درخشش لبخند فولاد بر چهره اقتصاد کردستان

ثروتمند بودن تنها منحصر به داشتن پول نیست، بلکه دسترسی به منابعی است که به خلق فرصت و ثروت منتهی شود؛ یکی از منابع غنی خلق ثروت در کردستان «فولاد» است که تأثیری ژرف را بر لایه‌های مختلف اقتصادی خواهد گذاشت.

به گزارش ایسنا، فولاد بعد از نفت و گاز، عنوان دومین کالای پرحجم تجارت جهانی را به خود اختصاص داده و گستره وسیعی از صنایع پایین‌دستی از قبیل حمل و نقل، ساختمان، ساخت ماشین‌آلات، معدن و دیگر صنایع مرتبط با تولید و انتقال انرژی را تغذیه می‌کند.

خوشبختانه کشور ایران از این لحاظ مستعد بوده و با دارا بودن ذخایر فراوان سنگ‌آهن در رتبه دهم جهان قرار می‌گیرد؛ مزیتی که استان کردستان نیز از آن بی‌بهره نبوده و طی سال‌های اخیر توجه سرمایه‌گذاران حوزه صنعت، معدن و تجارت را به این استان زرخیز به عنوان یکی از ظرفیت‌های غنی در حوزه معادن معطوف کرده است.

وجود ذخایر قابل توجه معدنی در استان کردستان و برخورداری از 230 کیلومتر مرز مشترک با عراق و هم‌چنین نزدیکی به اروپا برای صادرات زمینی، بستر مناسبی را برای جذب سرمایه‌گذار در بخش معدن و صنایع معدنی کردستان فراهم ساخته که این نگاه خوش‎بینانه منجر به شکل‌گیری زنجیره فولاد کردستان در سال‌های آتی خواهد شد.

«محمد دره‌وزمی» -رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان-، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر سالانه بالغ بر یک میلیارد و 600 میلیون تن فولاد خام در جهان تولید می‌شود.

وی افزود: ایران با تولید سالانه 16 میلیون تن در جایگاه پانزدهم جهان قرار گرفته و به دلیل دارا بودن ذخایر سنگ آهن، منابع قابل توجه انرژی، بازار مصرف رو به رشد و نیروی کار نسبتاً ارزان، نسبت به بسیاری از کشورهای صنعتی تولیدکننده فولاد، مزیت نسبی مناسبی را داراست.

دره‌ورزمی با اعلام اینکه استان کردستان به مساحت 29 هزار و 136 کیلومتر مربع، 1.8 دهم درصد مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده و با جمعیت بالغ بر یک میلیون و 600 هزار نفر، دو درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود، گفت: کردستان به عنوان یکی از شاخص‌ترین مراکز ثروتمند در حوزه منابع معدنی معرفی شده است و بر این اساس پروژه تولید زنجیره فولاد کردستان پس از سه سال کار تحقیقاتی به مرحله نهایی خود رسیده و امروزه شاهد اجرایی شدن این طرح در سطح استان هستیم.

وی با اشاره به اینکه کردستان در سرمایه‌گذاری در رتبه 22 کشور با 1.36 صدم درصد است، گفت: از نظر اشتغال استان کردستان با هفت دهم درصد، رتبه 27 اشتغال صنعتی را به خود اختصاص داده است.

این مقام مسئول افزود: این در حالی است که 25 سال از کشف و بهره‌برداری از ظرفیتی به نام سنگ آهن در کردستان می‌گذرد، اما نه تنها درآمد و اشتغال‌زایی خاصی را برای استان به ارمغان نیاورده، بلکه این گنج ارزشمند به صورت خام‌فروشی از استان خارج شده و در اختیار واحدهای فرآوری سایر نقاط کشور و یا حتی کشورهایی چون چین قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان، با بیان اینکه ایجاد زنجیره فولاد در کردستان منجر به خلق ثروت و ایجاد اشتغال می‌شود و در نهایت گردش مالی، توسعه، تحرک و پویایی اقتصادی را به دنبال دارد، تصریح کرد: تأثیری که زنجیره فولاد کردستان بر فرهنگ کار و صنعت می‌گذارد، به دلیل آنکه یک صنعت مادر است، با هیچ پروژه‌ی دیگری قابل قیاس نیست.

کردستان قطب طلای کشور است

دره‌وزمی با اعلام اینکه بخش معدن در سه حوزه استخراج، اکتشاف و فرآوری در کردستان فعال است، اظهار کرد: معادن در حال بهره‌برداری استان کردستان شامل 25 معدن فلزی، 66 معدن سنگ تزئینی، 14 معدن کانی‌ها، 284 معدن مصالح ساختمانی است که جمعاً 389 پروانه بهربرداری بوده که از این تعداد 144 پروانه فعال و 235 فقره غیرفعال است.

وی با اشاره به اینکه 18 گونه ماده معدنی به ظرفیت ذخیره قطعی 620 میلیون تن و ذخیره احتمالی یک میلیارد تن در استان کردستان وجود دارد، افزود: در حال حاضر بیشترین معادن استان که غیرفعال هستند شامل 230 معدن سنگ لاشه است که بیش از 180 معدن این معادن به دلیل رکود فعالیت‌های عمرانی راکد مانده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان، گفت: گروهی از معادن فلزی و غیرفلزی کوچک سنگ‌های تزئینی نیز در استان وجود دارد که به دلیل کوچک بودن این معادن و به صرفه نبودن هزینه کردن برای آنها، فعال نیستند.

وی با ذکر این نکته که پتانسیل و ذخایر شایان توجه استان کردستان در پلی‌متال‌ها در معادن دارای «طلا» است، تصریح کرد: یک معدن طلای زرکوه در کردستان فعال است که طی سال گذشته 3400 کیلوگرم طلای خالص در آن تولید شده است.

دره‌وزمی این میزان تولید را تأمین کننده 60 درصد طلای تولیدی کشور در سال گذشته اعلام و خاطرنشان کرد: در بخش توسعه این بخش پیش‌بینی می‌شود، طی سال جاری میزان طلای تولیدی به پنج تن افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه در مطالعات اکتشافات نوین، مناطق امیدبخش دیگری از معادن طلا شناسایی شده است، گفت: در شهرستان سقز نیز ظرفیت معادن طلا مطرح شده که در آینده نزدیک به چرخه طلای تولیدی استان اضافه شود که این پروژه توسط سازمان تأمین اجتماعی به عنوان مجری و بهره‌بردار در حال اجرایی شدن است.

ذخایر قطعی معادن کردستان 74 میلیون تن است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان، با بیان اینکه سنگ آهن مهم‌ترین ماده اولیه مورد استفاده در فرآیند تولید فولاد است، اظهار کرد: سنگ آهن نوعی سنگ حاوی رگه‌های آهن است که از طریق ذوب و جدا کردن ناخالصی‌های آن، آهن به دست می‌آید.

وی با اعلام اینکه مجموع ذخایر قطعی و غیرقطعی آهن جهان بیش از 800 میلیارد تن تخمین زده شده که حاوی حدود 230 میلیارد تن آهن است، افزود: حدود 98 درصد سنگ آهن استخراج شده در سطح جهان برای تولید فولاد به کار می‌رود.

دروه‌وزمی با ابراز خرسندی از اینکه خوشبختانه میزان ذخایر قطعی سنگ‌آهن و محتوای آهن آن در معادن سطح استان کردستان نیز بسیار قابل توجه است، تصریح کرد: بیشترین معادن سنگ آهن در مجموعه معادن کانسراهای حسن‌آباد بیجار، معادن شهرستان‌های قروه و سقز متمرکز شده است.

وی با یادآوری اینکه مجموعه معادن سنگ‌های تزنینی استان که شامل کریستال کوثر است، جزو بهترین مرمرهای خاورمیانه و دنیا محسوب می‌شود، گفت: معادن پوکه کردستان نیز که بیشتر از معادن شهرستان قروه قابل استخراج است، جزو بهترین اندوخته‌های پوکه‌ای کشور بوده که سهم بزرگی از بازار پوکه داخلی را به خود اختصاص داده است.

این مقام مسئول ظرفیت ذخایر قطعی این معادن را که شامل معدن آهن نیز می‌شود، 74 میلیون تن ذخیره تخمین زده و ادامه داد: در زمینه بهره‌وری از معادن 24 مورد پروانه اکتشاف صادر شده که دو مورد گواهی کشف نیز به آن اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه 2 محدوده طلا در قروه و سقز وجود دارد که یکی از آنها به بهره‌برداری رسیده و دیگری نیز در پروسه بهره‌برداری قرار گرفته، تصریح کرد: در استان کردستان 3 معدن منگنز نیز وجود دارد.

دره‌وزمی با ذکر اینکه در ذخایر غیرفلزی «سنگ لاشه» بیشترین میزان را به خود اختصاص داده و باریت کمترین آنهاست، خاطرنشان کرد: کردستان دومین قطب باریت کشور با یک میلیون تن ذخیره است.

وی تصریح کرد: شهرستان‌های سنندج و کامیاران دارای ظرفیت مواد معدنی آهن‌دار نیستند و تنها معادن این مناطق، در بردارنده سنگ لاشه بوده که متأسفانه به دلیل عدم فعالیت عمرانی، راکد شده‌اند و این در حالی است که 389 پروانه بهره‌برداری در حوزه معدن با اشتغال اسمی چهارهزار و 40 نفر و اشتغال واقعی حدود یک هزار و 900 نفر در استان صادر شده است.

پهنه‌های معدنی کردستان شناسایی شده‌اند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان، با بیان اینکه هر چند تاریخ گویای پیشینه کهن صنعت فولاد در دنیاست، با این حال متأسفانه تنها مرحله استخراج خوراک فولاد در سطح معادن استان صورت می‌گیرد، گفت: استان کردستان در زون‌های معدنی ارومیه – پل‌دختر، سنندج - سیرجان و زاگرس قرار داد و در نقشه‌های مطالعاتی زمین‌شناسی استان دارای معادنی خوب با ظرفیت‌های تولید سنگ‌آهن و طلا شناسایی شد که می‌تواند پتانسیل لازم را در راستای استقرار زنجیره فولاد در کردستان فراهم سازد.

دره‌وزمی با اعلام اینکه شناسایی این معادن دستاورد پژوهش‌های ژئوفیزیک هوایی در استان است که بخشی از آن قبلاً در مطالعات آذربایجان غربی کشف شده بود، اظهار کرد: نتایج این ارزیابی که 900 کیلومتر را در بر می‌گرفت، شامل شناسایی معادنی از سنگ آهن و طلا در شهرستان سقز بود که این انگیزه را ایجاد کرد که دیگر پهنه‌های استان مورد مطالعه و ارزیابی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه پس از این نتایج پروژه‌ای تحقیقاتی در راستای شناسایی ذخایر معدنی استان کردستان آغاز شد که در بحث اکتشاف پهنه‌های مختلفی تعریف هدف شد، افزود: پهنه سقز، پهنه بیجار، پهنه قروه و پهنه دیواندره از جمله مراکز امیدوارکننده در حوزه معادن بود که پهنه سقز توسط سازمان زمین‌شناسی و پهنه بیجار و قروه توسط شرکت توسعه معادن کردستان در حال بررسی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان، با اعلام اینکه ژئوفیزیک هوایی بخش شرقی شهرستان قروه انجام شده و بخش غربی آن نیز به زودی آغاز می‌شود، تصریح کرد: پهنه شهرستان دیواندره هم در ادامه شکل‌گیری زنجیره فولاد در کردستان مطالعه خواهد شد.

وی با بیان اینکه این محدوده شامل 12.500 کیلومتر مربع از 29 هزار کیلومتر مربع مساحت استان است که تحت مطالعه اکتشافی نوین قرار می‌گیرد، گفت: پروژه زنجیره فولاد در سال 1393 با هدف تولید یک و نیم میلیون تن فولاد در سال کلید خورد.

دره‌وزمی با اعلام اینکه در ادامه این تحقیقات ظرفیت‌های استان بررسی و نهایتاً این پروژه از سوی هیئت دولت قابل تعریف و انجام شدنی معرفی شد، بیان کرد: این پروژه پس از 3 سال از سوی وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت مورد حمایت واقع شد و پس از آن ذخایر معدنی استان مورد مطالعه قرار گرفت.

وی با ذکر این نکته که با صنعت فولاد در حلقه‌های پایانی زنجیره ذوب و نورد از یک بازار رقابتی برخوردار است و بالعکس در حلقه‌های آغازین و میان آن با انحصار رو به رو است، گفت: با توجه به اینکه تا به امروز تولیدات معدنی به صورت خام از استان خارج و هیچ بازخورد مالی و اشتغالی برای استان نداشته، طرح ایجاد زنجیره «فولاد کردستان» با هدف استقرار بخش‌های مختلف تولید فولاد در کردستان مورد توجه و در دستور کار قرار گرفت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان، با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود ظرفیت موجود فولاد خام در کردستان، چرخه صنعت فولاد را در استان به حرکت درآورد، ادامه داد: در ابتدای این پروسه 2.5 میلیون تن کنسانتره تولید می‌شود که در مرحله بعد به 2.5 تن گندله بدل خواهد شد و پس آن این میزان تأمین کننده 1.6 آهن اسفنجی خواهد شد که در نهایت منجر به تولید 1.5 تن فولاد می‌شود و پتانسیلی که در این زنجیره مختص کردستان است این بوده که برای ایجاد این زنجیره 4.5 میلیون تن سنگ آهن باید استخراج شود که در صورت محقق شدن این هدف تمامی معادن کوچک استان نیز فعال و ضمانت استخراج معادن به دو برابر افزایش می‌یابد.

دولت در راه‌اندازی چرخه فولاد کردستان، محور سرمایه‌گذاری قرار گرفت

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان، با بیان اینکه تکمیل طرح‌های منتخب در دست اجرا که از احتمال موفقیت بیشتری برخوردار هستند، گفت: با توجه به نیاز به سرمایه‌گذاری ویژه‌ای در این طرح و علم به آنکه بدون حضور سرمایه‌گذاری دولت و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیل به این مقصود امکان‌پذیر نخواهد بود، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به عنوان نماینده دولت در حوزه زنجیره فولاد کردستان، محور سرمایه‌گذاری قرار گرفت تا این اقدام بابی را در پیش روی دیگر سرمایه‌گذاران به استان کردستان باز کند.

وی افزود: ایمیدرو 44 درصد تأمین سرمایه زنجیره فولاد کردستان را متقبل شد و شرکت‌های کیمیا معادن، صبا نور، هلدینگ معدنی امداد که وابسته به کمیته امداد امام خمینی (ره) است نیز در این پروژه اعلام آمادگی کردند.

دروه‌وزمی گفت: با توجه به حمایت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت از پروژه و اعتقاد بدنه دولت به موفقیت این پروژه، دغدغه خاصی جز تأمین منابع مالی وجود ندارد که با حضور سرمایه‌گذاران این بُعد نیز مرتفع خواهد شد.

اشتغال در زنجیره فولاد کردستان حق طبیعی و مسلم جوانان کردستانی است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان، با تأکید بر اینکه پروژه زنجیره فولاد کردستان، پروژه‌ای بومی و خاص جغرافیای کردستان است، گفت: حق طبیعی و مسلم کردستان است که هر واحد صنعتی که در جغرافیای آن ایجاد می‌شود، حق اشتغالش نیز برای جوانان کردستانی باشد.

وی با بیان اینکه اکثر معادن ارزشمند کردستان که توجیه اقتصادی دارند فعال هستند، افزود: از جمله مزایای راه‌اندازی زنجیره فولاد کردستان، فعال‌سازی معادن کوچک، رها شده، مغفول مانده و هم‌چنین معادن سنگ‌های تزئینی استان است.

دره‌وزمی با ذکر اینکه زمانی که این معادن به چرخه فولاد بپیوندند، به صورت سرمایه‌گذاری مشترک بازار این معادن نیز تأمین می‌شود، گفت: سیاست دولت اجرای طرح‌های پیش‌ران توسعه استان کردستان است که منجر به استقرار و توسعه شهرک‌های صنعتی در کردستان خواهد شد.

لزوم حضور پررنگ کردستان در توسعه ملی ایران

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت نقش کردستان در توسعه ملی، گفت: یکی از راه‌هایی که بتوان کردستان را در تمامی زمینه‌ها توسعه داد، مقوله صنعت است.

وی با بیان اینکه با توجه به استراتژی 1404 در خصوص تأمین 55 میلیون تن فولاد در کشور، باید تلاش کرد تا کردستان هم به عنوان جزئی از این استراتژی حضور خود را آشکار سازد، تصریح کرد: تأمین 1.5 میلیون تن فولاد توسط کردستان همان نقش‌آفرینی است که در توسعه ملی و استانی باید در راستای تحقق منافع استانی کردستان و در افق وسیع‌تر خود، که همان «گره‌زدن توسعه کردستان به منافع ملی» است دنبال و نباید محدود به یک بخش خاص شود.

مردم، مسئولان و دستگاه‌های اجرایی؛ سه ضلع جذب سرمایه گذار به کردستان

دره‌وزمی با اشاره به اینکه بحث سرمایه‌گذاری در استان کردستان دارای مؤلفه‌های خاصی ازجمله سرمایه‌گذاران، دستگاه‌های اجرایی و مردم است، اظهار کرد: نقش مردم و سهم مردم در آماده کردن بسترهای معنوی برای حضور سرمایه‌گذاران در کردستان بسیار خطیر، مشهود و حیاتی است.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی باید تسهیل‌گر و زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری‌ در کردستان شوند، گفت: قائل شدن حق سود برای سرمایه‌گذار به عنوان تأمین کننده منابع مالی یک پروژه، منجر به اطمینان خاطر بخشیدن به سرمایه‌گذار در خصوص بازده بودن سرمایه‌گذاری وی در کردستان و بسترساز جذب دیگر سرمایه‌گذاران به استان خواهد شد. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان، با تأکید بر اینکه مردم به دید باز پذیرای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی باشند، گفت: نگاه بدبینانه و معارض به سرمایه‌گذار آفتی سرمایه‌گذاری در کردستان است، برای از بین بردن این چالش، می‌طلبد که مردم راهنما و یاری‌گر سرمایه‌گذاران آنهم با دید مثبت به سرمایه‌گذارا به عنوان «کارآفرینان» و «خالقان فرصت» در کردستان باشد تا بتوان زمینه جذب ثروت به استان را فراهم ساخت.

وی گریزی به تعهد مسئولین در قبال توسعه کردستان زد و گفت: مسئولین نیز در جایگاه تسهیل‌گر ورود کرده و در شناسایی سرمایه‌گذاران واقعی که با هدف اشتغال‌زایی و مجهز به طرح و برنامه هدف‌مند خواهان سرمایه‌گذاری در کردستان هستند، اقدام کنند.

دره‌وزمی تصریح کرد: وظیفه مدیران استان است که خود را شریک تمامی هم و غم سرمایه‌گذار بدانند و نسبت به مشکلات آنان دغدغه‌مندانه برخورد کنند تا سرمایه‌گذار خود را از مردم این خاک دانسته و اشتیاق لازم برای حضور در کردستان را پیدا کند.

کارنامه قابل دفاع سرمایه‌گذاران خارجی در کردستان

این مقام مسئول در ادامه با تأکید بر لزوم حضور و حفظ سرمایه‌گذاران خارجی در طرح فولاد کردستان، از حضور موفق و کارآفرینانه سرمایه‌گذاران خارجی در دیگر پروژه‌های صنعتی کردستان از جمله سیگار سقز، طلای زرکوه و ... یاد کرد و گفت: یکی از بهترین راه‌های توسعه کردستان، جذب سرمایه‌گذار خارجی است، این امر بدان دلیل است که سرمایه‌گذاران خارجی در پروژه‌های توسعه‌ای استان بسیار موفق ورود کرده‌اند و کارنامه قابل دفاعی را از خود ارائه داده‌اند.

زیرساخت توسعه معادن کردستان فراهم می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان، با اشاره به اینکه معادن کردستان پراکندگی‌های خاص خود را دارا هستند، گفت: در بسیاری از نقاط زیرساخت جاده‌ای لازم وجود ندارد و گاه حتی فقدان جاده در بسیاری از معادن مشکلات عدیده‌ای زیادی را به دنبال داشته است.

وی با اعلام اینکه بسیاری از معدن‌داران توان جاده‌سازی را ندارند، تصریح کرد: امید است با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت در بحث زیرساخت جاده‌ای به عنوان یکی از اساسی‌ترین نیازهای زیرساختی توسعه زنجیره فولاد در کردستان و با عنایت به وصول حقوق دولتی که از استان کردستان اخذ می‌شود، 106 کیلومتر جاده تعریف شده در زنجیره فولاد کردستان با اعتبار 46 میلیارد تومان اجرایی شود.

هیچ دلیل قانع کننده‌ای برای ممانعت از خلق کردستانی صنعتی وجود ندارد

دره‌وزمی با اشاره به اینکه هیچ دلیل قانع کننده‌ای برای سوق ندادن کردستان به سوی استانی صنعتی وجود ندارد، گفت: راه‌اندازی زنجیره فولاد به عنوان پروژه‌ای عظیم در بخش صنعتی کردستان، گستره وسیعی را تحت پوشش خود قرار می‌دهد که بر تمامی حوزه‌های اقتصادی استان سایه خواهد افکند.

وی با بیان اینکه در حین راه‌اندازی و ساخت این پروژه عظیم مشاغل صنعتی زیادی شکل می‌گیرد، گفت: از جمله بزرگ‌ترین مزیت‌های راه‌اندازی چرخه فولاد، ایجاد «فرهنگ صنعتی» و «آموزش و  تربیت نیروی صنعت‌گر» در کردستان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان، با تأکید بر اینکه فرهنگ صنعتی در واحدهای صنعتی متولد و ایجاد می‌شود، ادامه داد: زمانی که زنجیره فولاد کردستان ایجاد شود، فرهنگ صنعتی را در استان به ارمغان خواهد آورد که دستاورد آن تربیت صنعت‌گرانی است که خود قادر خواهند بود به عنوان کارآفرین واحدهای جدیدی را راه‌اندازی و مدیریت کنند.

به گفته وی دو ویژگی شاخص و انحصاری فولاد کردستان از جمله اینکه خوارک این صنعت در خود استان تأمین می‌شود و دیگری وجود آب‌ها سطحی موجود در استان و سدهایی با ذخایر آبی مناسب، اهرمی مناسب در راستای تبدیل زنجیره فولاد کردستان به منبعی عظیم برای خلق ثروت از این مزیت‌های خدادادی است.

دره‌وزمی با یادآوری این موضوع که به دلیل اینکه تا کنون استان کردستان به یک استان صنعتی تبدیل نشده است، ذهنیتی غلط در خصوص اینکه «کردستان به دلیل شرایط توپوگرافی، نمی‌تواند یک استان صنعتی باشد» در مورد آن شکل گرفته است، گفت: این یک احجاف در حق مردمان این سرزمین است، چرا که بهترین برهان برای رد این ادعا آن است که هرچند تا کنون کردستان استانی صنعتی نبوده اما شکل‌گیری تجربه‌های موفقی هم‌چون صنعت پتروشیمی، پروژه لاسیک‌سازی بارز و نمونه‌های موفق دیگر صنعتی در استان بر این ادعا خط بطلان می‌کشد.

زنجیره فولاد با افق 5 ساله دنبال می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان، در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه تأمین زیرساخت‌های توسعه‌ای استان از جمله حمل‌ونقل الزامی است که در ادامه پروسه صنعتی شدن کردستان باید متناسب با آن توسعه یابد، گفت: پروژه صنعت فولاد طرحی است که با افق سه تا پنج ساله دنبال می‌شود، به همین خاطر تلاش می‌شود تا در این بازده زمانی پتانسیل و ظرفیت حداقل بیش از 30 سال فعالیت آن به صورت صددرصدی تضمین شود. 

وی در پایان یادآور شد: معادن به استان کردستان تعلق دارند، به همین خاطر باید تلاش کرد تا ایده‌ها و سرمایه‌گذارانی را جذب کرد که در راستای ایجاد اشتغال و بسترهای توسعه استان به خدمت گرفته شوند.

گفتگو از جمیله معظمی- ایسنا، منطقه کردستان


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید