آیت الله اعرافی:

در قراردادها و کنوانسیون‌های بین‌المللی باید به حقوق بشر توجه شود

  • تاریخ انتشار : 1397/4/1 ساعت : 16:26 - 5 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : قم
امام جمعه موقت قم گفت: حرف ما در خصوص FATF منطقی است و می گوئیم باید در قراردادها و کنوانسیون‌های بین‌المللی به حقوق بشر توجه شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، آیت الله «علیرضا اعرافی» ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه این هفته در مصلی قدس با اشاره به قرارداد FATF اظهار کرد: متأسفانه برخی از این کنوانسیون‌های بین‌المللی مملو از خطاست، قراردادهای بین‌المللی مورد نیاز جوامع است و باید بر سر آن توافق صورت پذیرد اما خطاهای زیادی در قراردادهای بین‌المللی دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: حرف ما در خصوص FATF منطقی است و می‌گوئیم باید در قراردادها و کنوانسیون‌های بین‌المللی به حقوق بشر توجه شود، در این قراردادها انحصارگرایی فکری در جهان غرب دیده می‌شود و شئونات اسلامی و ارزش‌های دینی در این قراردادها مورد توجه قرار نگرفته است.

وی در خصوص دیگر ایرادات قرارداد FATF اظهار کرد: بی‌عدالتی در اجرای این قرارداد از دیگر ویژگی‌هاست و در آن تفسیرهای غلطی وجود دارد، این قرارداد به گونه‌ای تنظیم شده که شاهرگ‌های مقاومت یمن و بحرین و سوریه و عراق و لبنان و حزب‌الله را با تفسیر غلط از تروریست ذبح کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: موضوع دیگر رتبه‌بندی‌ها در این کنوانسیون‌هاست به طوری‌که آن‌ها جامعه را با ابزارهای فکری خود متر کرده‌اند تا ملت‌هایی را مورد ستم قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: ما می‌گوئیم باید بر اصول منطقی این کنوانسیون‌ها را تنظیم کنید و به حقوق بشر و افکارهای مختلف توجه کنید، لازم است در آن جایی که خطر دارد بایستیم و امضاء نکنیم.

اعرافی گفت: نباید ناآگاهانه در دام قراردادهای استعماری قرار بگیریم و باید دولت و مجلس به بیانات رهبری توجه کنند.

وی در خصوص نامه عده‌ای در دفاع از مذاکره افزود: در این قداره‌کشی ترامپ و نقض عمدی، عده‌ای از سر ناآگاهی در وسط این میدان ندای مذاکره سر داده‌اند که با پیمان‌شکن‌هایی که هنوز پیمان‌شکنی‌شان تمام نشده است مذاکره کنیم.

امام جمعه موقت قم تصریح کرد: این یک امر غلط است و ملت ما در خط رهبری در برابر این نغمه‌های ناپسند خواهد ایستاد، ما تأکید داریم راه رستگاری ملت و امت اسلام در هوشمندی و حکمت و شجاعت و مقاومت در برابر امریکاست.

وی در ادامه در خصوص رویدادهای جهانی یادآور شد: مسائل یمن آزاردهنده و دنیا خاموش است و ملتی مظلوم شبانه‌روز مورد تهاجم قرار می‌گیرند ما در این شرایط همبستگی خود را با مردم یمن اعلام می‌کنیم و امیدواریم نهادهای بین‌الملل و امت اسلامی بیدار شوند.

اعرافی با اشاره به برخی رویدادهای این هفته نیز گفت: هفته قوه قضائیه را در پیش داریم، قاطعیت قوه قضائیه در برابر مفاسد یکی از انتظارات جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین سلامت اداری در قوه قضائیه باید بیش از سایر دستگاه‌ها باشد و قوه قضائیه خود باید از سلامت بیشتری برخوردار باشد.

امام جمعه موقت قم اظهار کرد: توجه به محرومان و مستمندان یکی از ویژگی‌های قوه قضائیه است تا ضعیفان در چرخه امور مورد ظلم و ستم قرار نگیرند.

وی خاطرنشان کرد: قوه قضائیه با رویکرد فرهنگی و پیشگیری به خدمت می‌پردازد هم‌چنین فرآیند قضاء باید سهل و آسان و سالم و عادلانه باشد.

اعرافی افزود: برخورد قوه قضاییه با مخلان امنیت و مفسدان از مطالبات مردم است تا مفسدان به سزای اعمالشان برسند.

وی با اشاره 8 شوال سالروز تخریب قبور ائمه اطهار(ع) در بقیع گفت: این روز یادآور خاطره‌ای تلخ و حرکت زشت از سوی تکفیری‌ها و توهین به مقدسات است و از سوی دیگر تخریب آثار تاریخی به شمار می‌رود اما مدعیان حقوق بشر از این حق جامعه اسلامی دفاع نکردند.

امام جمعه موقت قم با اشاره به سالروز تبلیغ دین گفت: خانه، مدرسه، جامعه، حوزه‌ها و نهادها همه در باب تبلیغ مسئولیت دارند و تبلیغ دین باید در مساجد و مراکز دینی بر دوش خود مردم باشد تا شاهد گسترش معارف در جامعه باشیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز روز اصناف و تجار است تاجران و صاحبان اصناف به رعایت حقوق مردم و فقه بازار توجه داشته باشند و ارزش‌های اخلاقی و فقهی نیز در بازارها مورد توجه باشد.

اعرافی در خصوص روز جهانی مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: از اقدامات دستگاه‎های سیاسی و امنیتی و انتظامی در مقابله با توسعه اعتیاد قدردانی می‌کنیم خوشبختانه ستادهای مبارزه با مواد مخدر در استان‌ها فعال‌اند.

وی گفت: اعتیاد یک آسیب اجتماعی و منشاء خسارات فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی است 55 درصد طلاق‌ها ریشه در اعتیاد دارد و 65 درصد اختلافات خانوادگی به اعتیاد مربوط می‌شود از این‌رو مبارزه با اعتیاد وظیفه‌ای شرعی است.

امام جمعه موقت قم یادآور شد: افغانستان در طول 8 سال 4000 تن تولید مواد مخدر را افزایش داده و 9000 تن تریاک تولید کرده است شرایط به گونه‌ای است اعتیاد به سمت سن پایین و جنسیت‌های مختلف می‌رود همه باید در برابر اعتیاد و پیشگیری از این پدیده فعال شویم.

وی هم‌چنین پیرامون اهمیت ازدواج خاطرنشان کرد: طبق آموزه‌های دینی نباید ازدواج را به تأخیر انداخت بلکه باید زمینه ازدواج را برای جوانان فراهم آورد، ایمان و ارزش‌های اسلامی ملاک مهمی برای ازدواج است و ثروت و افتخارات دنیوی ملاکی برای ازدواج نمی‌شود.

امام جمعه موقت قم یادآور شد: متأسفانه آمار طلاق در جامعه بالا رفته و سن ازدواج نیز افزایش یافته است و این از آسیب‌های جدی است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید