موسیقی جوان , داوران جشنواره , گیتار کلاسیک " />

دیدگاه دو داور گیتار کلاسیک؛

داوران جشنواره ملی موسیقی جوان چه می گویند

تهران - ایرنا- پدرام فلسفی و مهرداد پاکباز دو داور بخش گیتار کلاسیک جشنواره ملی موسیقی جوان ابراز امیدواری کردند که این جشنواره در سطح بین المللی برگزار شود.
به گزارش عصر سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در سه بخش اصلی موسیقی دستگاهی ایران، موسیقی نواحی ایران و موسیقی کلاسیک از 21 مرداد تا 18 شهریور در تهران برگزار می شود.
براساس این گزارش، با پایان یافتن مهلت ارسال آثار به دبیرخانه دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، روند بررسی و ارزیابی آثار توسط هیئت‌های انتخاب، با حضور بیش از 70 نفر از استادان موسیقی کشور، از روز سه شنبه 12 تیر آغاز شده است.
پدرام فلسفی یکی از داوران بخش گیتار کلاسیک پس از بررسی آثار از کم و کیف آن در گفت وگویی درباره بحث کیفی آثار گفت: اجرا ها با توجه به رپرتوآر ارائه شده از سطح بالاتری برخوردار بود و شاهد اجرا هایی دقیق تر و بهتر بودیم. شرکت کنندگان با سطح مسابقه بیشتر آشنایی پیدا کرده اند.
وی ابراز امیدواری کرد اگر با همین روند پیش برویم می توانیم وارد سطح بین المللی شویم. نوازندگان خارجی نیز علاقه مند به شرکت در این جشنواره شوند و در کنار نوازندگان ایرانی به رقابت بپردازند. سپس زمینه ای برای شرکت نوزاندگان ایرانی در جشنواره های خارجی هم پدید آید.
فلسفی با بیان نقاط ضعف و قوت شرکت کنندگان ادامه داد: به عقیده من نقاط قوت به دلیل آشنا شدن بیشتر با جشنواره، افزایش پیدا کرده است. شرکت کنندگان نقاطی که در مسابقه انتظار می رود را بیشتر رعایت و اگر چه با سرعت کم اما در یک روند صحیح و صعودی حرکت می کنند.
این استاد گیتار با بیان اینکه در سال های اول شرکت کنندگان بیشتری نسبت به سال های بعد حضور داشتند، اما هر چه می گذرد شرکت کنندگان تخصصی تر می شوند و با دید تخصصی تری به این جشنواره نگاه می کنند، اظهار کرد: همیشه به این می اندیشم که موسیقی کلاسیک می تواند روی صحنه بسیار جذاب تر شود. دوست داران موسیقی کلاسیک دوست دارند یک مسابقه مهیج را ببینند. باید روند انتخاب قطعات و تفکر شرکت کنندگان را به سمت تعبیه برنامه ویژه برای روی صحنه ببریم، این می تواند بسیار به پیشرفت موسیقی کلاسیک کمک کند.

** جشنواره جوان، انگیزه ایجاد می‌کند
مهرداد پاکباز یکی دیگر از داوران بخش گیتار کلاسیک با ارزیابی آثار اجرایی این جشنواره، گفت: رشد کیفی قابل توجهی را شاهد بودیم. البته پیش‌بینی چنین رشدی را هم داشتیم. این رشد به‌ ویژه در گروه «الف» آشکار بود.
وی اضافه کرد: موفقیت شرکت‌کنندگان ایجاد انگیزه می‌کند و انگیزه خوبی برای تلاش بیشتر شرکت کنندگان در این حوزه ایجاد کرده است. شرکت در جشنواره سرمایه‌گذاری طولانی‌مدتی محسوب می‌شود که ثمره آن را سال‌های بعد خواهند گرفت.
پاکباز با بیان اینکه تفاوت نسل ها شکاف مهمی ایجاد می کند، اظهارکرد: نسل های گذشته گاهی ابراز می کنند که ما در گیتار تغییری نداشته ایم اما با بررسی انجام شده می بینیم که می توانیم شاهد تغییرات گسترده ای باشیم. گیتار کلاسیک در رده سنی «الف» به دلیل ایجاد هنرستان های دخترانه و پسرانه و پیشرفت امکانات شهرستان ها مسیر صعودی پیش گرفته و این امر بر جشنواره نیز تاثیر گذاشته است. کسانی را داریم که در مسابقات کشور های دیگر شرکت می کنند و به کسب مقام نزدیک می شوند.
او درباره علت کاهش هر ساله تعداد اعضای گروه ج نسبت به سال گذشته توضیح داد: به نظرم غروری در این سن وجود دارد، می‌خواهند سریع‌تر وارد بازار کار شوند. به علاوه پذیرش نقد در این سن سخت‌تر است. دغدغه و انگیزه در سنین مختلف تعریف های مختلفی دارد. ممکن است پشتوانه‌های امنیت اجتماعی و اقتصادی در این رده سنی مطرح باشد، در صورتی که روح آزاد سنین پایین‌تر برای هدایت به سمت موسیقی محض و بدون حاشیه انعطاف بیشتری دارد. ما شاهد افزایش حواشی در رده های سنی بالاتر هستیم.
این داور دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: جشنواره موسیقی تأثیر عمیقی می گذارد و به همین دلیل با جشنواره همکاری کردم.من به واسطه شاگردان و همکارانم متوجه شدم جشنواره جوان انگیزه سالیانه ایجاد می‌کند.
پاکباز درباره نحوه تاثیر گذاری جشنواره موسیقی جوان بیان کرد: این جشنواره توانسته است بستر مناسبی را برای علاقه مندان و نوازندگان عرصه موسیقی فراهم آورد. نباید غافل شویم که گروه سنی کودک و نوجوان استعداد هایی هستند که پشت شان یک خانواده و معلم متعهد حضور دارد. این جشنواره می‌تواند انگیزه‌ای برای معلمان و خانواده‌ها نیز باشد. بچه‌ها مستقل نیستند.
به گزارش ایرنا، در این دوره از جشنواره بیش از 1600 اثر در بخش‌های مختلف موسیقی دستگاهی، موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. اسامی راه‌یافتگان به مرحله نهایی این جشنواره، همراه با اطلاعات تکمیلی، اواخر تیر از طریق سایت انجمن موسیقی ایران به نشانی اینترنتی nay.ir و سایت جشنواره به نشانی javanmusicfestival.com اعلام خواهد شد.
در بخش «موسیقی دستگاهی ایران» خوانندگان و نوازندگان سازهای تار، تنبک، سنتور، سه‌تار، عود، قانون، کمانچه، نی؛ در بخش «موسیقی کلاسیک» نوازندگان سازهای ابوا، پیانو، ترومبون، ترومپت، فلوت، کلارینت، گیتار کلاسیک، ویلن، ویلنسل، ویولا، هورن؛ و در بخش «موسیقی نواحی ایران» خوانندگان و نوازندگان سازهای زهی، بادی و کوبه‌ای به رقابت می پردازند.
این جشنواره در قالب سه گروه سنی «الف» (۱۵ تا ۱۸ سال، متولدین سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲)، «ب» (۱۹ تا ۲۳ سال، متولدین سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۸) و «ج» (۲۴ تا ۲۹ سال، متولدین سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳) برگزار می‌شود.
همچنین، در حوزه موسیقی دستگاهی، علاوه بر بخش «حفظ کل ردیف موسیقی ایرانی»، بخش جدیدی با عنوان «بخش ویژه موسیقی دستگاهی» با موضوع «آهنگسازی‌ ـ نوازندگی» در نظر گرفته شده است. در این بخش نوازندگان سازهای موسیقی کلاسیک ایرانی (تار، سنتور، سه‌تار، عود، قانون، کمانچه، نی)، با سقف سنی ۲۹ سال، مجاز به شرکت بودند.
فراهنگ ** 7329 **1418

نظر خود را ثبت کنید