تعیین یک شبه نرخ دستوری برای دلار اوضاع را بدتر کرد

آیا بازار دلار آرام می‌گیرد؟

شرايط امروز اقتصاد ایران نیاز به تصميمات جدي و جسورانه دارد اما در حال حاضر نه افراد مناسبی برای اینكار در تيم اقتصادي دولت وجود دارد، نه انگیزه کافی
پول نیوز- عادت کرده‌ایم. هر روز که چشم از هم باز می‌کنیم سکه حداقل 20 هزار تومان و دلار حداقل 100 تومان گران شده باشد. امروز اما از آن روزها بود که سکه بیش از 150 هزار تومان و دلار بیش از 500 تومان گران شدند تا باز آشوب تازه‌ای در بازار به پا شود.  بررسی‌های میدانی پول نیوز نشان می‌دهد امروز سکه امامی به دو میلیون و 800 هزار تومان رسید تا دغدغه‌های دیروز مردم، تبدیل به نگرانی و دلشوره شود. این طرف ماجرا، دلار در خیابان‌های شهر، با نرخ 7 تا 8 هزار تومان معامله می شود و این در حالی است که مسئولان روی قیمت 4 هزار و 200 تومان خیالی خود، پافشاری می‌کنند! اما این وضعیت تا کی ادامه پیدا خواهد کرد؟ اسکناس آمریکایی قرار است به چند هزار تومان برسد؟ اباذر نجمی کارشناس اقتصادی و بازار ارز در این باره به پول نیوز پاسخ می‌دهد.
 
 
 
*افزایش قیمت‌ها ادامه خواهد داشت؟
ابوذر نجمی معتقد است که برای پاسخ به این سوال باید وضعیت کنونی را ریشه یابی کنیم. به لحاظ اقتصادی او ریشه افزایش قیمت دلار و سایر کالاهای سرمایه ای  را افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی طی سالهای اخیر میداند که کاهش نرخ سود سپرده بانکی و افزایش نرخ دلار به علت مشکل نقل و انتقالات در پاییز سال گذشته محرک اولیه آن بود. این کارشناس اقتصادی در توضیح تکمیلی اضافه می کند افزایش قیمت ها فقط در دلار خلاصه نمی‌شود. ماشین، سکه، خودرو، سکن و به طور کلی دارایی‌های سرمایه‌ای از نرخ متعارف خود فاصله گرفته اند که این افزایش قیمت‌ها ناشی از همین علت است. پس تا مادامی که افزایش قیمت دارایی ها این نقدینگی را جذب نکند، افزایش قیمت ها ادامه خواهد داشت. به این موضوع، بحث انتظارات را هم باید اضافه کرد. 
 
 
*چرا دلار در راس این افزایش قرار گرفته است؟ 
از سال گذشته و با تهدیدهای ترامپ پیش بینی میشد که تجارت خارجی ایران وپرداخت های خارجی با مشکل مواجه شود پس بسیاری ار دلالان با استفاده از این فرصت به سراغ این دارایی رفتند چرا که توان دولت را هم برای کنترل آن محدود می دیدند 
 
*اما چطور عموم مردم وارد این بازی شدند؟ 
نجمی می گوید: واقعیت این است که در بازار لیدرهایی  داریم که اخبار را تحلیل می‌کنند. بر این اساس در پاییز سال گذشته، سرمایه داران و سفته بازان دارایی های خود را تبدیل به دلار کردند. این تقاضا باعث افزایش قیمت دلار حواله و سپس دلار اسکناس شد. ادامه تبدیل دارایی توسط افراد نزدیک به منابع خبری وافزایش قیمت‌ها باعث شد که همه اقشار جامعه برای تبدیل نقدینگی خود به طلا، مسکن و ... اقدام کنند.
 
*آیا نمی شود با راهکاری دستوری بازار ارز را کنترل کرد؟
خیر. این پاسخ صریح نجمی است. او می گوید: دیدیم که راهکار دستوری مورد نظر دولتی‌ها هم نه تنها مشکلی را حل نکرد بلکه تنش و تشنج بازار را زیاد کرد.
در حال حاضر هیچ اقدام موثری برای ساماندهی بازار انجام نمی شود و حتی هر کاری انجام می شود در راستای تهییج بازار است. برای مثال پیش فروش سکه باعث می‌شود که بازار بیش از پیش از تعادل خارج شود. چوا که جامعه به جای اینکه سیگنال اقتدار و توان ایفای تعهد از بانک مرکزی بگیرد رسمیت بخشیدن به یک نرخ و استیصال را می بیند 
ممنوع کردن اقلام وارداتی، اعلام اعطای  5 هزار میلیارد تومان از سپرده مالباختگان موسسات مالی و اعتباری و .. از اقدامات دیگری است ک بازار را ناآرام تر کرده است.
 
او در انتها می گوید که شرایط  امروز اقتصاد ایران نیاز به تصمیمات جدی و جسورانه دارد اما در حال حاضر نه افراد مناسبی برای اینکار در تیم اقتصادی دولت  وجود دارد، نه انگیزه کافی. مدام همه تکرار کردند که  دلار 4 هزار و 200 ای سریعا باید قطع  شود چرا که جز رانت و فساد نتیجه ای در کنترل واردات و مدیریت منابع ندارد. بانک مرکزی آمار عملکرد 3 ماهه خود را منتشر کند که طی سه ماه گذشته با دلار ٤٢٠٠ تومانی چه کالاهایی و به چه میزانی وارد شده؟
ادامه رفتار و تصمیم گیری دولت به شکل کنونی به صلاح کشور نیست و صرفنظر از سوزاندن منابع کشور عواقب جبران ناپذیری دارد.

نظر خود را ثبت کنید