ترامپ نامزد قضاوت در دیوان عالی آمریکا را معرفی کرد

رئیس‌جمهوری آمریکا برت کاونو را برای ریاست دیوان عالی کشورش معرفی کرد. نامزدی او خشم دموکرات‌ها را برانگیخت چرا که آنها نگرانند او قوانین مرتبط با سقط جنین و ازدواج همجنسگرایان را لغو کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، برت کاونو اگر در این سمت تایید شود، جای خالی قاضی آنتونی کندی را پر می‌کند که ماه گذشته بازنشسته شد.

او برای تایید به ۵۱ رای سنا نیاز دارد. جمهوری‌خواهان سنا اکنون اکثریت ۵۱ به ۴۹ را دارند اما سناتور جان مک‌کین، رئیس سرویس نیروهای مسلح سنا اکنون درگیر بیماری سرطان است و احتمال حضور او در جلسه رای‌گیری بعید است. مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا می‌تواند ورود کند اما حتی رای منفی یک جمهوری‌خواه هم می‌تواند نامزدی او را ملغی کند و اینطور به نظر می‌رسد که تمام دموکرات‌ها متفق‌القول مخالف باشند.

قاضی‌های دیوان عالی آمریکا را رئیس جمهوری انتخاب می‌کند و سنا به آنها رای اعتماد می‌دهند. آنها تا زمانی که زنده باشند یا تا زمانی که بخواهند بازنشسته شوند در این سمت باقی می‌مانند.

تعداد قاضی‌های دیوان عالی آمریکا ۹ نفر است. دعواهای حقوقی که دادگاه‌های فدرال و دادگاه‌های تجدیدنظر به آنها رسیدگی کرده‌اند و یکی از طرفین به تصمیم آنها اعتراض دارد به دیوان عالی می‌رسد و تصمیم دیوان عالی هر چه که باشد برای تمام کشور و تمام پرونده‌های مشابه لازم‌الاجرا می‌شود.

به این ترتیب ترامپ با انتخاب یک قاضی با گرایش فکری خود، اثری ماندگار بر سیاست‌ها و قوانین کشورش در سال‌های آینده بگذارد.

قاضی آنتونی کندی، که در روز چهارشنبه از سمت خود استعفا کرد را رونالد ریگان در ۱۹۸۸ برای دیوان عالی انتخاب کرد.

هم اکنون از ۹ نفر قاضی دیوان عالی آمریکا، پنج نفرشان را روسای جمهوری محافظه‌کار انتخاب کرده‌اند و برای همین عجیب نیست که ببینیم تصمیم‌های آنها به نظرات جمهوری‌خواهان نزدیک است.

برت کاونوی ۵۳ ساله در دوران ریاست جمهوری جورج بوش رئیس کارکنان کاخ سفید بود و در ۱۲ سال گذشته به عنوان قاضی منطقه‌ای ایالات متحده در دادگاه استیناف منطقه واشنگتن فعالیت می‌کرد.

بسیاری از جمهوری‌خواهان از عملکرد او در تلاش برای استیضاح بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا رضایت دارند، اما او منتقدان زیادی هم دارد. برخی جمهوری‌خواهان و نیز دموکرات‌ها احکام سابق کاونو درباره پرونده‌های سقط جنین و مراقبت‌های درمانی را بسیار محافظه‌کارانه می‌دانند و معتقدند که آنها نقض حقوق بسیاری از مردم در جامعه آمریکا است.

در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، یکی از قاضی‌های دیوان عالی درگذشت اما با اینکه حدود یک سال تا پایان دوره اوباما مانده بود، رهبر اکثریت در سنا اجازه نداد که فرد مورد نظر اوباما حتی برای سوال و جواب در سنا حاضر شود.

سناتور میچ مک‌کانل که از جمهوری‌خواهان است آن زمان گفته بود که در سال انتخابات اجازه نمی‌دهد قاضی دیوان عالی انتخاب شود برای اینکه شاید رئیس جمهوری بعدی بخواهد فرد دیگری را انتخاب کند. حالا دموکرات‌ها در سنا می‌گویند که امسال هم سال انتخابات است و نباید قاضی دیوان عالی انتخاب شود، اما  مک‌کانل به اعتراض آنها توجهی نکرده و می‌خواهد که برای فرد مورد نظر ترامپ جلسه سوال و جواب بگذارد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید