌المللی می‌تواند بسیاری مشکلات ما را در این زمینه کاهش دهد گفت: سیاست گذاران ارشد کشور تاکید دارند نباید تفاوتی بین دانش آموزان اتباع قائل شد که این بزرگترین پیام بشردوستانه است و باید از طریق ان جی اوها و مجامع بین المللی به جهان صادر شود. باید گزارش‌های مستمر در سطح بین المللی منتشر و درخواست کنیم کمک کنند امر آموزش اتباع با سرعت و کیفیت بهتری پیش برود.

بطحائی با بیان اینکه این زمینه که خود اتباع افغانستانی بتوانند به عنوان خیر مدرسه  کمک کنند وجود دارد عنوان کرد: می‌توانیم این ظرفیت را شناسایی کنیم.

وی به آموزش‌های خاص مهارت زندگی برای دانش آموزان اتباع، اولیای آنها و معلمان تاکید کرد و گفت: سالهای گذشته اعتراضاتی از سوی برخی هموطنان خود داشتیم مبنی بر اینکه با وجود اتباع تراکم کلاس بالا رفته و ممکن است آسیبهایی ایجاد و موجب کند شدن پیشرفت تحصیلی شوند. باید برای مسائل فرهنگی و بهداشتی و.. دوره‌های نظام مند برگزار شود که منتج به دریافت یک گواهینامه بشود و ارائه آن هنگام ثبت نام لازم باشد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در خصوص شهریه نیز به علت مشکلات اقتصادی که دارند گفتیم کمک به مدرسه داوطلبانه باشد. به همین علت باید اعتبارات از محلهای مختلف دیگری تامین شود.

وی تاکید کرد: به هیچ عنوان نباید به سمت جداسازی دانش آموزان اتباع از دانش آموزان ایرانی برویم که آثار ضد تربیتیاش به مراتب بیشتر است.

بطحائی به مدارس غیر رسمی راه‌اندازی شده از سوی ان جی او ها اشاره کرد و گفت: باید تلاش کنیم اینها را به سمت تحصیلات رسمی هدایت کنیم. وجود مدارس خودگردان مورد تمایل ما نیست و باید تلاش کنیم تحصیلات اتباع بویژه افغانستانی‌ها وپاکستانی ها در مدارس رسمی ما صورت گیرد. تلاش کنید مدارس خودگردان به مدارس رسمی تبدیل شوند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید