برگزاری جلسه هماهنگی برنامه‌های پایتخت کتاب ایران-کاشان

جلسه هماهنگی اجرای برنامه‌های شهر کاشان به عنوان چهارمین پایتخت کتاب ایران برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جلسه هماهنگی اجرای برنامه‌های پایتخت کتاب ایران-کاشان با حضور همایون امیرزاده؛ مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام محمدعلی انصاری؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اصفهان، علی‌اصغر سیدآبادی؛ مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و سعید ابریشمی راد؛ شهردار کاشان برگزار شد.

در این جلسه همایون امیرزاده با اشاره به پیشینه پایتخت کتاب ایران و نقش این برنامه در فعال‌سازی پتانسیل‌های استانی گفت: برگزاری چهار دوره از جشنواره پایتخت کتاب ایران تاثیرات زیادی داشته و در شهرها موجب ایجاد انگیزه شده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به سهم خود از برنامه‌های این رویداد فرهنگی حمایت کرده است.

او ادامه داد: یکی از اقدامات موثر برگزاری این رویداد فرهنگی تقویت نهادهای مردمی در حوزه کتاب و کتابخوانی بوده که موجب رونق کتاب و کتابخوانی در شهرها شده است. همچنین تلاش داریم تا با حمایت از کتابفروشی‌ها در استان‌ها و توسعه و تجهیز آن‌ها رونق این جشنواره را بیش از پیش کنیم. برگزاری نمایشگاه‌های استانی در شهرهای منتخب از دیگر حمایت‌های معاونت امور فرهنگی خواهد بود.


حجت‌الاسلام انصاری نیز در این جلسه با اشاره به پیشینه تشیع در شهر کاشان گفت: از نظر تاریخی شهر کاشان یکی از شهرهایی است که سابقه عمیقی در تشیع دارد و نشان آن نیز حضور علمای تراز اول در این شهر است.

وی با اشاره به انتخاب شهر کاشان به عنوان چهارمین پایتخت کتاب ایران بیان کرد: یکی از نکات مهم در برگزاری این جشنواره تعامل میان بخش‌ها و نهادهای مردمی در برگزاری این رویداد است. البته این نیازمند ساختار هدایتگری است تا برنامه‌ریزی این رویداد را به یک پویش تبدیل کند.

شهردار کاشان نیز با ارائه گزارشی از برنامه‌های انجام‌شده در کاشان در سه ماه اول سال گفت: در ابتدای سال فرصت طلایی به نام ماه مبارک رمضان داشتیم که تلاش شد حداکثر بهره‌برداری از این ماه برای پیشبرد برنامه‌های کتابخوانی انجام شود و از این رو مسابقات کتابخوانی و چندین طرح قرائت قرآن در این ماه برگزار شد.

او با اشاره به تدوین کارگروه‌های پنج‌گانه برای برنامه‌ریزی و اجرای طرح‎های کتابخوانی در شهر گفت: با ابتکاری که انجام شد دیگر نهادها نیز درگیر این موضوع شدند از جمله بازیافت کاشان که قرار است کتاب‌های درسی دانش‌آموزان را با کتاب‌های جدید معاوضه کند.

علی‌اصغر سیدآبادی نیز با اشاره به ایده اصلی این جشنواره که مردمی بودن آن است بیان کرد: دیگر کسب و کارهای مرتبط با حوزه فرهنگ نیز باید مورد توجه قرار گیرند. همچنین شهرهایی که به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی می‌شوند باید در کنار برنامه‌های شهر خود به برنامه‌های پایتخت کتاب ایران نیز توجه کنند.

او ادامه داد: همچنین شهرهای منتخب می‌توانند از دیگر ظرفیت‌های گردشگری و سیاحتی شهر خود برای رونق بیشتر جشنواره کمک بگیرند و دیگر بخش‌ها را نیز درگیر این موضوع کنند.

همچنین در این جلسه حسین معافی؛ سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد کاشان و ابراهیم حیدری؛ معاون دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند.

پایتخت کتاب ایران عنوان طرحی در ایران است که بر مبنای آن هر سال شهری بر اساس برنامه‌های فرهنگی و نظر هیات داوران به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب می‌شود و تاکنون شهرهای اهواز، نیشابور و بوشهر به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شده‌اند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید