"توقف" گزینه ترامپ برای سفارت کلمبیا در کنگره

گزینه رئیس‌جمهوری آمریکا برای تصدی پست سفارت در کلمبیا به دلیل سوء مدیریتش در در دوران ریاست کلینتون بر وزارت امور خارجه در پی حمله مرگبار به کنسولگری آمریکا در بنغازی لیبی با مخالفت‌های جدی روبرو شده است

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، سناتور مایک لی، از جمهوری‌خواهان ایالت یوتا رهبری گروهی کوچک از مخالفان نامزدی جوزف مک‌ مانوس را از زمان اعلام آن در نوامبر گذشته در دست دارد. او همچنین از روندی به نام "توقف" برای جلوگیری از هرگونه رای‌گیری بر سر او استفاده کرده است.

چنانچه این "توقف" برداشته نشود، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مجبور می‌شود تا فرد جدیدی را نامزد کرده یا تا زمان شروع به کار کنگره جدید در ژانویه صبر کند و مجددا مک‌ مانوس را به عنوان گزینه معرفی کند. سخنگوی دفتر لی گفت، این سناتور هیچ برنامه‌ای برای عقب‌نشینی ندارد.

مک‌ مانوس جزو ۲۰ نامزد پست سفارت است که منتظر تایید سنا هستند اما طبق گزارش انجمن سرویس خارجی آمریکایی، او با بیشترین تاخیر مواجه شده است. ۴۱ پست سفارتی ارشد دیگر آمریکا هم هنوز خالی هستند. آدام ایساکسون، تحلیلگر ارشد دفتر واشنگتن در امور آمریکای لاتین می‌گوید: اینکه مک‌مانوس به عنوان یک دیپلمات کارکشته نتوانسته هنوز تاییدیه سنا را بگیرد، در حالی که هنوز پست‌های سفارتخانه‌ای استراتژیک مثل مکزیک و استرالیا خالی مانده، نشان دهنده ناکارآمدی واشنگتن است.  

مک‌ مانوس برای جایگزین شدن با کوین ویتاکر، سفیر آمریکا در کلمبیا نامزد شده است، آن هم در زمانی که روابط با این متحد وفادار آمریکا در این منطقه در برهه حساسی است. کلمبیا پیشنهاد داده است تا نیروهایی برای کمک به عملیات تحت امر آمریکا در افغانستان مستقر کند و یکی از بزرگترین دریافت‌ کنندگان کمک خارجی آمریکا در خارج از خاورمیانه است. اما ترامپ سال گذشته تهدید کرد تا عنوان شراکت کلمبیا در جنگ با مواد مخدر را حذف می‌کند زیرا کوکائین در حجم بالایی در آن کشور تولید شد و همین امر همکاری دو کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.  

تعدادی از جمهوری‌خواهان از جمله معتقدند مک‌مانوس گزینه مناسبی برای کلمبیا نیست و هیچ اشتراکی با سیاست خارجی "اول آمریکا" ندارد و عمدتا به نزدیکی او با هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا اشاره دارند. مک‌مانوس دبیر اجرایی کلینتون بود و به مدیریت پیامد حمله مرگبار به کنسولگری آمریکا در بنغازی که به کشته شدن سفیر آمریکا و سه آمریکایی دیگر منجر شد، کمک کرد. جمهوری‌خواهان در آن زمان دولت باراک اوباما و کلینتون را به گمراه کردن افکار عمومی و تحریف تحقیقات کنگره متهم کردند. گرچه طبق تحقیقات کلینتون مرتکب خطایی نشده بود اما دولت اوباما به قصور امنیتی در سفارتخانه کشورش در لیبی و پاسخ ضعیف به حادثه متهم شد.  

گزینه ترامپ برای سفارتخانه کلمبیا، ماه مارس در جلسه تایید سنا گفته بود که هرگز عامدانه افکار عمومی را تحریف نکرده است. این مقام همچنین در دوره حضور کاندولیزا رایس و رکس تیلرسون هم همین سمت را در وزارت خارجه آمریکا داشته است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید