تنش آبی در 2 شهر پرجمعیت استان سمنان

  • تاریخ انتشار : 1397/3/29 ساعت : 13:22 - 5 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : سمنان
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان از تنش و بحران آبی در دو شهر پرجمعیت این استان خبر داد و گفت: سمنان 300لیتر در ثانیه و شاهرود 160 لیتر برثانیه کمبود آب شرب دارند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمد طاهری در آستانه هفته صرفه‌جویی در مصرف آب در نشست خبری با رسانه‌های این استان از دو چشمه روزیه و گل‌رودبار به عنوان مهمترین منابع تامین آب مرکز استان نام برد و اظهار کرد: تنها در این دو منبع آبی از خردادماه سال گذشته تا خردادماه جاری 210 لیتر برثانیه کاهش دبی داشتیم ضمن اینکه دبی چاه‌های آب سمنان نیز با کاهش دبی جدی روبرو بودند.

 وی با اشاره به جدی بودن مشکل آب در این دو شهر افزود: شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان برای عبور از تابستان در این دو شهر ناچار به مدیریت مصرف آب شهروندان است و انتظار می‌رود که شهروندان با همکاران ما در شرکت آبفای شهری همراهی داشته باشند تا با مدیریت درست از ایام پیک مصرف را بدون مشکل عبور کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان از حفر چهار حلقه چاه جدید در سمنان برای جبران کاهش دبی آب در مرکز استان خبر داد و خاطرنشان کرد: در روزهای منتهی به عید فطر خوشبختانه دو حلقه از این چاه‌ها با دبی 60 لیتر برثانیه وارد مدار شد  و دو حلقه چاه دیگر با دبی 60 لیتر برثانیه نیز در حال آماده‌سازی هستند و بزودی در مدار قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه شاهرود چند سالی است که با کمبود آب در تابستان روبرو است ادامه داد: در شاهرود نیز چند پروژه تامین آب داریم که با افتتاح آنها مشکل آب این شهر نیز تا حد زیادی مرتفع می‌شود.

طاهری به پروژه انتقال آب چشمه قطری در شاهرود اشاره و تصریح کرد: متاسفانه با وجود اینکه چند سالی است که این پروژه به مراحل پایانی رسیده اما مشکلاتی برای این پروژه ایجاد شده که سبب شده این پروژه به خاطر 1100متر خط انتقال همچنان بلااستفاده بماند این در حالی است که این پروژه 60 لیتر برثانیه به توان آبی شاهرود اضافه می‌کند.

خانوارهای سمنانی در هر شبانه‌روز 186 لیتر آب بیشتر مصرف می‌کنند

وی از ایجاد خط انتقال آب سد کالپوش به شاهرود به عنوان دیگر پروژه تامین آب شاهرود اشاره کرد و گفت: قرار است با اجرای این خط انتقال سالانه پنج میلیون مترمکعب آب به منابع آبی شهر شاهرود اضافه و بعد از تصفیه در مدار مصرف قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان اضافه کرد: خط انتقال و تصفیه‌خانه سد کالپوش طی یک پروژه یک تا دو ساله اجرا و مشکل آب شاهرود در میان‌مدت مرتفع می‌شود.

مدیرعامل آبفای شهری استان سمنان با اشاره به سرانه بالای مصرف آب در کشور و استان گفت: سالانه بیش از 6 میلیارد مترمکعب آب در کشور تولید می‌شود که سهم استان با بیش از 61 میلیون مترمکعب در مجموع حدود یک درصد کل آب تولیدی کشور است.

طاهری با بیان اینکه متوسط مصرف هر مشترک خانگی در کشور طی هر شبانه‌روز 504 لیتر است افزود: این در حالی است که متوسط مصرف هر مشترک خانگی در استان سمنان 690 لیتر است.

وی متوسط سرانه مصرف هر فرد ایرانی را 151 لیتر برشمرد و گفت: متاسفانه سرانه مصرف در استان سمنان بیش از متوسط کشوری و 155 لیتر در شبانه‌روز است.

کاهش 4 لیتری سرانه مصرف سمنانی‌ها در یک سال اخیر

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان با ابراز خرسندی از روند رو به کاهش سرانه مصرف در این استان کویری گفت: طی یک سال گذشته سرانه مصرف آب در استان 6 لیتر کاهش یافته و 161 لیتر در شبانه‌روز در سالل گذشته امسال به 155 لیتر رسیده اما همچنان 4 لیتر بیشتر از متوسط کشوری مصرف داریم.

وی با اشاره به کاهش 4 لیتری سرانه مصرف مردم استان در یک سال اخیر ادامه داد: برگزاری برنامه‌های فرهنگی و آموزشی و تلاش رسانه‌ها و فرهنگ‌سازی انجام شده نقش مهمی در این کاهش مصرف سرانه داشته که باید این روند همچنان با قوت ادامه بیابد.

این مدیر مسوول با بیان اینکه باید در زمینه مصرف فرهنگ‌سازی بیشتری صورت گیرد خاطرنشان کرد: استاندارد جهانی و سرانه مصرف جهانی 130 لیتر به ازای هر فرد است که با سرانه مصرف فعلی ما فاصله زیادی دارد.

وی بر لزوم تداوم فعالیت‌های رسانه‌ای در خصوص مصرف بهینه آب و فرهنگسازی در این ارتباط تاکید و بیان کرد: میزان بارش‌ها و سیر رو به کاهش بارندگی‌ها نشان می‌دهد که تامین آب در آینده با مشکل جدی‌تری روبرو خواهد بود چرا که آمارها نشان می‌دهد که بارندگی امسال در استان با کاهش 25 درصدی روبرو بوده و این کاهش بارش در دبی منابع آبی استان تاثیر خواهد گذاشت.

دامغان و گرمسار در نقطه سربه سر

این عضو شورای حفاظت از آب استان در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص احتمال کمبود آب در سایر شهرهای استان اظهار کرد: به استثنای شاهرود و سمنان در مابقی شهرهای استان و از جمله در دامغان و گرمسار در نقطه سربه سر هستیم و میزان تولید آب فعلی کفاف میزان مصرف مان را می دهد.

وی ادامه داد: البته با توجه به افزایش دما در تابستان چنانچه میزان مصرف آب در شهرهای دیگر استان نیز بالا برود ممکن است در برخی از این شهرها نیز در اوج گرما با مشکل کمبود آب مواجه باشیم. اما به هر حال مشکل کمبود آب در سایر شهرهای استان فعلا بعید به نظر می رسد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان از افزودن 5200 مشترک جدید به مشترکین این استان در یک سال گذشته خبر داد و گفت: در یک سال گذشته با تلاش همکاران 13 کیلومتر توسعه شبکه و 30 کیلومتر اصلاح شبکه در استان داشتیم.

وی از فرسودگی شبکه‌ها به عنوان یکی از مهمترین عوامل پرت آب در این استان نام برد و افزود: 30 درصد از 2500 کیلومتر شبکه توزیع آب در استان به دلیل فرسودگی نیازمند اصلاح هستند.

وی با اشاره به اعتبارات مورد نیاز برای اصلاح این شبکه‌های فرسوده گفت: برای اصلاح و بازسازی حدود 700 کیلومتر شبکه فرسوده استان نیازمند 70 میلیارد تومان اعتبار هستیم که با توجه به محدودیت‌های اعتباری امکان تخصیص همه این اعتبارات وجود ندارد.

وی ضمن مردم به صرفه‌جویی بیشتر در مصرف آب، تصریح کرد: هیچ راهی جز مدیریت مصرف و تلاش در جهت فرهنگ‌سازی در خصوص مصرف بهینه نداریم.

وی با بیان اینکه ما نمی‌گوییم که مردم آب مصرف نکنند افزود: متاسفانه بخش زیادی از تولیدی استان به هدر می‌رود که با استفاده از برخی روش‌ها از جمله نصب سایبان بالای کولر، نصب شیرآلات کاهنده و...می‌توان از هدررفت آب تا حد زیادی کاست.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید