هشدار دامپزشکی قزوین به مصرف‌کنندگان گوشت قرمز

  • تاریخ انتشار : 1397/4/16 ساعت : 11:57 - 5 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : قزوین
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین با اشاره به تأیید خبر وقوع بیماری تب کریمه‌کنگو در چند استان کشور گفت: بیماری تب کریمه‌کنگو علامت مشخصی در دام زنده ندارد و بیماری از طریق تماس با لاشه و خون دام آلوده به انسان منتقل می‌شود.

عیسی غیاث یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به تأیید خبر وقوع بیماری تب کریمه‌کنگو در چند استان کشور اظهار کرد: این بیماری از دیرباز در ایران وجود داشته و ابوعلی سینا در 1000 سال قبل این بیماری را شناسایی و معرفی کرده بود و در سال‌های گذشته نیز بارها اپیدمی‌هایی در جمعیت انسانی گزارش‌شده که با توجه به پیشرفت علم و بهداشت و همچنین اقدامات گسترده دامپزشکی امروزه از میزان آن کاسته شده است.

وی افزود: عامل این بیماری ویروسی بوده و از طریق کنه‌ها منتقل می‌شود و درنتیجه در فصول گرم که با افزایش فعالیت کنه‌ها همراه است، افزایش می‌یابد. نکته مهم این است که این بیماری از طریق تماس با لاشه و خون دام آلوده به انسان منتقل می‌شود و هیچ‌گونه علائمی در دام ایجاد نمی‌کند. لذا سازمان بهداشت جهانی تنها راه جلوگیری از این بیماری را آموزش و پرهیز از رفتار پرخطر می‌داند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین در خصوص راه‌های پیشگیری از این بیماری تشریح کرد: علاوه بر آموزش، از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از این بیماری رعایت بهداشت در هنگام کشتار دام است که نگهداری لاشه دام کشتار شده در دمای دو تا چهار درجه سردخانه، به مدت 24 ساعت می‌تواند باعث غیرفعال شدن ویروس عامل بیماری شود که این امر با همکاری کشتارگاه‌های صنعتی استان از سال‌های پیش در حال اجراست.

وی در خصوص عملکرد دامپزشکی در زمینه مقابله با این بیماری عنوان کرد: اداره دامپزشکی قزوین، برای مقابله با این بیماری و سایر بیماری‌های قابل‌انتقال از طریق کنه و جرب و حشرات، اقدام به سم‌پاشی رایگان سطوح در تماس با دام در مناطق روستایی و عشایری و دام‌های در معرض خطر نموده است. همچنین واحد نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی این اداره با برخورد با افرادی که به‌صورت غیرمجاز اقدام به کشتار دام می‌کنند سعی در کنترل این بیماری دارد.

غیاث یزدی در پایان از مردم خواست تا در راستای پیشگیری از ابتلا به بیماری، از خرید گوشت از مراکز غیرمجاز خودداری کرده و همچنین نسبت به خرید گوشت‌های دارای تاریخ کشتار و ممهور به مهر دامپزشکی کشتارگاه دقت کنند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین در پایان تأکید کرد: در صورت کشتار دام در مناسبت‌ها به‌صورت قربانی نیز حتماً با رعایت بهداشت فردی مانند استفاده از دستکش و ماسک و لباس مناسب نسبت به نگهداری لاشه دام به مدت 24 ساعت در یخچال اقدام کنند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید