ستاره ... مربع ... توی دروازه!

موبایل را رو به دوربین گرفته و آموزش ارسال یک پیامک یا نحوه ورود به ستاره-مربعی‌ها را می دهند، واقعا اینقدر پیچیده است؟

عصر ایران ؛ کاوه معین‌فر - در این روزهای جام‌ جهانی "بیست-هجده" و "فصل داغ فوتبال" 2 برنامه تلویزیون است که پوشش کاملی از مسابقات و حواشی آن را ارائه می دهد، برنامه‌هایی حرفه ای و با کیفیت مطلوب.

شکی نیست در جهان امروز برنامه‌ها برای ادامه حیات و تولیدشان به این اسپانسرها نیاز دارند، و مخاطب هم پخش این آگهی‌ها را جزئی از قاعده بازی دانسته و پذیرفته است.

بهترین نتیجه برای مجموعه اسپانسر و مجری تبلیغات زمانی رخ می‌دهد که رابطه ای منطقی بین حامی، زمان اختصاص یافته به محصول و موضوع آن برنامه وجود داشته باشد.

رابطه محصول تبلیغی در این 2 برنامه فوتبالی و موضوع برنامه به مدد پیش بینی بازیها و امتیاز دهی و ... کاملا قابل قبول است اما مدت زمان این تبلیغات جای مناقشه دارد.

در این برنامه ها می توان گفت ما با بمباران "ستاره -مربعی" روبرو هستیم، هر اندازه هم که صبور و فوتبال دوست باشیم این حجم زیاد از توضیح و دعوت، باعث می‌شود تماشاچی طاقت و تحمل از دست دهد.


کار به جایی می رسد محمدرضا احمدی در ضمن گزارش بازی آرژانتین-کرواسی هم با دیدن زیرنویس تبلیغاتی از تماشاگران درخواست می کند که اپلیکیشن اسپانسر را دانلود کنند و در پیش‌بینی بازی‌ها شرکت کنند. بنده خدا لحظه‌ای رسالت خود به عنوان گزارشگر بازی و مجری برنامه را قاطی می کند و ناخودآگاه منتظرم گزارش کند حالا ستاره... مربع... توی دروازه!

موبایل را رو به دوربین گرفته و آموزش ارسال یک پیامک یا نحوه ورود به ستاره-مربعی‌ها را می دهند، واقعا اینقدر پیچیده است؟ دختر 3 ساله و چند ماهه من تا موبایل من را در خلوتی گیر می آورد انواع بازی‌هایی که دوست دارد را اینستال کرده و هر چه دوست ندارد را حذف می کند... نسل عوض شده است.

نکته جالب توجه این است که 2 حامی اصلی برنامه ها "روبیکا" و "آپ" هستند هر دو اپلیکشن تقریبا خدمات مشابهی ارائه می دهند مانند خرید شارژ، پرداخت قبوض، کارت به کارت و... هر 2 هم اسپانسر برنامه هستند، یک بار باید برای روبیکا این خدمات را اعلام کنند و یک بار هم برای آپ! بعد توضیح دهند که از کجا و چگونه این اپلیکیشن‌ها را دریافت کنید، یک شب خود احمدی و فردوسی‌پور به حجم زیاد اعلام اپلیکیشن و شرکت در پیش‌بینی‌ها اشاره می کنند!



این که دو شرکت ارائه دهنده خدمات هم نوع، اسپانسر یک برنامه باشند در نوع خود اتفاق بدیعی است، چون در جهان - معمولا به جهت رقابت - هر کدام از شرکت‌ها تمایل به انحصار یک فضای تبلیغاتی برای خود دارند. جایی که کوکا کولا اسپانسر باشد، هیچ نشانی از پپسی نخواهد بود و بالعکس، جایی که آدیداس حضور دارد دیگر پوما وجود ندارد و ...

اگرچه بحثی که الان مطرح کردم هیچ ربطی به من مخاطب ندارد و هر صاحب کالایی آزاد است که با هر جایی و به هر شکلی تبلیغات انجام دهد اما واقعا دیدن چنین موقعیت‌هایی - از عجایب تبلیغات در جهان - فکر ما را به جایی می‌برد که انگار رقابتی در میان نیست!

برای آن دسته از دوستانی که احتمالا خواهند گفت: اسلحه پشت گردنت نیست کانال را عوض کن، باید عرض کنم اتفاقا اسلحه پشت گردنم است، هر کانال دیگری که می‌زنم یا مرگ و کشتار است یا گرانی و تحریم و...

در این روزها  فوتبال دلخوشی و دستاویز بزرگی است تا ذهن را از شر دلار، سکه، طلا، پیش خرید خودرو و ... رها سازیم.

لطفا ستاره-مربع‌ها را کم کنید چون با تکرار بی‌رویه در لحظه به لحظه برنامه، با جوایز و قرعه‌کشی و یا با مهمانی که از اسپانیا دعوت می‌کنند اما به داخل استودیو راهش نمی دهند! مغزمان را پیاده کرده‌اند؛ بس است دیگر، مرسی اَه.


نظر خود را ثبت کنید