/عجایب تاریخی افوشته نطنز ادامه دارد/

کشف تونل‌های مخفی زیر خانه سورگاه نطنز

محله تاریخی افوشته نطنز دارای 9 اثر تاریخی و منحصر به فرد است که در کنار یکدیگر قرار گرفته و اخیراً زمزمه‌هایی از کشف دهمین اثر تاریخی که راه‌های زیرزمینی در این محله اسرارآمیز است، به گوش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، شهرستان نطنز مملو از آثار تاریخی زیبا و منحصر به فرد است در دل شهر نطنز آثاری همچون مسجد جامع نطنز، بقعه شیخ عبدالصمد، آتشکده و آثار تاریخی افوشته نطنز بیش از دیگر آثار به چشم می‌آید که اخیراً محله افوشته و آثار تاریخی آن بیش از گذشته خبرساز بوده است.

در محله افوشته نطنز که محله‌ای زیبا و با طبیعتی دل‌نشین و سبز است، 9 اثر تاریخی با فاصله چند متری در کنار یکدیگر قرار گرفته است که موجب تمایز این مجموعه تاریخی با سایر نقاط شده است.

خانه سورگاه، بقعه میر سید واقف، بقعه سید حسن واقف، حمام، شربتخانه، آب انبار، حسینیه، مسجد و سر درب خانقاه، این 9 اثر تاریخی است که در کنار یکدیگر قرار گرفته است.

موضوعی که اخیراً در صدر اخبار قرار گرفته، کشف دهمین اثر تاریخی شگفت‌انگیز این محله یعنی تونل‌های زیر زمینی است که پیش از این مانند افسانه و سینه به سینه نقل شده بود.

وجود تونل‌های زیرزمینی توسط بزرگان افوشته نقل شده است
 
در همین زمینه یکی از ساکنین محله افوشته نطنز که از قدیمی‌های این محل است در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان در نطنز، اظهار کرد: پدران و پدربزرگان ما از وجود تونل‌های زیر زمینی در محله افوشته نطنز سخن می‌گفتند.

وی افزود: این موضوع که به صورت سینه به سینه نقل می‌شده خبر از وجود تونل‌های زیر زمینی در زیر این آثار تاریخی می‌داده است و چون هیچ ورودی و خروجی از این مسیرها مشخص نبوده و هیچ سند تاریخی اشاره‌ای به این موضوع نکرده است، بیشتر شبیه شایعه و افسانه بود.

این ساکن قدیمی محله افوشته نطنز گفت: چندی پیش بود که خبر رسید که در بازسازی خانه سورگاه در محله افوشته نطنز، بخشی از کف ریزش کرده و این تونل پیدا شده است.

به گزارش ایسنا؛ بعد از مشخص شدن این موضوع، افسانه قدیمی و چیزی که روزی شایعه بود، رنگ واقعیت به خود گرفت و برای مردم این محله و شهر نطنز کشف حقیقت مهم شد.

تایید تونل‌های زیر زمینی، منوط به تایید باستان شناسان است

حسین یزدانمهر- سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نطنز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان در نطنز، اظهار کرد: در محله افوشته نطنز خانه‌ای تاریخی به نام سورگاه وجود دارد که یکی از 9 اثر تاریخی زیبای این محله است که متعلق به دوره تیموری است.

وی افزود: این خانه توسط یک مالک خصوصی خریداری شده که در حال بازسازی برای تبدیل به مرکز اقامتی است که در حین بازسازی حفره‌ای باز  و تونلی پیدا شد.

سرپرست اداره  میراث فرهنگی نطنز گفت: هنوز ماهیت این تونل و مسیر ورودی و خروجی آن مشخص نیست و باید برای مشخص شدن جواب این معما، نظریه باستان شناسان و محققان را دید تا تکلیف این ماجرا روشن شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر منتظر صدور مجوز برای باستان شناسی و کاوش در این تونل هستیم که به زودی این مجوز صادر خواهد شد و همه چیز روشن می شود.

یزدانمهر خاطرنشان کرد: چیزی که فعلاً برای همه واضح است، سخنانی است که سینه به سینه در بین اهالی افوشته نطنز نقل شده و خبر از راه‌های زیرزمینی بین چند اثر تاریخی در این محله است، ولی هیچ کدام از این سخنان سندیت تاریخی ندارد.

به گزارش ایسنا؛ در صورتی که وجود چنین تونلی توسط باستان شناسان تایید شود و مشخص شود که چنین موضوعی صحت دارد، صنعت گردشگری در شهرستان نطنز دچار تحول بزرگی خواهد شد و مجموعه تاریخی افوشته نطنز از عجایب 9 گانه تاریخی به عجایب 10 گانه تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید