هنر قالیبافی با طرح مشاغل خانگی رنگ و بوی جدیدی می‌گیرد

هنر قالی بافی که یکی از قدیمی‌ترین فعالیت های زنان و مردان کُرد است و مضمون برخی از نقوش آن‌ها تاریخی بیش از هزار سال را برای آن رقم می‌زند امروز با طرح مشاغل خانگی مورد توجه و حمایت بیشتری قرار گرفته و به دنبال درآمدزایی بیشتر برای هنرمندان این حرفه است.

به گزارش ایسنا، از قدمت قالی‌بافی در استان کردستان، اطلاع دقیقی در دست نیست. اما با توجه به اعتبار قالی اصیل و عشایری آن می‌توان قدمت فرش‌بافی در کردستان را در سده‌های طولانی دانست. 

در کتاب تحفه ناصری نوشته میرزا شکرالله سنندجی، به وجود قالیچه‌های نفیس و باارزشی به سفارش اُمرا و روسای ایلات و عشایر و به قصد هدیه و پیش‌کش به مقامات، و به ندرت برای وقف به مساجد و اماکن متبرکه اشاره شده است. ‌وجود نمونه‌های جالبی از عصر قاجار که در موزه فرش ایران نگه داری می‌شود، از حضور قدرتمند قالی‌بافی در سنندج و بیجار حکایت می‌کند.

قالی‌بافی کردستان پیوند عمیقی با زندگی کُردان دارد. زمخت و خشن بودن بافته‌ها، به دلیل کاربرد پشم خشن کُردی، و طرح‌های شکسته و دارای زوایای شکسته، یادآور مسیرهای صعب العبور منطقه کوهستانی پرپیچ و خم کردستان و روحیات مردمی است، که در این مسیرها کوچ یا زندگی می‌کنند.

قالی کردستان به عنوان یکی از معروف‌ترین قالی‌های ایرانی به سه سبک: بافت سنه، بافت بیجار(گروس) و بافت عشایری موجود است. نخ به کار رفته در قالی‌های کردستان، پشم دست ریس محلی است که در تار و پود و پرز به کار رفته است که به تدریج و به مرور زمان، تار و پود پنبه‌ای شده است. در کردستان تمام شیوه‌های تخت، نیم لول و تمام لول ( درقالی‌های بیجار) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از میان صنایع دستی استان کردستان، قالی‌بافی در جایگاه ممتازی قرار داشته و شهرت جهانی دارد. اما امروزه به دلیل عدم حمایت از این حرفه و واریز سود آن به جیب دلالان و گرانی وسایل و ابزار آن کمتر مورد توجه قار می گیرد که در این راستا جهاددانشگاهی کردستان به عنوان مجری طرح توسعه مشاغل خانگی این هنر را مورد حمایت قرار داده و با اجرای دوره های توانمندسازی و آموزشی برای هنرمندان این حرفه و اتصال تولیدکنندگان به صورت مستقیم به بازار به دنبال احیای این حرفه در استان است.

جهاددانشگاهی کردستان در صدد است تا تولیدکنندگان و هنرمندان قالی باف را به بازار متصل کرده تا این تولیدکنندگان برای فروش محصولات خود به برندهای ملی، استانی و پشتیبانان و فروشگاه‌های اینترنتی وصل ‌شوند و بتوانند محصولات خود را از این طریق به فروش برسانند.

یادآور می‌شود؛ همچنین در بخش اتصال به بازار  بازارچه‌های محلی در سطح استان راه‌اندازی شده تا تولیدکنندگان مشاغل خانگی نیز از این ظرفیت استفاده کنند و محصولات خود را در این نمایشگاه‌ها عرضه کنند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید