استفاده از نانو کفپوش‌های خودتمیزشونده در ترمینال فرودگاه مهرآباد

نانو کفپوش‌های یکی از شرکت‌های فناوری کشور که دارای قابلیت خودتمیز شوندگی است، در ترمینال شماره 4 فرودگاه مهرآباد کاربردی شده است؛ ضمن آنکه محققان این شرکت درصدد انتقال دانش فنی این کفپوش‌ها به کشورهای آسیای میانه هستند.

به گزارش ایسنا یکی از شرکت‌های تولید کننده‌ محصولات بتنی فعالیت‌های تحقیقاتی خود را با تولید موزاییک ویبره‌ای آغاز کرد و تاکنون 6 محصول دارای استاندارد ملی تولید کرده‌ است. این شرکت علاوه بر بتن، موفق به تولید کفپوش‌های مختلفی چون کفپوش‌های ترافیکی و ویژه بنادر و فرودگاه‌ها شد.

دکتر سعید بزرگمهر، مدیر تحقیق و توسعه‌ این شرکت با اشاره به تولید کفپوش‌های فرودگاهی گفت: در یکی از مناقصه‌های سازمان بنادر و کشتیرانی، الزامات بسیار سخت‌گیرانه‌ برای کفپوش‌های ترافیکی در نظر گرفته شده، به ‌طوری که مقاومت فشاری که برای کفپوش‌ها معمولا 30 مگاپاسکال است، در این مناقصه 60 مگاپاسکال خواسته شده بود که این رقم دو برابر حالت رایج است.

وی با بیان اینکه رسیدن به این سطح از مقاومت با فناوری‌های رایج ما امکان‌پذیر نبود، خاطر نشان کرد: علاوه بر آن مقاومت خمشی که به ‌صورت رایج 6 مگاپاسکال باید باشد، در این مناقصه 10 مگاپاسکال خواسته شده بود، ضمن آنکه میزان جذب آب کفپوش‌های معمولی حدود 6 درصد وزنی است؛ اما الزامات این مناقصه جذب آب کمتر از 2 درصد را تعیین کرده بود.

بزرگمهر استفاده از نانو موادی نظیر SiO2 (دی اکسید سیلیکون) را راهکار رسیدن به کفپوش‌هایی با استاندارد فرودگاهی دانست و خاطر نشان کرد: برای این منظور با تولیدکنندگان نانوسیلیس برای تأمین ماده‌ اولیه وارد مذاکره شدیم تا بتوانیم وارد فاز توسعه‌ فناوری شویم. بعد از تحقیقات آزمایشگاهی، به فرمولاسیونی رسیدیم که بر اساس آن موجب افزایش مقاومت در برابر فشار، خمش و کشش ‌شدیم.

مدیر تحقیق و توسعه‌ این شرکت فناوری با تاکید بر اینکه محصول تولید شده منطبق بر استانداردهای فرودگاهی بوده است، یادآور شد: بر این اساس سازمان کشتیرانی و بنادر به عنوان شرکت مجری پروژه اقدام به خرید 40 هزار متر مربع از کفپوش‌های نانویی تولید شده در این شرکت کرد.

به گفته وی پیش از این کفپوش‌های با مقاومت بالا برای استفاده در بنادر جنوب از کشور امارات تأمین می‌شد و کیفیت محصول تولید شده در این شرکت با نمونه‌ خارجی رقابت می‌کند.

بزرگمهر ادامه داد: به دلیل اینکه از مصالح عادی نمی‌توان در محیط‌های کانتینری که تحت بارهای عبوری بسیار سنگین و نیز در محیط‌های شرجی و خورنده جنوب استفاده کرد، تصمیم گرفتیم از نانو ذرات سیلیس در بتن‌ها و کفپوش‌ها استفاده کنیم.

وی دوام این کفپوش‌ها را بیش از 25 سال دانست و ادامه داد: در این کفپوش‌ها همچنین از نانو ذرات TiO2 (نانو اکسید تیتانیوم) برای ایجاد رفتارهای خودتمیزشوندگی استفاده شد. چالش اصلی این کفپوش‌ها با کفپوش‌های معمولی در قیمت آنها است که اگر بتوانیم آن را کاهش دهیم، استفاده از کفپوش‌های نانویی در مقابل کفپوش‌های معمولی رقابت‌پذیر شده و شهرداری‌ها علاقه‌مند به استفاده از این فناوری خواهند شد.

بزرگمهر با بیان اینکه در حال حاضر در فرودگاه مهرآباد نیز از این کفپوش‌ها استفاده می‌شود، اضافه کرد: این کفپوش‌ها در محوطه‌ ترمینال شماره 4 فرودگاه مورد استفاده قرار گرفته است.

این شرکت بنا دارد با انتقال دانش فنی این محصول به کشورهای اتیوپی، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان، ارمنستان، آسیای میانه و  لبنان تولید کفپوش‌های نانویی را توسعه دهد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید