کمانچه , موسیقی مقامی , شیروان " />

جایگاه موسیقی مقامی در میان مردم کم رنگ شده است

بجنورد- ایرنا- سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شیروان گفت: امروز به علت جهش در زندگی و فاصله با سنت ها، جایگاه موسیقی مقامی در میان مردم تا حدودی کم رنگ شده است.
به گزارش ایرنا زهره بابایی جمعه شب در یادبود شادروان استاد یوسفی آخرین بازمانده کمانچه خراسان شمالی شمالی در شیروان اظهار کرد: این نگرش وجود دارد که با رسیدن اساتید موسیقی مقامی استان به سن کهولت، فاصله نسل ها با این موسیقی، تراکم رسانه ای و تکنولوژی و دل مشغولی های ایجاد شده جایگاه آن کم رنگ تر شود.
وی گفت: انتقال تجربیات و تربیت هنرمندان موسیقی مقامی به شکل استاد و شاگردی بوده و شاگردان هر استادی میراث دار سبک ها و سنت ها هستند که در صورت تشویق و حمایت هنرمندان این عرصه برای انتقال تجربیات و آموزش و همچنین حمایت از هنرمندان جوان برای ادامه راه، این موسیقی جایگاه خود را حفظ خواهد کرد.
بابایی با بیان اینکه موسیقی مقامی هنری مذهبی و مطابق با سنت های هر قومی است افزود: می توان از ظرفیت های این هنر در راه اشاعه فرهنگ ایرانی و اسلامی در تمام دنیا با عنوان سفیران فرهنگی استفاده کرد.
استاد خلیل یوسفی هنرمند بزرگ موسیقی مقامی خراسان شمالی پنجم اردیبهشت ماه سال جاری درگذشت.
به گزارش ایرنا، این هنرمند بزرگ که در نوع و حرفه خود بی نظیر بود و دارای چندین مقام کشوری و استانی بوده که قطعا خاطرات نواختن کمانچه این استاد بزرگ از ذهن هیچ یک از مردم شیروان پاک نخواهد شد.
وی دارای چندین مقام برتر کشوری بود و در حرفه خود از استادان مطرح و بزرگ کشور محسوب می شد.
شهرستان شیروان با 157 هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در 60 کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.
7186/ 6042

نظر خود را ثبت کنید