افزایش اختیارات سازمان منع تسلیحات شیمیایی و تهدید روسیه برای خروج

جامعه جهانی اختیارات جدیدی به دیده‌بان تسلیحات شیمیایی جهانی اعطا کرد تا عاملان حملات تسلیحات شیمیایی در سوریه را شناسایی و اعلام کند. این تصمیم با واکنش روسیه مواجه شد که خروج از "این کشتی تایتانیک در حال غرق شدن" را رد نکرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پس از دو روز مذاکرات داغ که با مخالفت سرسختانه مسکو و دمشق روبرو بود طرح انگلیسی‌ها برای تقویت حکم سازمان منع تسلیحات شیمیایی (OPCW) با ۸۲ رای موافق و ۲۴ رای مخالف تصویب شد.

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس گفت: دیده‌بان تسلیحات شیمیایی اکنون اختیارات بیشتر حیاتی دریافت کرده است و نه تنها می‌تواند استفاده از تسلیحات شیمیایی را شناسایی کند بلکه می‌تواند انگشت اتهام را به سوی یک سازمان یا کشوری که گمان می‌کند مسئول است، دراز کند.

طرح تحت رهبری انگلیس پس از آن ارائه شد که اخیرا استفاده از گازهای سمی در سوریه، عراق و نیز حملات با عامل اعصاب در مالزی و انگلیس تکرار شد. با این حال مسکو با انتقاد سرسختانه از این اقدام تاکید کرد این نهاد دیده‌بان در آستانه فروپاشی است.

الکساندر شولگین، سفیر روسیه در هلند به خبرنگاران گفت: سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی همچون تایتانیک در حال غرق شدن است. اینگونه به نظر می‌رسد که فروپاشی این سازمان اکنون در دست اقدام باشد.

شولگین در پاسخ به احتمال خروج کشورش از این نهاد گفت: تمام گزینه‌ها روی میز است. این دیده‌بان که بر امحای تمام تسلیحات شیمیایی اعلام شده ما نظارت داشت به شدت آسیب دیده است.

اعطای این اختیار که سازمان مذکور بتواند عامل یک حمله شیمیایی را اعلام کند فراتر از حکم قانونی آن است و تنها نهادهایی چون شورای امنیت سازمان ملل چنین مجوزی دارند.

با این حال پیتر ویلسون، سفیر انگلیس در لاهه این "روز مهم" را ستود و گفت: اقدام مذکور گامی حیاتی به سمت تضمین توقف سوءاستفاده از تسلیحات شیمیایی است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید