روایت فرمانداران از چالش‌هایی که گریبان‌گیر طرح اشتغال پایدار روستایی است

در هفتمین کارگروه تخصصی اشتغال کردستان، تأمین تضامین بانکی، مشکلات سامانه کارا، عدم تناسب عملکرد بانک‌ها با شیوه‌نامه طرح اشتغال پایدار روستایی، عدم هماهنگی بین دستگاهی، رهاسازی طرح توسط متولی و فقدان اهلیت در اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی از جمله مشکلاتی پیش روی اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی بود از سوی فرمانداران شهرستان‌های استان کردستان مطرح شد.

به گزارش ایسنا، محمدابراهیم زارعی شامگاه سه‌شنبه (پنجم تیر) در هفتمین کارگروه تخصصی اشتغال کردستان که در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، با اشاره به برخی محدودیت‌های سایت کارا ابراز عقیده کرد: متأسفانه علاوه بر این مهم، در اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی، میزان محافظه‌کاری بسیار بالاست.

وی افزود: به همین خاطر است که غالب متقاضیان این طرح در تأمین تضامین بانکی با مشکل مواجه شده‌اند.

فرماندار سنندج ضمن درخواست اینکه شرایطی فراهم شود تا امکان گزارش‌گیری برای دستگاه های اجرایی سطح استان میسر گردد، گفت: بانک‌ها نیز تلاش خود را بر اجرای طرح بر اساس دستورالعمل‌های کنونی به‌کارگیرند و در خصوص تخصیص اعتبار در زمینهٔ برآورد سرمایه بازبینی‌های جدید را لحاظ کنند.

تسریع در آورده و تضمین برای روستائیان

«علی‌اکبر ورمقانی» فرماندار بیجار در ادامه این جلسه گفت: باید تلاش کرد تا تسریع در آورده و تضامین برای روستائیان فراهم شود.

وی دلیل این امر را محدودیت روستائیان در تأمین تضامین بانکی دانست و گفت: طرح‌های بهره‌برداری به دلیل عدم پروانه بهره‌برداری پایان ساخت، تأمین وثایق بانکی برای روستائیان را با مشکل روبرو ساخته است.

«کوهسار دادور» فرماندار سروآباد نیز با اشاره به اینکه میزان اعتبارات شهرستان سروآباد طی یک هفته اخیر از 8.5 به 15 درصد ارتقاء یافته است، گفت: متأسفانه بانک‌ها بر اساس روال پیشین خود برای دریافت وثایق و ضمانت عمل می‌کنند و این امر منجر به عمل نکردن آن‌ها به شیوه‌نامه طرح اشتغال شده است.

سهم میراث فرهنگی افزایش یابد

«مسعود الماسی» فرماندار کامیاران با اعلام اینکه 43 طرح در شهرستان کامیاران پرداختی داشته است، گفت: هر چند تاکنون 46 میلیارد طرح معرفی‌شده، اما به دلیل آیین‌نامه‌های داخلی و اصل تضامین و هم‌چنین وجود چک‌های برگشتی متقاضیان، کماکان در خصوص پرداختی‌ها در شهرستان کامیاران با مشکل مواجه هستیم.

وی افزود: در برخی موارد عدم توان مالی روستائیان برای تهیه ضمانت‌نامه‌های بانکی و هم‌چنین عدم تأمین شرایط و مکان اجرای طرح‌های کشاورزی، شاهد انصراف متقاضیان از دریافت تسهیلات در نیمه راه هستیم.

فرماندار کامیاران با اشاره به اینکه سهمیه میراث فرهنگی شهرستان کامیاران به دلیل پتانسیل و ظرفیت این شهرستان در این حوزه باید افزایش یابد، گفت: در حال حاضر سهمیه میراث فرهنگی و گردشگری کامیاران دو میلیارد است و این در حالی است که هشت میلیارد و 700 میلیون طرح از سوی این شهرستان در این حوزه معرفی شده است.

وی با ذکر اینکه در بسیاری از موارد نیازمند تعریف «طرح‌های اشتغال‌زایی با هزینه کم» هستیم، خاطرنشان کرد: در سطح ملی برای تسریع در امکان تحقق این مهم، باید هماهنگی‌های لازم لحاظ شود.

گیر افتادن متقاضیان در یک دور تسلسل

«کامیل کریمیان» سرپرست فرمانداری سقز در ادامه هفتمین کارگروه تخصصی اشتغال کردستان گفت: در خصوص تخصیص اعتبارات طرح‌های گردشگری شهرستان سقز، مشکل تأمین اسناد مالکین طرح و اسناد کشاورزی مطرح است.

وی افزود: طلب این اسناد از سوی بانک‌ها و عدم تأمین آن از سوی متقاضیان، منجر به ایجاد یک دور تسلسل برای پیگیری اعتبارات شده که در نهایت منجر به مسکوت ماندن غالب طرح‌های گردشگری در این شهرستان شده است.

پروسه پرداخت بانکی و استعلام آن خسته کننده و طولانی است

«حاج‌علی آوجی» معاون سیاسی، اجتماعی فرماندار قروه  نیز با اشاره به اینکه پروسه پرداخت تسهیلات بانکی یک پروسه طولانی و خسته کننده است، گفت: این امر زمانی که مقوله استعلام نیز بدان افزوده می‌شود، بیشتر نمود می‌یابد.

وی افزود: بسیاری از ساختمان‌های قدیمی در شهرستان قروه دارای پروانه پایان کار نیستند و به همین خاطر تهیه تضامین بانکی برای بسیاری از متقاضیان شهرستان قروه با محدودیت مواجه شده است.

آوجی با ذکر اینکه متأسفانه هماهنگی مناسبی بین بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی وجود ندارد، بیان کرد: به این خاطر بسیاری از طرح‌ها برگشت داده می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بانک توسعه تعاون برای برخی از طرح‌های کوچک هم‌چون قالی‌باقی پرداخت‌های دو مرحله‌ای دارد، خاطرنشان کرد: این اقدام به دلیل طولانی بودن پروسه پرداخت، متقاضیان را از دریافت تسهیلات پشیمان کرده و از پیگیری منصرف می‌سازد.

«جعفر توان» فرماندار دیواندره نیز با اشاره به اینکه 75 طرح پرداخت شده شهرستان دیواندره جزو طرح‌های کوچک هستند، گفت: این بدان خاطر است که طرح‌های بزرگ صنعتی ناحیه روستایی در این شهرستان وجود ندارد.

وی این خلأ را یک چالش بزرگ در توسعه طرح اشتغال پایدار روستایی شهرستان دانست و گفت: امید است که با تدابیر اندیشیده شده زمینه اجرایی شدن طرح‌های بزرگ اشتغال‌زایی در این شهرستان نیز فراهم شود.

افراد زیادی برای اشتغال وجود دارد، اما اهلیت این کار را نداریم

«محمد فلاحی» فرماندار بانه دیگر سخنران هفتمین کارگروه تخصصی اشتغال کردستان نیز در ادامه گفت: افراد زیادی برای اشتغال وجود دارد، اما اهلیت این کار را نداریم.

وی افزود: مصوبات ملی باید بر اساس شرایط هر استان و شهرستان ظرفیت‌سازی شود و در کنار آن تجربیات موفق شهرستان‌های پیشرو به دیگر مراکز شهرستانی تعمیم داده شود.

فرماندار بانه با اشاره به اینکه 90 درصد مردم بانه فعالیت تجاری و بازرگانی دارند، بیان کرد: غالب گستره شهر بانه را نیز مراتع و جنگل تشکیل داده که این امر به مانعی برای تأمین وثیقه روستائیان بدل شده است.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی شهرستان بانه 28 میلیارد تومان تخصیص اعتبار شده بود که تاکنون تنها یک میلیارد آن پرداخت شده است.

فلاحی با ذکر این نکته که بسیاری از بانک‌ها وثایق منازل روستایی را پذیرش نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: این مقوله نیازمند پیگیری و برخورد جدی است.

رسته‌های اعلام‌شده دارای تعاریف قابل‌تعمیم نیست

«محمد شفیعی» فرماندار مریوان نیز گفت: صندوق تعاون روستایی و بخشداران باید به‌عنوان دستگاه‌های اجرایی و روان‌ساز در حوزه اشتغال پایدار روستایی ورود کرده و اثرگذار باشند.

وی گفت: متأسفانه بسیاری از رسته‌های اعلام‌شده دارای تعاریف قابل‌تعمیم به مشاغل موجود در شهرستان مریوان نیست، به همین خاطر نیاز است تا با توجه به شرایط شهرستان، بازبینی لازم در این مقوله لحاظ شود.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید