معلولین البرز خانه نشین شده‌اند

  • تاریخ انتشار : 1397/4/20 ساعت : 19:13 - 5 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : البرز
مدیرکل بهزیستی البرز گفت: متاسفانه به نیازهای معلولین در وجوه مختلف جامعه توجه نمی‌شود که همین امر باعث خانه نشینی آنها شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، اسدالله حیدری در نشست مطبوعاتی که به مناسبت آغاز هفته بهزیستی امروز چهارشنبه 20 تیرماه برگزار شد، اظهار کرد: وقتی این افراد نمی‌توانند برای چند ساعت هم که شده به راحتی از منزل خارج شوند و کارهای روزانه خود را انجام دهند طبعاً مشکلات روحی و روانی زیادی برای آنها ایجاد می‌شود. طبق قانون، ادارات و دستگاه‌ها باید ضوابط مناسب‌سازی را رعایت کنند تا زمینه حضور افراد ناتوان در جامعه بیشتر شود.

وی یادآور شد: وظایف بهزیستی فقط به خدمات‌رسانی به معلولین به عنوان بزرگ‌ترین اقلیت جمعیتی کشور محدود نیست و خدمات این نهاد از قبل تولد تا مرگ آحاد جامعه را در بر می‌گیرد. مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره خانواده، خدمات رسانی به آسیب دیدگان اجتماعی از جمله کودکان بی سرپرست، زنان سرپرست خانوار و معلولین تنها جزئی از وظایف بهزیستی است.

حیدری با اشاره به مظلوم واقع شدن معلولین در جامعه ما بیان کرد: معلولین ۱۰ تا ۱۲ درصد جمعیت کشور را تشکیل داده‌اند ولی کمترین بهره‌ای از وام‌های کم سود و تسهیلات ارزان قیمت بانک‌ها می برند.

وی توضیح داد: ما در حوزه آسیب‌های اجتماعی با مشکلات زیادی مواجه هستیم؛ اعتیاد، طلاق و بی بندوباری اخلاقی از مهمترین آسیب‌هایی هستند که جامعه ما را درگیر کرده است.

مدیرکل بهزیستی البرز با اشاره به تلاش برای پیشگیری از وقوع آسیب‌های اجتماعی در جامعه ادامه داد: برگزاری کلاس‌های مختلف برای آگاه سازی افراد از طبعات اعتیاد، طلاق و... تنها بخشی از خدمات بهزیستی برای پیشگیری از این آسیب‌ها است.

حیدری با اشاره به خدمات بهزیستی برای پیشگیری از تولد نوزادان معلول گفت: برگزاری جلسات مشاوره و غربالگری ژنتیک برای مادران باردار طی چند سال گذشته نقش به سزایی در کاهش تولد نوزادان معلول داشته است.

مدیرکل بهزیستی البرز با اشاره به اجرای طرح‌های غربالگری بینایی و شنوایی در استان اشاره کرد و گفت: سالانه ۱۰۰ هزار کودک در استان تحت پوشش طرح غربالگری بینایی و شنوایی قرار می‌گیرند تا از ابتلای آنها به معلولیت پیشگیری شود.

حیدری در ادامه به خدمات معاونت توانبخشی بهزیستی استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر یک مرکز مختص معلولین جسمی _ حرکتی، ۲۴ مرکز سالمندان  مرکز، ۱۷ مرکز اعصاب و روان  و ۱۲ مرکز  معلولین ذهنی در استان فعالیت دارند.  در حال حاضر بیش از ۳۰۰ هزار معلول در البرز زندگی می‌کنند که ۳۰ هزار نفر از آنها تحت پوشش بهزیستی قرار دارند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به فعالیت‌های حوزه مشارکت‌های مردمی اشاره کرد و افزود: رسانه‌ها باید خیرین را برای کمک به جامعه هدف بهزیستی ترغیب کنند چون بدون شک اعتبارات محدود این نهاد اجازه رفع همه نیازهای افراد تحت پوشش بهزیستی را ندارد. سال گذشته ۱۴۷ میلیارد ریال کمک‌های نقدی و غیر نقدی از سوی خیرین جذب و برای جامعه هدف هزینه شده است.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید