مرور برخی از نخستین اقدامات آمریکا در جنگ تحمیلی علیه ایران

ملت ایران، از ابتدای انقلاب تا کنون آمریکا را شیطان بزرگ و دشمن شماره یک خود و بلکه جامعه بشری و صلح و امنیت جهانی و جزء بزرگترین ناقضان حقوق بشر در ایران و جهان می‌داند.

به گزارش ایسنا، «انهدام هواپیمای مسافربری ایران توسط ناو وینسنس» آمریکا به عنوان تاریخی‌ترین لکه ننگ از جنایت‌های این کشور در تاریخ جنایت‌هایش علیه ایران به ثبت رسیده است. ۱۲ تیر ۱۳۶۷، در فاصله ۱۵۰ مایلی بندرعباس، ناوِ وینسنس که به محدوده آب‌های ایران وارد شده بود، پیام رمزی از قرارگاه عملیاتی ناوگان پنجم آمریکا در «منامه» دریافت کرد تا به واسطه آن بتواند ایران را ملزم به پذیرش قطعنامه ۵۹۸ کند.

متن پیام این بود: «به سوی هر نوع هواپیمای ایرانی که بر فراز آب‌های خلیج فارس پرواز می‌کند، شلیک شود». آنها هواپیمای مسافربری ایران را که در آسمان آب‌های اطراف جزیره «هنگام» پرواز می‌کرد، با دو فروند موشک مورد اصابت قرار دادند و همه مسافران و خدمه آن را به شهادت رساندند. این اقدام پایان تلاش‌های آمریکا در اعمال فشار به ایران برای قبول قطعنامه ۵۹۸ بود؛ فشارهایی که از فروردین ۱۳۶۷ شروع شده بود.

این در حالیست که پیش از آن آمریکا اقداماتی در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به نفع رژیم بعثی صدام انجام داده است که به مرور برخی از آن خواهیم پرداخت. این رفتارها از جانب آمریکا نمونه‌ای از هزاران دسیسه‌ای است که توسط دولت‌مردان و سیامداران آمریکایی علیه ایران در نظر گرفته شده بود.

نخستین اقدام آمریکا بر ضد ایران در جنگ

سیاست آمریکا در جنگ تحمیلی پس از بیرون راندن عراقی‌ها در سال ۱۳۶۱ دگرگون شد و دولت ریگان جانب عراق را گرفت. از سال ۱۳۶۲ آمریکا عملیات انسداد را با طرح معاون وزیر امور خارجه به نام ریچارد مورفی اجرا کرد که به منظور کاستن قدرت نظامی و کاهش قدرت اقتصادی ایران برنامه‌ریزی شده بود.

متوقف ساختن صادرات تسلیحات به ایران، ارائه اعتبارات به عراق برای خرید محصولات کشاورزی و غیره از آمریکا، قاچاق اسلحه به ایران به قیمت گزاف و پایین نگه داشتن قیمت نفت از اهداف اقدامات غیرقانونی آمریکا بر ضد ایران در جنگ تحمیلی بوده است.

نخستین پرچم آمریکا بر فراز کشتی‌های کویتی

نخستین پرچم آمریکا برای نخستین بار در ۲۱ جولای سال ۱۹۸۷ بر فراز نفتکش‌های کویتی به اهتزاز درآمد و بدین ترتیب عملیات اسکورت، که در آن زمان عملیات «اراده آهنین» نامیده می‌شد، آغاز شد.

نخستین بیانیه کاخ سفید

نخستین بیانیه کاخ سفید آمریکا پیرامون جنگ در ۲۶ سپتامبر ۱۹۸۰ منتشر شد که در آن موضوع جنگ به عنوان محور فرعی و نگرانی آمریکا از عرضه نفت به عنوان موضوع اصلی بیان شده بود.بویژه که این تهاجم از نظر کاخ سفید درگیری میان دو کشور اعلام شد و آمریکا در این بیانیه هیچ موضعی اتخاذ نکرد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید