موسیقی , تبادل فرهنگی , جشنواره اقوام " />

استاد موسیقی عراق:

موسیقی و هنر مهمترین ابزار برای تبادل فرهنگی است

سنندج - ایرنا - استاد برجسته موسیقی اهل اقلیم کردستان عراق گفت: در دنیای کنونی موسیقی و هنر می تواند پیام آور صلح برای ملت های جهان و ابزاری برای تبادل فرهنگی باشد.
انور قره داغی روز یکشنبه در حاشیه دومین روز از جشنواره موسیقی اقوام ایرانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: موسیقی و هنر می تواند علاوه بر اینکه در زمینه تبادل فرهنگی و هنری نقش ایفا کند، در رساندن پیام صلح و آشتی بین ملت های جهان موثر باشد.
وی افزود: در این برهه حساس که جهان و بویژه ملت های خاورمیانه درگیر جنگ شدند، لازم است هنرمندان با زبان موسیقی و هنر این تعامل آشتی خواهی را بین ملت ها ایجاد کنند.
قره داغی تاکید کرد: هنر بسیار قوی تر از سیاست است و هنرمندان می تواند مطالب را با زبان مخصوص هنر به جامعه ارائه کرده و جامعه نیز آسان تر این پیام ها را از هنرمندان تحویل می گیرند.
وی یادآور شد: تنها هنر است که میان زبان ها و رنگ ها مرزی ندارد و می تواند ملت ها و اقوام مختلف با آداب و سنن متفاوت را دور هم در یک محفل یا سالن نمایش جمع کند.
وی که برای شرکت در پانل تخصصی سومین جشنواره فرهنگ و هنر اقوام ایرانی به کردستان سفر کرده است، گفت: چنین جشنواره هایی می تواند باعث رشد و شکوفایی بیشتر هنر در بین اقشار مختلف جامعه شود.
وی اضافه کرد: برگزاری جشنواره ها می تواند در بین هنرمندان تعامل و ارتباط بیشتری ایجاد کند و هنرمندان در هنگام اجرای این جشنواره ها می توانند با تعامل بشتر با مردم، جامعه را به انسجام و همبستگی برسانند.
این استاد برجسته موسیقی کُردی با اشار به موسیقی نواحی مختلف ایران اظهار داشت: موسیقی نواحی ایران بویژه کردستان در سال های اخیر رشد خوبی داشته و سطح موسیقی آن بسیار بالا رفته است.
وی یادآور شد: لازم است با تعامل بیشتر هنرمندان زمینه برای آشنایی و برقراری رابطه بین آنها فراهم شود تا این هنر به سوی اوج تعالی پیدا کند.
به گزارش ایرنا، سومین جشنواره فرهنگ و هنر اقوام ایرانی روز شنبه دوم تا دوشنبه چهارم تیر ماه در سنندج در حال برگزاری است.
11 گروه برتر موسیقی نواحی مختلف کشور از جمله اوای موج از بوشهر، شاخوه شین از کرمانشاه، تال از لرستان، دیلمون از گیلان، کانی از قوچان، هزار آواز از تهران، اوای دل از سیستان و بلوچستان، پاییز از اقلیم کردستان عراق و گروه های ئاگرین و خوش نوایان از کردستان و چند گروه دف نوازی، هه لپرکی، سنتور نوازان و ارکستر کوکان در این جشنواره حضور دارند.
مجوز اصلی این جشنواره که دبیرخانه دایمی آن در اداره کل امور اجتماعی استانداری کردستان قرار دارد از آذر 1393 در 15 رشته مختلف فرهنگی و هنری اخذ شده است.
3020/9102

نظر خود را ثبت کنید