چتری برای حمایت از مشاغل خانگی

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی مزیت‌دار، جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی با همکاری دستگاه‌های اجرایی بستر شناسایی مشاغل خانگی و اتصال به بازار را فراهم می‌کند.

به گزارش ایسنا، امروزه کسب و کارهای خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب می‌شود.

قابلیت انجام این نوع کسب و کار در «منزل» سبب ایجاد مزایای بسیاری برای شاغلین آن ها شده که از جمله می توان به ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه‌های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه‌های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد- شاگردی بین اعضاء خانواده و... اشاره کرد.

به سراغ یکی از فعالان مشاغل خانگی استان آمدیم که در حرفه " رودوزی" که یکی از مشاغل مزیت دار استان محسوب می‌شود، فعالیت می‌کند.

رودوزی از هنرهای پرکاربرد و دارای تنوع بی‌شماری است که بر حسب منطقه و محل کار دارای ویژگی‌های ساختاری منحصر بفرد است.

مشاغل خانگی و نقش مهم آن در اقتصاد خانواده

فاطمه کمیلی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهارکرد: حدود چهار سال در خانه و حدود هفت سال در کارگاه رودوزی و کاوردوزی را انجام داده‌ام.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۱۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم به وسیله این کارگاه در حال فعالیت هستند، افزود: آموزش‌های مورد نیاز را از طریق فنی و حرفه‌ای کسب کردم و اگر کسی مایل به انجام این کار باشد باید آموزش‌های لازم را فرا بگیرد.

این هنرمند استان در خصوص بازار فروش محصولات، تصریح کرد: در حال حاضر در سطح استان به هر میزانی که کار تولید کنیم بفروش می‌رسد و کار مانده در انبار نداریم.

کمیلی تاکید کرد: انتظار می‌رود از سوی نهادهای حمایتی، پشتیبانی و تسهیلاتی داده شود تا بتوانیم کارگاه را گسترش دهیم.

این پشتیبان طرح مشاغل خانگی ادامه داد: در سطح شهر مشتریان بسیاری داریم افرادی نیز داریم که این محصولات را معرفی و بفروش می‌رسانند و در نمایشگاه‌های مختلف نیز حضور داریم.

این هنرمند استان یادآورشد: در صورت اعطاء تسهیلات نیروی کار بیشتری را می‌توانیم جذب کینم ولی در حال حاضر به علت کوچک بودن کارگاه امکان حضور کارجویان در کارگاه را نداریم.

کمیلی با بیان اینکه افراد بسیاری نیز در این کارگاه حضور داشته و آموزش دیده و برای خود کار ایجاد کرده‌اند، خاطر  نشان کرد: این شغل پر درآمد بوده و اگر این کار ادامه داشته باشد می‌توان اقتصاد خانواده را تحت پوشش قرار دهد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید