مطالبه مهریه و طلاق توافقی صدرنشین دعاوی دادگاه خانواده اراک

  • تاریخ انتشار : 1397/4/3 ساعت : 13:15 - 5 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : مرکزی
رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان اراک گفت: مطالبه مهریه و طلاق توافقی در صدر دعاوی و شکایات دادگاه خانواده اراک قرار دارد.

به گزارش ایسنا، صمد خدابخشی در نشست مطبوعاتی به مناسبت گرامیداشت هفته قوه‌قضاییه با اشاره به کمبود امکانات و نیروی انسانی در مجموعه دادگستری و تلاش‌های جهادی این مجموعه بیان کرد: دستگاه قضایی تنها بر اساس تکلیف خود وظیفه رسیدگی به پرونده‌ها دارد و در تولید آن نقش ندارد.

وی با تاکید بر اینکه باوجود حجم بالای پرونده‌های وارده و کمبود امکانات و نیروی انسانی تلاش بر ارائه بهترین خدمات‌ مصروف می‌شود، گفت: بحثی که همواره نسبت به دستگاه قضایی مطرح است اطاله دادرسی است در حالی که روند رسیدگی به پرونده‌ها در آیین‌نامه دادرسی مشخص شده است و همین امر باعث طولانی شدن تعیین تکلیف پرونده‌ها می‌شود.

خدابخشی پالایش و بروزرسانی قوانین و رویکرد مثبت دستگاه قضایی در استفاده از مجازات جایگزین حبس به منظور کاهش تبعات زندان برای فرد و خانواده را از جمله اقدامات مثبت این مجموعه دانست و درخصوص عملکرد دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان اراک بیان کرد: دادگستری اراک دارای مجمتع‌های حقوقی، خانواده، انقلاب، کیفری و شعب شوراهای حل اختلاف است. در واقع باید 18 شعبه دادگاه حقوقی در اراک فعال باشد که در حال حاضر 15 شعبه فعال است که 5 شعبه به دادگاه خانواده و 10 شعبه به دادگاه حقوقی اختصاص دارد.

وی افزود: براساس دستورالعمل باید 11 شعبه دادگاه کیفری در اراک فعالیت داشته باشد که از این تعداد 9 دادگاه فعال است، همچنین 3 شعبه دادگاه انقلاب نیز مشغول خدمات‌رسانی است.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان اراک با اشاره به آمار سال 96 تصریح کرد: در سال گذشته تعداد پرونده‌های وارده به دادگاه حقوقی اراک بالغ بر 13 هزار و 548 فقره بوده و 14 هزار و 75 فقره پرونده نیز مختومه شده است.

وی تعداد پرونده‌های وارده به دادگاه خانواده شهرستان اراک در سال گذشته را هشت هزار و 884 فقره و تعداد پرونده‌های مختومه را 9 هزار و 49 فقره دانست و افزود: تعداد پرونده‌های وارده به دادگاه جزایی 17 هزار و 833 فقره و تعداد پرونده‌های مختومه 17 هزار و 763 فقره، تعداد وارده‌های دادگاه انقلاب 5 هزار و 631 فقره و تعداد مختومه‌ها 5 هزار و 698 فقره و تعداد پرونده‌های وارده به اجرای احکام هفت هزار و 234 فقره و تعداد پرونده‌های مختومه نیز هفت هزار و 971 فقره بوده است.

خدابخشی از بعد درصد افزایش پرونده‌های وارده و مختومه به دادگاه‌های عمومی و انقلاب اراک گفت: در این راستا در دادگاه حقوقی و خانواده میزان پرونده‌های وارده 10 درصد و میزان پرونده‌های مختومه 11 درصد رشد داشته است، در دادگاه جزایی رشد 2 درصدی در پرونده‌های وارده و 4 درصدی در پرونده‌های مختومه حاصل شده است، در دادگاه انقلاب به ترتیب رشد 3.8 درصدی و 6 درصدی در میزان پرونده‌های وارده و مختومه به ثبت رسید و در بحث اجرای احکام نیز 4.3 درصد رشد در پرونده‌های وارده و 29 درصدی در پرونده‌های مختومه گزارش شده است.

وی فراوانی دعاوی و شکایات در دادگاه انقلاب را شامل نگهداری و مالکیت مواد مخدر، استعمال مواد مخدر، نگهداری سایر مشتقات مخدر و خرید و فروش، نگهداری روان‌گردان‌ها، حمل و نگهداری کالای قاچاق و ... عنوان کرد و افزود: فراوانی دعاوی در دادگاه جزایی نیز شامل ضرب و جرح عمد، توهین، سرقت، تهدید و ... است و در دادگاه خانواده نیز مطالبه مهریه و طلاق توافقی در صدر دعاوی قرار دارد به شکلی که در سال گذشته هزار و 611 پرونده وارده و هزار و 607 پرونده خروجی در بحث مطالبه مهریه و 988 مورد پرونده ورودی و هزار و 9 فقره پرونده خروجی در بحث طلاق توافقی در دادگاه مطرح شده است.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان اراک به خدمات جانبی داد‌گاه‌های اراک اشاره کرد و گفت: برای حفظ و تحکیم خانواده ملکف به راه‌اندازی مرکز مشاوره خانواده بودیم که در این راستا سال گذشته هزار و 807 مورد مراجعه به مرکز انجام و 10 درصد پرونده‌ها منتهی به صلح و سازش شد، همچنین با توجه به اینکه ملاقات طفل با والدین در کلانتری انجام می‌گرفت که آثار روحی بسیاری برای فرزندان به همراه داشت برهمین اساس 2 مرکز مهر والدین احداث شد که در سال گذشته 70 مورد ملاقات والدین با فرزندان، 720 مورد خدمات مددکاری و 600 مشاوره در این 2 مرکز انجام شده است.

وی استقرار واحد اجرای حکم در مجتمع حقوقی، راه‌اندازی دفاتر خدمات قضایی برای ثبت دادخواست‌ها، استقرار یک واحد صلح و سازش در مجتمع خانواده، ابلاغ الکترونیکی در کل مجموعه دادگستری به میزان 72 درصدی که هدفگذاری 90 درصدی در سال جاری مدنظر است، حفظ و رعایت حقوق زندانی و بازدید مستمر قضات طبق برنامه‌ریزی و انجام 24 بازدید توسط قضات در سال گذشته را از جمله اقدامات انجام شده در دادگاه‌های اراک دانست.

خدابخشی افزود: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در بحث تولید و بهبود فضای کسب و کار و حمایت از کالای ایرانی دستگاه قضایی نیز نقش خود را ایفا کرده است و با توجه به صنعتی و کارگری بودن اراک و وجود پرونده‌های مرتبط با مباحث کارگری و صنعتی انرژی زیادی در این حوزه صرف شد تا حقوق کارگران محقق و روند تولید کارخانجات نیز متوقف نشود.

وی گفت: کلیه پرونده‌های شرکت‌های تولیدی همچون هپکو، آذرآب، آونگان و ... در یک شعبه دادگاه متمرکز و تحت مدیریت واحد رسیدگی می‌شود تا تصمیم‌گیری متعدد به تولید لطمه نزند و راهکاری برای جلوگیری از اطاله دادرسی بوده است.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان اراک با اشاره به انجام مشاوره حقوقی به میزان 9 هزار و 126 فقره گفت: سه هزار و 317 فقره مشاوره مربوط به بانوان و پنج هزار و 780 فقره مشاوره مربوط به آقایان بوده است و از نظر موضوعی سه هزار و 978 مورد مشاوره حقوقی، 4 هزار و 365 مورد مشاوره خانوادگی و 425 مورد مشاوره کیفری بوده است.

خدابخشی در خصوص استفاده از قاضی مشاور زن بیان کرد: طبق قانون باید از قاضی مشاور زن با سابقه قضایی 5 سال به بالا در دادگاه خانواده استفاده شود، در حال حاضر قاضی خانم در استان مرکزی وجود دارد، اما سابقه فعالیت کمتر از 5 سال است، از طرفی به دلیل نیروی انسانی نیز در حال حاضر دادگاه خانواده در اراک وجود ندارد و تعدادی از شعب دادگاه حقوقی به دادگاه خانواده اختصاص یافته است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید