استاندار اردبیل خبر داد:

پرداخت 750 میلیارد تومان تسهیلات برای راه‌آهن اردبیل

‌استاندار اردبیل گفت: بانک عامل در مدت سه سال 750 میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای اجرای راه‌آهن اردبیل را به راه و شهرسازی پرداخت می‌کند.

‌اکبر بهنامجو در گفت‌وگو‌ با ایسنا، ‌اظهار کرد: یکی از خواسته‌های به حق مردم و مسئولان تکمیل راه‌آهن اردبیل – میانه بود که ما از بدو ورود به استان با توجه به تاکیدات نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل و اهالی این موضوع را پیگیری کردیم تا در مدت زمان کوتاه بتوانیم این پروژه را تکمیل و آماده افتتاح کنیم.

وی از راه‌آهن به عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم توسعه‌ای استان‌ها یاد کرد و گفت: با توجه به اینکه مساله حمل و نقل مساله‌ای اساسی است و قطعا در جابجایی بار و مسافر نقش مهمی را ایفا می‌کند، به همین دلیل راه‌آهن برای استان اردبیل بسیار مساله حیاتی است، چرا که در فصول سرد و برف‌گیر و یخبندان در استان اردبیل وجود راه‌آهن می‌‌تواند ایمن‌ترین وسیله ترددی و حمل و نقل محسوب شود.
استاندار اردبیل همچنین به ظرفیت‌های گردشگری استان اردبیل نیز اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ما شعار زمستان بیدار اردبیل را مطرح کردیم و باید نسبت به جذب و توسعه گردشگری حتی در فصل زمستان با وجود جذابیت‌های این استان اقدام کنیم و در این زمینه نسبت به راه‌اندازی چهار پیست اسکی و چندین پروژه توسعه گردشگری اقداماتی را آغاز کردیم و به نظر می‌رسد راه‌اندازی راه‌آهن می‌تواند از این منظر نیز توجیه اقتصادی و توسعه‌ای مطلوبی را داشته باشد.
بهنامجو ادامه داد: ما ماه‌ها بود که به دنبال راهکارهای متعدد برای جذب اعتبار تکمیل راه‌اهن اردبیل – میانه بودیم که پیشنهادات متعددی را نظیر فاینانس خارجی، داخلی، جذب اعتبارات دولتی و بانک‌ها مورد بررسی قرار دادیم و بالاخره به این نتیجه رسیدیم که با استفاده از منابع و تسهیلات بانک‌ها می‌توانیم این پروژه را در کوتاهترین زمان تکمیل و به بهره‌برداری برسانیم.
وی افزود: با توجه به اینکه از طریق فاینانس خارجی و جذب اعتبارات سالانه 400 میلیارد تومان به صورت ملی نمی‌توانست این پروژه را در موعد مقرر تکمیل و به بهره‌برداری برساند، به همین دلیل تصمیم گرفتیم در یک پروسه دو ماهه و پیگیری جدی از طریق ماده 56 بانک عامل را با همکاری سازمان برنامه و بودجه مجاب کنیم تا نسبت به پرداخت منابع اعتباری و تسهیلات برای این پروژه به حساب وزارت راه و شهرسازی اقدام کنیم.
رئیس شورای اداری استان اردبیل بیان کرد: با جلسه‌ای که با مدیرعامل بانک عامل برگزار شد مقرر شده است 750 میلیارد تومان تسهیلات نقدی در مدت سه سال و سالانه 250 میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یابد که این موضوع در هیئت مدیره بانک مورد تصویب قرار گرفت تا نسبت به عقد قرارداد اقدام شود که با تائید سازمان برنامه و بودجه قرار است با ابلاغ این اعتبار به زودی در اقساط مشخص این تسهیلات پرداخت شود.
بهنامجو تصریح کرد: امیدواریم با پرداخت اولین قسط از این تسهیلات در هفته‌های آینده پیمانکاران راه‌آهن اردبیل جان تازه‌ای بگیرند تا پروژه با قوت و قدرت ادامه یابد.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه پرداخت اوراق قرضه و مشارکت زمان‌بر بوده و یک پروسه طولانی در نقد شدن این اوراق وجود داشت تصمیم گرفته شد تا به شکل نقد این منابع از طریق تسهیلات بانکی پرداخت شود که امیدواریم به دنبال پرداخت این تسهیلات بتوانیم روزشمار راه‌آهن اردبیل را که آماده فعالیت است، استارت زده و کار به صورت جدی دنبال شود.
استاندار اردبیل به تاخیر یک ماه در راه‌اندازی این روزشمار اشاره و خاطرنشان کرد: ما با توجه به اینکه پیگیر جذب اعتبارات به شکل کامل و مطمئن بودیم تا با یک پشتوانه قوی این روزشمار را فعال کنیم، به همین خاطر با کمی تعلل به این کار دست می‌زنیم ولی طی هفته‌های آینده با تزریق اولین قسط و شروع جدی پروژه راه‌آهن اردبیل این روزشمار نیز به صورت کامل در یکی از میادین اردبیل نصب شده و آماده فعالیت خواهد شد.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید