هانا کامکار , چاووش , درآمد " />

کامکار در گفت و گو با ایرنا؛

حکایت کانون موسیقی چاووش از ابتدا تا انحلال فیلم شد

تهران – ایرنا- تهیه‌کننده و کارگردان مستند «چاووش از درآمد تا فرود» گفت: قرار است، یکی از مهمترین مستندهای موسیقی ایران تا اواخر تیر ماه در سینماهای گروه هنر و تجربه به نمایش درآید.
«هانا کامکار» در گفت و گو با خبرنگار موسیقی ایرنا درباره مستند «چاووش از درآمد تا فرود» افزود: این مستند روایتی از جوانان موسیقیدان دهه 50 در 116 دقیقه و به کارگردانی «آرش رئیسیان» و «هانا کامکار» است.
کانون فرهنگی هنری چاووش یک انجمن موسیقی بود که در دهه 1350 با تلاش محمدرضا لطفی و حمایت‌های معنوی هوشنگ ابتهاج شکل گرفت که مجموعه آلبوم‌های چاووش شامل 10 آلبوم موسیقی را منتشر و وارد بازار کرد.
کارشناسان معتقدند آلبوم‌های چاووش از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عوامل در حرکت رو به جلو موسیقی سنتی ایرانی به حساب می‌آید.
کامکار اظهار داشت: این مستند که پروژه بزرگی در حوزه موسیقی است از سال 80 وارد مرحله تولید شد و مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرد. سرانجام پاییز سال گذشته برای اعضای کانون چاووش و برخی هنرمندان سرشناس دیگر، نمایش داده شد و مورد استقبال قرار گرفت.
به گفته کامکار، این فیلم روایت مستندی از جوانان موسیقی‌دان در دهه پنجاه خورشیدی است که تلاش کردند گونه‌ای دیگر به موسیقی ایرانی بنگرند و امروز، اعضای آن همگی از بزرگان مسلم موسیقی ایران هستند.
تهیه کننده و کارگردان مستند «چاووش از درآمد تا فرود» اظهار داشت: در این مستند روند شکل گیری دو گروه «شیدا» و « عارف» و در ادامه تشکیل کانون چاووش و در نهایت دلایل از هم پاشیدگی آن مورد بررسی قرار می گیرد.
کامکار ادامه داد: در این مستند هنرمندان برجسته موسیقی نظیر محمد رضا شجریان، زیدالله طلوعی، علی اکبر شکارچی، بیژن کامکار، حسین علیزاده، اردشیر کامکار، حمید متبسم، ارشد تهماسبی، شهرام ناظری، ارژنگ کامکار، هنگامه اخوان و عبدالنقی افشارنیا درباره کانون چاووش سخن می گویند.
به گفته وی، سعید فرج پوری، جمشید عندلیبی، محمد فیروزی، صدیق تعریف، مجید درخشانی، پشنگ کامکار و قشنگ کامکار، جمال سماواتی و هادی منتظری نیز دیگر هنرمندانی هستند که نکات گوناگونی را درباره کانون چاووش عنوان می کنند.
این نوازنده دف توضیح داد: ما با قشنگ کامکار که در کانون چاووش حضور موسیقیایی نداشت هم مصاحبه کردیم اما به واسطه اینکه همسر محمدرضا لطفی بود یکی از همراهان مهم کانون چاووش به شمار می رفت.
وی توضیح داد: به دلیل اینکه مرحوم محمدرضا لطفی با ما گفت و گو نکرد، ناچار شدیم از فردی که لحظه به لحظه کنار وی بود، کمک بگیریم به همین دلیل گفت و گو با قشنگ کامکار انجام شد.
کامکار با بیان اینکه برخی از این هنرمندان در طول فیلم تکنوازی هایی دارند، ادامه داد: این مستند به طور مشترک با آرش رییسیان انجام شد. این ایده در سال 80 شکل گرفت و همه کارهای این مستند همچون نویسندگی مستند، فیلمبرداری، عکاسی، نورپردازی و صدا برداری توسط گروه دو نفره ما انجام شد.
خواننده و نوازنده دف اظهار داشت: ما در سال 93 توانستیم شروع به تدوین فیلم کنیم تدوین سه سال طول کشید و اواخر سال گذشته فیلم آماده شد.
کارگردان مستند «چاووش از درآمد تا فرود» توضیح داد: ماجرا این بود ما از آنجا که می‌بایست با تمام اعضای کانون چاووش گفت و گو می‌کردیم و برخی از این افراد در ایران نبودند، مجبوربه انتظار بودیم تا به ایران بیایند؛ به همین دلیل نیز پروسه گفت وگوهای این کار بسیارطول کشید.
کامکار ادامه داد: در آن دوران گفت وگو با تمام اعضای کانون چاووش انجام شد اما پنج نفر از اعضای این کانون وعده گفت وگو را به تعویق انداختند و ما را چشم انتظار گذاشتند که این کار روزی انجام شود؛ از آنجا که می‌بایست این پنج نفر نیز در این مستند حضور می‌داشتند تدوین پروژه‌ را به تعویق انداختیم.
وی ادامه داد: ما سال ها منتظر آمدن مرحوم محمدرضا لطفی جلوی دوربین مستند بودیم، وی مخالفتی با مستند ما نداشت و می گفت شما کار خودتان را انجام دهید اما حضور در این مستند را به تعویق می انداخت تا اینکه درگذشت.
کامکار گفت: به همین دلیل ما دیگر، فیلم را به پایان رساندیم و یکی دو ماه پس از درگذشت وی این کار را آغاز کردیم اما تبدیل کردن فیلم ها از روی حلقه های کاست و وارد کردن به سیستم تدوین زمان زیادی صرف کرد.
فراهنگ**9012 ** 1418

نظر خود را ثبت کنید