هر روستا یک محصول؛

گنجینه صنایع دستی در روستاهای خراسان جنوبی

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان گفت: پیشینه تاریخی هنر حوله بافی و وجود سنگ‌های قیمتی در روستاهای شهرستان سرایان فرصتی برای رونق صنایع دستی در این روستاها را به وجود آورده است.

محمد عرب در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهارکرد: در روستای مصعبی از توابع شهرستان سرایان هنر حوله بافی از دیرباز در بین بانوان رواج داشته به گونه‌ای که به شهادت اهالی روستا در گذشته‌ای نه چندان دور در تمام خانه‌های این روستا یک دار حوله بافی وجود داشته است.

وی افزود: در حال که هنوز بانوانی در این روستا این هنر را از یاد نبرده‌اند، اما متاسفانه گذشت زمان باعث فراموشی این هنر در روستای مصعبی شده است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان تصریح کرد: با این حال اولین دوره آموزش پارچه بافی در این روستا سال گذشته با شرکت10 نفر هنرجو برگزار شد که خوشبختانه هنرجویان عالاقمند بعد از آموزش این هنر را ادامه داده‌اند.

عرب با اشاره به اینکه هم اکنون 7کارگاه فعال حوله بافی در این روستا وجود دارد، یادآور شد: پیشینه تاریخی بسیار قوی، وجود نیروی انسانی پای کار و وجود نیروی جوان علاقمند به کار در این زمینه از نقاط قابل توجه در این روستا است.

وی با اشاره به پیشینه حوله بافی در چرمه روستایی از بخش آیسک شهرستان سرایان بیان کرد: این هنر از گذشته در این روستا در تمامی خانواده‌ها انجام و عالاوه بر تامین نیاز خانواده برای لباس سایر ملزومات پارچه‌ای از قبیل؛ لنگ،چادرشب، قدیفه (حوله حمام)، بخچه، وسیله همسر و دختران خانواده مورد استفاده بوده است.

فعالیت بانوان مجرب حوله بافی در روستای چرمه

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان افزود: با گذشت زمان نمونه‌های صنعتی جای این محصولات را گرفتند اما در سال 92 و با احیای این هنر در شهرستان، حوله بافی روستای چرمه نیز رونقی دوباره گرفت به طوری که زنان مجرب و کارکشته در این روستا مشغول فعالیت هستند.

عرب تاکید کرد: در سال 93 در قالب طرح پشتیبان پرداخت تسهیلات برای احیا و رونق این رشته در روستا صورت گرفته است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان اظهارکرد: پیشینه تاریخی قوی و وجود نیروی انسانی مجرب از جمله نقاط قوت و مزیت رونق این هنر در روستای چرمه است.

وی یاداور شد: روستای دوحصاران از توابع بخش آیسک شهرستان سرایان نیز ازروستاهای با سابقه تاریخی به شمار می‌آید.

احیای حوله بافی در روستای دوحصاران

عرب تصریح کرد: با اقداماتی که در سال 92 در شهرستان برای احیای هنر حوله بافی صورت گرفت، بافت حوله در این روستا با 3کارگاه انجام و هم اکنون نیز 8 کارگاه فعال در این روستا وجود دارد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان با اشاره به برگزاری 2 دوره آموزشی حوله بافی دیگر نیز در این روستا ادامه داد: پرداخت تسهیلات در قالب انفرادی مشاغل خانگی برای حمایت از هنرمندان این رشته و راه‌اندازی کارگاه های صنایع دستی انجام شده است.

عرب اضافه کرد: وجود نیروی انسانی پای کار و نیروی انسانی جوان علاقمند به انجام کار از جمله نقاط توجه به احیای این هنر در روستای دوحصاران است.

روستای بغداده گنجینه ای از سنگ‌های قیمتی

وی به سابقه تاریخی روستای بغداده از توابع بخش آیسک شهرستان سرایان اشاره کرد و گفت: وجود منابع غنی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی دراین روستا و جوانان علاقمند به حرفه تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی وجه تمایز روستای بغداده برای فعالیت در رشته تراش سنگ است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان افزود: تاکنون دو دوره آموزشی با مجموع24هنرجو در رشته تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در این روستا برگزار شده است.

وی یادآور شد: وجود منابع غنی مواد اولیه تولید این محصول و وجود نیروی کار عالاقمند به کار در این زمینه از مزایا و قاط قوت برای ورنق این حرفه است.


انتهای پیام

نظر خود را ثبت کنید