مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری همدان اعلام کرد

راه‌اندازی بازارچه‌های موقت در همدان/فعالیت 80 دستفروش در محوطه تاریخی گنجنامه

  • تاریخ انتشار : 1397/4/2 ساعت : 13:48 - 5 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : همدان
مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری همدان با تأکید بر اینکه یکی از مهمترین و زیربنایی‌ترین مبانی برای داشتن شهری سالم و بدون تخلف آشنایی با تخلفات شهری است، گفت: شهرداری به هیچ عنوان قصد حذف دستفروشان را ندارد.

محمدرضا فیضی‌منش در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه از آنجا که سد معابر عمومی و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز از آنها و میدان‌ها و پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب و یا سکنی و یا هر عنوان دیگری برابر قانون ممنوع است، اظهار کرد: شهرداری همدان با توجه به وضعیت معیشتی مردم، دستفروشان را قسمتی از بدنه فعال اقتصادی جامعه می‌داند و به هیچ عنوان قصد حذف آنها را ندارد و با شناسایی دستفروشان واقعی و ایجاد بازارچه‌های محلی و در اختیار گذاشتن امکانات لازم، طرح ساماندهی بساط‌گستران را در عمل به اجرا درخواهد آورد.

وی تصریح کرد: با گسترش شهرها معضلات و مشکلات شهری نیز گسترش یافت و به موازات کارکردهای مثبت شهرنشینی صور منفی زندگی شهرنشینی چهره نشان داد و عامل پدید آمدن معضلات شهری شد.

فیضی‌منش ادامه داد: زندگی شهرنشینی و مقتضیات زمانه توجه بیش از پیش به مقوله تسهیل در امر عبور و مرور را ضروری ساخته و نیازمند تلاش، اهتمام و برنامه‌ریزی شهرداری‌ها است.

وی یادآور شد: تخلفات شهری مجموعه مواردی هستند که علاوه بر نقض حقوق شهروندی سلامت روان و زیبایی شهر را دچار اخلال کرده و موجب آسیب‌رسانی به شهر و تهدید سلامت اجتماعی آن می‌شوند و معضلات و مشکلات عدیده‌ای را پدید می‌آورد.

فیضی‌منش با بیان اینکه در بحث تخلفات شهری نگاه ویژه‌ای به سد معبر و حقوق عابران پیاده می‌شود، گفت: بارها افراد زیادی برای عبور در مسیر پیاده‌رو به علت وجود موانعی باید به ناچار مدتی را صبر کرده یا اینکه مسیر را به سمت خیابان تغییر دهند و طبیعی است که این عمل احتمال حادثه و ترافیک را زیاد می‌کند.

راه‌اندازی بازارچه‌های موقت در همدان

وی هدف از ایجاد طرح ساماندهی دستفروشان را دسترسی آسان شهروندان به بساط‌گستران در بهترین اماکن بازار دانست و ادامه داد: با راه‌اندازی بازارچه محلی موقت، دستفروشی بدون سدمعبر و عرضه کالاهای ایرانی، نظم و انضباط شهری و کاستن از ناهنجاری‌های اجتماعی خواهد بود.

فیضی‌منش خاطرنشان کرد: طبق ماده 101 قانون شهرداری معابر و شوارع عمومی که در اثر تفکیک اراضی احداث می‌شود، متعلق به شهرداری بوده و شهرداری موظف است از معابر به عنوان یک ملک عمومی حفاظت کند و همواره آن را برای استفاده عموم آماده نگهداشته و از تجاوز اشخاص نسبت به آنها جلوگیری کند.

وی با تأکید بر اینکه استفاده از معابر عمومی، میدان‌ها، پارک‌ها و باغ‌های عمومی حق طبیعی هر شهروند است، تصریح کرد: هیچ‌کس نمی‌تواند مانع این استفاده مشروع شود، در واقع طبق اصل 40 قانون اساسی ایران هیچ‌کس نمی‌تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد.

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری همدان از ایجاد 3 بازارچه موقت در شهر همدان خبر داد و گفت: بازاچه محلی موقت ارم، بوعلی، تختی و اکباتان در شهر همدان برای بساط‌گستران در نظر گرفته شده است که بساط‌گستران همه روزه از ساعت 8 تا 23 در این مکان مستقر هستند.

وی افزود: به منظور اجرای مطلوب طرح باید همه روزه نیروهای رفع سد معبر در مکان‌های مستعد سد معبر استقرار یابند و با راهنمایی و ارشاد بساط‌گستران، آنها را به ثبت‌نام در طرح ساماندهی هدایت کنند.

فعالیت 80 دستفروش در محوطه تاریخی گنجنامه

فیضی‌منش با اشاره به طرح ساماندهی دستفروشان گنجنامه، اظهار کرد: محوطه تاریخی گنجنامه همدان از نقطه‌نظرهای مختلفی دارای اهمیت بسزا در امر گردشگری و جذب توریست بوده و نقش مهمی را در ادوار مختلف به منصه ظهور رسانده است بنابراین این منطقه نقطه عطفی در شهر همدان محسوب می­‌شود.  

وی با اشاره به سابقه دستفروشی در این منطقه گفت: طبق بررسی‌های به عمل آمده در سایت موردنظر پیشینه دستفروشی به حدود 30 سال قبل بازمی‌گردد، به شکلی که عشایر ساکن در این منطقه با استقرار دائمی خود در کنار شغل‌های خود به این فعالیت در محوطه گنجنامه می‌پرداختند و با گذر زمان به تعداد آنها افزوده شده که در حال حاضر به حدود 80 نفر در فصول مختلف رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: حدود 80 نفر در محوطه تاریخی، تفریحی و گردشگری گنجنامه همدان که منحصرا شغل آنها دستفروشی بوده و به صورت دائمی در همین منطقه مشغول به فعالیت بودند، در این طرح اجازه بساط‌گستری در این مکان با ارزش که به لحاظ سیماومنظر شهری باعث ایجاد جلوه‌ای نامأنوس با فضای تفریحی، توریستی خواهد شد، داده نمی‌شود.

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری همدان ادامه داد: با توجه به این موضوع شهرداری همدان اقدام به جانمایی و تعیین مکان مناسب برای ایجاد بازارچه‌های محلی موقت و ساماندهی دستفروشان خواهد کرد.

وی با اشاره به عملیات پاکسازی محوطه گنجنامه، تصریح کرد: جمع‌آوری 20 کامیون وسایل و ابزار عوامل سد معبر در محوطه تاریخی، تفریحی و گردشگری گنجنامه و انتقال آنها به انبار شهرداری، پاکسازی کامل محوطه گنجنامه و استقرار عوامل رفع سدمعبر در محل برای جلوگیری از هر گونه سدمعبر از اقدامات صورت گرفته در راستای پاکسازی این منطقه بوده است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید