به منظور ایجاد شادی و نشاط مردم مطرح شد

اعلام آمادگی وزارت کشور برای واگذاری مناطق ساحلی و ارائه تسهیلات به متقاضیان

وزیر کشور با تأکید بر اینکه نشاط اجتماعی به عنوان ضرورت در جامعه لازم است، اعلام آمادگی کرد: با شروع فصل تابستان مناطق مختلف ساحلی را به هر کسی که بخواهد تسهیلات و امکاناتی ایجاد کند و موجبات شادی و نشاط مردم را فراهم آورد واگذار می‌کنیم و برای این افراد نیز تسهیلات و وام در نظر گرفته‌ایم.

به گزارش ایسنا، رحمانی فضلی در صد و دومین جلسه شورای اجتماعی کشور که صبح امروز در محل وزارت کشور با موضوع "نشاط اجتماعی" برگزار شد، اظهار کرد: نشاط اجتماعی موضوع مهمی است و اولین سوالی که باید از خودمان بپرسیم این است که نشاط اجتماعی لازم است یا خیر؟

وی ادامه داد: اگر دستگاهها تا به امروز به این مساله معتقد بودند باید آن را اجرایی می‌کردند. بنابراین خواهشم این است که باید به این  موضوع توجه کنیم و در باطن ایمان بیاوریم که نشاط اجتماعی به عنوان ضرورت در جامعه لازم است. همچنین سوال دیگری که باید از خودمان بپرسیم این است که وضعیت نشاط اجتماعی در جامعه چگونه است که طبق آمار داده شده رضایتمندی در این زمینه کم بوده است و آثار ضعف نشاط اجتماعی را می‌توان در آسیب‌های اجتماعی از جمله بزهکاری و نزاع و ... دید. بنابراین وقتی امید و نشاط نباشد آسیب هایی به همراه دارد.

وی با بیان این که باید تعریف واحدی از نشاط اجتماعی داشته باشیم، گفت: وقتی صحبت از  نشاط اجتماعی شد فورا معنای شادی به ذهن خطور می کند در حالی که باید نشاط اجتماعی را عمیق تر مورد توجه قرار داد و اگر توافق کنیم و نشاط اجتماعی را آرامش درونی ناشی از رضایتمندی و امیدواری بدانیم، پربیراه نیست. برای مثال وقتی یک مراسم مذهبی به زیارت می روید و در آنجا راز و نیاز می‌کنید، آرامش درونی ایجاد شده به انسان نشاط می دهد.

وی با اشاره به اینکه باید با توجه به ویژگی ها و فرهنگ خودمان نشاط اجتماعی را تعریف کنیم، گفت: ما بایستی ظرفیت‌ها را مشخص کنیم و آنها را به کار بگیریم. همچنین در حوزه نشاط اجتماعی، اولویت با برقراری نشاط کودکان و نوجوانان و جوانان است و یا اگر بر روی این نسل کار می‌کنیم نتایج خوبی به همراه خواهد داشت و کانون این موضوع نیز ابتدا  وزارت آموزش و پرورش و سپس وزارت علوم است.

رحمانی فضلی در ادامه با بیان این که در حوزه ایجاد نشاط اجتماعی در رسانه اولویت صدا و سیما است، گفت: صدا و سیما می‌تواند در حوزه ایجاد نشاط اجتماعی و جلوگیری از ایجاد تنش در خانواده‌ها نقش مهمی داشته باشد. در حقیقت رسانه ا افکار عمومی را مدیریت می‌کند.

وی افزود: اصلی ترین عنصر در این زمینه مردم هستند و دولت نباید در حوزه اجتماعی خودش را متولی مردم بداند، بلکه باید تسهیل کننده و زمینه ساز باشد و موانع را بزداید. باقی امور نیز در دست مردم باشد؛ زیرا همیشه ملت‌ها باید قدرت پاسخگویی به هجمه‌ها را داشته باشند؛ اما ما مردم را فراموش می‌کنیم و فکر می‌کنیم در همه امور مردم را به صورت ریز دخالت دهیم. در حقیقت ما باید اصول و مبانی و حدود الهی و عرفیات جامعه را صیانت کنیم اما صیانت کردن همیشه به معنای نقد کردن نیست. بنابراین باید نقش مردم را قبول کنیم و آنها را به صحنه بیاوریم. همچنین بایستی با جوانان با عقلانیت و استدلال صحبت کرد و به همه شبهات آنها پاسخ داد. زیرا از دو طریق دل و عقلانیت، می‌توان بر جوانان تاثیر گذاشت.

وزیر کشور در ادامه به اقداماتی که باید برای ایجاد نشاط اجتماعی انجام شود پرداخت و گفت : برگزاری جشنواره های  ورزش و بازدیدها می‌تواند نشاط اجتماعی را ایجاد کند. همچین "NGO" ها نیز نقش مهمی در این زمینه دارند و تعداد زیادی ثبت شده اما این که چقدر توانمند شده اند و یا چقدر کار به آنها واگذار شده است جواب منفی است. بنابراین باید آنها را نیز توانمند کرده و مسئولیت هایی به آنها واگذار کنیم.

وی در ادامه گفت: یکی از مواهب و نعمتهای بزرگ در کشور اقلیت ها ، فرهنگ ها و زبان ها و مناطق جغرافیایی با هویت مستقل هستند اما ما به آنها کم می پردازیم. ما بایستی به آداب و رسوم ، لباس و غذا و موسیقی همه اقلیت ها بپردازیم  و آنها را نشان دهیم اما این کار را نمی کنیم . یعنی بایستی از همه ظرفیت ها استفاده کنیم . همچنین شهرداری ها نیز در زمینه ایجاد نشاط اجتماعی نقش مهمی دارد. شهرداری ها نیز باید در زمینه فعال سازی پارک ها و فرهنگسراها و برگزاری مسابقات مختلف اقداماتی را انجام دهد و فعال باشند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید