آیا گردشگری شهر جهانی یزد افول می‌کند؟

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به توقف روند صعودی صنعت گردشگری این استان، وابستگی این صنعت به گردشگران اروپایی و تاثیر مراودات سیاسی بر این حوزه را از عوامل این سیر نزولی دانست.

به گزارش ایسنا، در حالی ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در یونسکو یک ساله می‌شود که امسال برخلاف سال گذشته، به دنبال نقص برجام شاهد رشد نزولی گردشگران خارجی این شهر جهانی هستیم.

روند تصاعدی رشد گردشگری یزد که پس از امضای برجام شدت گرفته بود و با ثبت جهانی یزد به اوج خود رسیده بود، امسال به ویژه پس از اتفاقاتی که در عرصه بین‌الملل به دنبال نقص برجام از سوی آمریکا روی داد، دچار افول شده و پیش‌بینی‌ می‌شود در ماه‌های آتی سیر نزولی در این حوزه را برای استان شاهد باشیم.

«سید مصطفی فاطمی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به رشد تنها 10 درصدی گردشگران خارجی به استان در سال جاری، اظهار کرد: صنعت گردشگری در یزد نسبت به شهرهای دیگر به دلیل جهانی شدن بافت تاریخی این شهر از وضعیت رو به رشدی برخوردار است ولی این روند رشد در مقایسه با سال‌های پیشین به هیچ وجه رضایت‌بخش نیست.

وی ادامه داد: مشکلات به وجود آمده در حوزه سیاسی و بین‌الملل در صنعت گردشگری یزد تاثیرگذار بوده و انتظار می‌رود که وضعیت خوبی را حتی در ماه‌های آتی نداشته باشیم.

این مسئول مهمترین معضل کنونی گردشگری شهر جهانی یزد را وابستگی این صنعت به توریست‌های کشورهای اروپایی دانست و افزود: باید وابستگی صنعت گردشگری یزد به گردشگران اروپایی کم شود و به جای آنها گردشگران سایر کشورها جذب شوند تا گردشگری استان کمتر متاثر از مراودات و تنش‌های سیاسی شود.

وی در رابطه با وضعیت زیرساختی حوزه گردشگری استان به مراکز اقامتی و هتل‌ها اشاره کرد و گفت: تعدادی از هتل‌هایی که قبل از ثبت جهانی ایجاد شدند، هم‌اکنون در مرحله بهره‌‌برداری هستند ولی در حال حاضر با وجود حدود 300 اقامتگاه مدرن و سنتی مشکلی در این رابطه نداریم.

فاطمی افزود: تنها در رابطه با هتل‌های چهار و پنج ستاره و در صورتی که مانند قبل روندی رو به رشد داشته باشیم، مشکل‌زاست.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در پایان با اشاره به تمرکز این اداره کل روی طرح‌های نیمه تمام، تصریح کرد: تعدادی طرح نیمه تمام در حوزه میراث فرهنگی استان باقی مانده است که باید با شناخت در اقدامات حفاظتی برای مرمت و تکمیل آنها پیش برویم نه این که آنها را رها کنیم.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید