اضطراب در روز امتحان، توانایی فرد را کاهش می‌دهد

رئیس اداره مشاوره دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: وقتی سطح اضطراب بالا باشد، توجه فرد به استرس و امتحان معطوف می شود و این امر موجب نگرانی در زمان امتحان و در نتیجه پایین آمدن نمره امتحان می شود.

فریبا طیری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اضطراب و استرس در هر فردی پدیده‌ای عادی است، اماگاهی اوقات این استرس از حد معمول خود می‌گذرد و جنبه مرضی پیدا می‌کند.

وی افزود: وجود اضطراب در حد اعتدال آمیز آن، پاسخی سازش یافته است و موضع گیری متفاوت انسان ها در برابر حوادث طبیعی و غیر طبیعی را به دنبال دارد، به عنوان مثال، وقتی مادری در تاخیر فرزندش نگران باشد یا در مواقع بارانی با احتیاط رانندگی کنیم، اضطرابی طبیعی و یک نوع احساس مسئولیت است.

رئیس اداره مشاوره دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیان کرد: وجود اندکی اضطراب می‌تواند به عنوان یکی از مؤلفه‌های شخصیت و در واقع بخشی از زندگی انسان تاثیر مثبتی بر فرآیند و تحول آن داشته باشد و فرصتی را برای افراد فراهم می‌کند تا مکانیزم‌های سازشی خود را در صورت مواجه شدن با منابع اضطراب زا گسترش دهد.

طیری با بیان اینکه این اضطراب نه تنها هیچ ضرری برای رشد انسان ندارد بلکه امری سازنده و مفید است، بیان کرد: در حالت غیرطبیعی یک نوع اضطراب مرضی(منفی) وجود دارد ‌که عامل بسیاری از اختلالات شناختی، بدنی، ترس‌های غیرموجه و وحشت زدگی ها را به دنبال دارد و باعث مختل شدن عملکرد اشخاص می‌شود.

رئیس‌ اداره‌ مشاوره‌ دانشجویی‌ دانشگاه‌ علوم‌ پزشکی کردستان، افزود: یک نوع اضطراب وجود دارد به نام اضطراب امتحان‌، که دانش آموزان، کنکوری ها و دانشجویان این حالت استرس را در وقت امتحان تجربه می‌کنند و شکل جدیدی به خود می گیرد که این استرس از حالت طبیعی بیرون می‌آید.

طیری تصریح کرد: اضطراب امتحان فرد را نسبت به توانایی خود دچار تردید می‌کند و توانایش را برای مقابله با موقعیت امتحان کاهش می‌دهد و دچار استرس می‌شود، در واقع فرد مواد درسی را می‌داند اما ‌شدت اضطراب وی مانع از آن می‌شود که معلومات خود را هنگام امتحان به ظهور برساند.

وی تشریح کرد: معمولا نمرات اضطرابی و نمرات امتحانی یک رابطه معکوس معناداری وجود دارد یعنی هر چه اضطرب بالاتر باشد نمره امتحان کمتر خواهد شد و بالعکس.

طیری ادامه داد: فردی که نمی‌داند چگونه و به چه شیوه ای مطالعه کند و در واقع فقدان مهارت های مطالعه است هنگام امتحان دچار استرس می‌شود.

وی خود آموزش دهی و تنش زدایی را روش های کاهش و مقابله با اضطراب ذکر کرد و افزود: خود آموزش دهی به این معناست که فرد خودگویی مثبت یا منفی می‌کند، که خودگویی منفی موجب افزایش سطح اضطراب و کاهش کار آمدی می شود بنابراین باید خود گویی مثبت را جایگزین کنیم.

طیری گفت: روش تنش‌زدایی در واقع رفع اضطراب است که فرد باید ایجاد آرامش در عضلات خود و تنظیم دم و بازدم را انجام دهد،فرد در این روش فرد توسط روانشناس آموزش می بیند و با به کار گیری این تکنیک ها استرس خود را کمک و کنترل می کند .

رئیس‌اداره‌مشاوره‌دانشجویی‌دانشگاه‌علوم‌پزشکی کردستان،افزود: نگرانی،اختلال خواب و اشتها، خالی شدن ذهن موقع امتحان، سردرد، شکم درد، تعریق زیاد، افزایش ضربان قلب، احساس سردرگمی، خشم زیاد، ناتوانی و افکار منفی از علائم و نشانه های اضطراب است.

طیری خاطرنشان کرد: تغذیه سالم، خواب کافی، کمک گرفتن از مشاوران دانشگاه، توجه نکردن به عملکرد دیگران، زمان مناسب برای مطالعه، آرام و خونسرد بودن در روز امتحان و افکار مثبت از راه کارهای غلبه بر استرس است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید