دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان:

70 درصد ماده مخدر کشف شده و مصرفی در کرمانشاه "تریاک" است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کرمانشاه گفت: 70 تا 75 درصد ماده مخدر مصرفی و کشفیات مواد مخدر در کرمانشاه مربوط به "تریاک" است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، علی شمشیری در نشست خبری که امروز (31 خرداد) در آستانه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر (5 تیر) برگزار شد، از اعتیاد به عنوان یک معضل مهم اجتماعی یاد کرد که نه تنها استان کرمانشاه و ایران، بلکه بیش از 170 کشور دنیا با آن مواجهند.

به گفته این مسئول، بر اساس آمارها حدود 255 میلیون نفر از جمعیت 15 تا 64 ساله در دنیا حداقل یکبار مصرف ماده مخدر را تجربه کرده اند.

وی اعتیاد را زمینه‌ساز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی دیگر دانست و عنوان کرد:65 درصد طلاق‌ها و بخش زیادی از موارد خودکشی و کودک‌آزاری ناشی از اعتیاد است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه یکی دیگر از مسائل مربوط به اعتیاد را گسترش مواد مخدر اعلام کرد و ادامه داد: بیش از 700 نوع ماده مخدر صنعتی در دنیا وجود دارد که افراد به نوعی درگیر آن هستند که دسترسی به آن آسان و قیمت این مواد نیز پایین است.

شمشیری با بیان اینکه ایران هم یک کشور در معرض آسیب جدی اعتیاد است، خاطرنشان کرد: ما در جوار بزرگترین تولیدکننده ماده مخدر دنیا یعنی کشور افغانستان هستیم که از سال 2001 تاکنون میزان مزارع خشخاش و تولید موارد مخدر در این کشور بیش از چهار هزار درصد رشد داشته است.

وی درباره وضعیت استان کرمانشاه در حوزه مواد مخدر نیز یادآوری کرد: در چهار تا پنج سال گذشته کرمانشاه همواره جزو استان‌های با مصرف بالا مواد مخدر در کشور بوده و میزان مصرف این مواد در کرمانشاه از میانگین کشور بالاتر بوده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه اظهار کرد: با اقدامات خوبی که انجام شده اکنون از استان‌های با میزان مصرف بالا به استان‌های با میزان مصرف متوسط رسیده‌ایم.

شمشیری از اقداماتی که برای کاهش مصرف مواد مخدر در کرمانشاه انجام شده نام برد و افزود: برای مقابله با مواد مخدر سراغ دانه درشت‌های عرضه مواد رفتیم که این امر به کاهش ورود مواد مخدر به استان کمک جدی کرد.

به گفته این مسئول، اکنون با همکاری سایر دستگاه‌ها و اشراف اطلاعاتی خوبی که ایجاد شده فعالیت باندهای کلان به صورت مستمر رصد و با افراد دانه درشت برخورد جدی می‌شود.

وی تاکید کرد: در عین حال برخورد با موارد خرده‎فروشی را نیز همچنان در دستور کار داریم، برای مثال سال گذشته 200 مرکز تهیه، توزیع و حتی پاتوق مصرف مواد مخدر را در استان پلمب کردیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، بیشترین ماده مصرفی و کشف شده در استان کرمانشاه را تریاک دانست که سهم حدود 70 تا 75 درصدی دارد.

شمشیری اظهار کرد: امسال هم در این سه ماهه حدود 400 کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان کشف و ضبط  شده است.

وی اشاره‌ای هم به جمع‌آوری معتادان متجاهر داشت و با بیان اینکه سال 95 حدود 1450 معتاد متجاهر در کرمانشاه جمع‌آوری شدند، افزود: اگرچه در سال 96 نیز تمام امکانات را بسیج کردیم، اما 900 معتاد از سطح خیابان‌ها جمع‌آوری شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه همچنین از کاهش 30 درصدی میزان مرگ و میر معتادان متجاهر در سال 96 نسبت به سال ماقبل آن خبر داد.

شمشیری از پیگیری برای راه‌اندازی یک مرکز نگهداری معتادان در کرمانشاه هم خبر داد که این افراد پس از ترک هم بتوانند در مرکز بمانند و مشغول به کار و حرفه آموزی شوند.

وی در پایان مهمترین امر در مقابله با مواد مخدر را پیشگیری  و آگاهی بخشی به خانواده‌ها دانست و یادآوری کرد: مقابله با مواد مخدر نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف و خود مردم است. 

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید