تفاهم‌نامه احداث تراموا در قزوین امضا شد

  • تاریخ انتشار : 1397/4/12 ساعت : 14:21 - 5 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : قزوین
در مراسمی با حضور استاندار، تفاهم‌نامه همکاری بین شهرداری و یک شرکت چینی برای ساخت تراموا در شهر قزوین امضا شد.

به گزارش ایسنا، جیانگ هوانگ مدیرعامل شرکت نورینکو اینترنشنال مجری تراموا قزوین در حاشیه این مراسم گفت: این شرکت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دولتی چین است و در بازار ایران حدود 40 سال فعالیت داشته است.

وی افزود: این شرکت از سال 1995 درزمینهٔ حمل‌ونقل ریلی فعالیت خود را در بازار ایران آغاز کرد و تا به امروز در این زمینه دارای 23 سال سابقه است.

این سرمایه‌گذار ابراز کرد: پروژه خط پنج، سه و چهار مترو تهران را انجام داده‌ایم و همچنین در تأسیس شرکت واگن سازی تهران با برخورداری از 29 درصد سهام آن مشارکت داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: نزدیک به سه میلیارد دلار قراردادهای انجام‌شده این شرکت با ایران هستند که تمامی این پروژه‌ها به‌صورت فاینانس انجام‌شده است.

هوانگ افزود: این پروژه اولین طرح ترموای در کشور است که مجوز گرفته است و ما خوشحال هستیم که این پروژه را با موفقیت در قزوین اجرا کنیم.

مسعود حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین نیز در این مراسم عنوان کرد: قزوین اولین استانی است که طرح توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل ریلی آن در حال کار کردن است و باید تا آخر سال مطالعات عمومی آن انجام‌شده و از سال بعد وارد فاز عملیاتی شود.

وی اضافه کرد: مطالعات انجام‌شده در مجموعه شهری، طرح جامع ترافیک، بازآفرینی محله راه‌آهن موجب شده است که قزوین به‌عنوان پایلوت طرح توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی یا همان «تی او دی» انتخاب شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین عنوان کرد: اولین فاز تراموای شهر قزوین در شرق و غرب و فاز دوم آن از شمال به جنوب اجرا خواهد شد.

حکمت الله داودی رئیس شورای اسلامی شهر قزوین نیز در این مراسم گفت: اتحاد و همبستگی خوبی برای اجرای این طرح در میان دستگاه‌های استان وجود دارد که جای امیدواری است.

وی افزود: ویژگی خاص این طرح استفاده از سیستم برقی در سطح زمین است تا منظر شهری نیز به هم نخورد و اجرای این طرح در مرکز، قزوین را به‌عنوان یک برند در حمل‌ونقل و گردشگری کشور مطرح می‌کند.

داودی خاطرنشان کرد: وجود ترموا موجب می‌شود که بخش عمده‌ای از ترافیک قزوین از میدان مینودر رفع شود.

علی صفری شهردار قزوین نیز در این نشست اظهار کرد: افزایش کیفیت زندگی شهروندان در دستور کار ما قرار دارد و بر همین اساس برنامه پنج‌ساله و برنامه کوتاه‌مدت شهرداری قزوین باهدف افزایش کیفیت زندگی شهروندان و توزیع عادلانه خدمات تنظیم‌شده است.

وی ابراز کرد: حمل‌ونقل خوب و پاک در شهر قزوین امروز بیش از هر زمان دیگری مطرح است و تجربه نشان داده با توسعه فضای کالبدی شهر نمی‌توانیم ترافیک را کنترل کرد و باید با توسعه حمل‌ونقل عمومی و انبوه بر از قبیل تراموا برای این کار اقدام کرد.

شهردار قزوین تصریح کرد: شهر قزوین در محور شرقی- غربی ترافیکی سنگینی دارد که مجبور شدیم برای رفع آن تراموای شهری را به طول 7.5 کیلومتر از ورودی شرقی به ورودی غربی برنامه‌ریزی کنیم تا هم ترافیک داخلی رفع شده و هم رفت‌وآمد ورودی‌ها ساماندهی شود.

پروژه تراموای قزوین مصوبه شورای عالی ترافیک کشور را دارد و برای اجرا به این استان ابلاغ‌شده است.

اولین فاز این طرح از شرق به غرب قزوین باهدف رفع گره‌های ترافیکی در مرکز این شهر انجام می‌شود و در فاز دوم از شمال به جنوب این شهر اجرایی می‌شود.

شرکت چینی نورینکو اینترنشنال پیمانکار این طرح حدود شش ماه فرصت دارد تا کارهای مطالعاتی این طرح را انجام داده و برای اجرای آن اقدام کند.

تراموا یا واگن برقی نوعی از واگن است که بر روی ریل‌هایی که در خیابان قرار داده‌شده حرکت می‌کند و به جابه‌جایی مسافران می‌پردازد.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید